Annons

Behöver hjälp med en väska.

Produkter
(logga in för att koppla)

mais

Aktiv medlem
Har försökt kolla runt lite på nätet men inte blivit säker.

Har bestämt mig för att inhandla en Nikon D70s och behöver nu en passande väska till den.

Den skall helst vara lite väderskyddande, vattenstänk osv.

Det jag tänkt att den ska innehålla är

Nikon D70s + kitobjektivet
Sigmas 70-300mm
Sedan något filter och så som inte tar någon direkt plats.

Ev. en SB-800 som inte inhandlas nu omg. men skall så småningom läggas till.

Vill helst ha så smidig som möjligt då den helst inte ska kännas för stor.
Vanlig väska och inte någon magvariant eller ryggsäck.

Vore grymt tacksam för råd och tycke !
 
Jag har fastnat för Crumplers väskor. Tycker dom är riktigt snygga och genomtänkta. Kvalitén är i toppklass. Det finns en otrolig massa Crumplermodeller och bor du i Stockholm har det öppnat en butik som har hela deras sortiment. En modell som kanske skulle passa är denna http://www.cambags.com/canon/300d_10_20d/shoulder/Crumpler_15love_desc.htm

Du kan också kika runt på denna sidan och se om det finns något annat som passar dig bättre.
http://www.cambags.com/cambags_noframes.htm

/c
 
DSLR innebär att man med tiden kommer ha minst tre olika objektiv, varav ett är både långt och tungt. Filter, batterier, handbok, trådutlösare och kanske ett stativ att släpa på.
Detta insåg jag nästan direkt och köpte därför en ryggsäck för systemkamera/objektiv. OK, det är knöligt och dumt om man också ska ha med sig kaffe och smörgås för det brukar man ju lägga i ryggsäcken det med.
Men jag kan verkligen rekommendera en rycksäck annars. Det är inte bra alls att gå och släpa på en tung axelremsväska. Fråga gamla proffsfotografer, de har ont i ryggen allihop.
 
aleklint skrev:
Var ligger den butiken?

Jag vet faktiskt inte men det har varit uppe på detta forumet tidigare. Skall vara en nyöppnad butik. Jag skall iväg nu men kan återkomma senare om ingen annan redan lokaliserat butiken, har för mig att jag fått någon info om detta so jag får leta upp.

/c
 
JonnyB skrev:
DSLR innebär att man med tiden kommer ha minst tre olika objektiv, varav ett är både långt och tungt. Filter, batterier, handbok, trådutlösare och kanske ett stativ att släpa på.
Detta insåg jag nästan direkt och köpte därför en ryggsäck för systemkamera/objektiv. OK, det är knöligt och dumt om man också ska ha med sig kaffe och smörgås för det brukar man ju lägga i ryggsäcken det med.
Men jag kan verkligen rekommendera en rycksäck annars. Det är inte bra alls att gå och släpa på en tung axelremsväska. Fråga gamla proffsfotografer, de har ont i ryggen allihop.

Läger du kaffet inne i ryggsäcken bland linser och hus?
 
Dimage7d skrev:
Läger du kaffet inne i ryggsäcken bland linser och hus?

Hehe, det gör jag i min Crumpler December Quarter. 70-200/2,8 på ena sidan och en termos med kaffe på den andra:) I min rygga är det bättre ställt, där finns ett fack för fotoutrustning och ovanför det plats för annan packning. Det är en LowePro Rover AW Plus http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8045. En mycket bra ryggsäck med plats för både det ena och det andra samt att bärsystemet är riktigt bra.

/c
 
Dimage7d skrev:
Läger du kaffet inne i ryggsäcken bland linser och hus?

Ha, haaaaaa! Nä fan, det är just det jag menar alltså. I min får det inte plats. En Lowepro....nåt. Trakker nåt. Står inte på den. Får rum 2 kameror och 3 objektiv samt en del andra saker, men fan inget kaffe. Min fru brukar få bära kaffet. Så, skaffa en fru, det är skitbra att ha.
 
Nog för att en del hamnade rätt mycket off topic här men.

Var o titta på en Lowepro Nova 2 AW idag och visst den var ju inte jätteslimmad men får ju plats med extra objektiv och en blixt plus lite msått o gått i en sådan.

Någon som har eller tycker något om den?
 
mais skrev:
Nog för att en del hamnade rätt mycket off topic här men.

Var o titta på en Lowepro Nova 2 AW idag och visst den var ju inte jätteslimmad men får ju plats med extra objektiv och en blixt plus lite msått o gått i en sådan.

Någon som har eller tycker något om den?

Jag har en 1:a och en 3:a till min stora Dynax 7D. I 1an ryms endast kameran och i 3:an kamera, extra lins, stor blixt och lite till.

Köpte en mycket bra ryggsäck, Lowepro micro trekker 200. Du skulle antagligen klara dig med en mikro trekker 100. Om du vill ha en lite ryggsäck dvs. Kostar bara 400 pix på clas o.
 
Ryggsäcken Kånken från Fjällräven eller liknande. Tröja och termos får plats i den. Det finns även fiskeryggsäckar med inbyggd tältstol som kan vara bra att ha när man sitter på Stureplan och väntar på Madde.
 
Är ni alla ute o hajkar i skogen så att ni måste ha termos m.m. med Er.

Ingen vanlig hobbyfotograf som gillar att fota bara men inte konka i skogen en dag?

Eller är jag för färsk i gänget bara så jag inte förstår mitt eget bästa...
 
mais skrev:
Är ni alla ute o hajkar i skogen så att ni måste ha termos m.m. med Er.

Ingen vanlig hobbyfotograf som gillar att fota bara men inte konka i skogen en dag?

Eller är jag för färsk i gänget bara så jag inte förstår mitt eget bästa...

Vill nämna att jag inte nämnt skogen det minsta.

Oftast har jag kameran med blixt hängande över axeln och ett extra objektiv i fickan.Kameran till hands och då används den.

Väska för förvaring och transport. Jag har när jag hade din volym av prylar en vanlig ryggsäck av typen motsvarande Kånken. Fördelen med en standard-standardryggsäck är att det inte lyser kamera för potentiella rånare.

Grejerna är rätt tåliga.
 
Sorry mitt fel. Förknippa ryggsäck med termos och kofta direkt med skogen.

Du har helt rätt, en ryggsäck är ju 100ggr lättare att bära med sig, plus att det inte lyser "dyra kameraprodukter i denna väska om den"
 
för närvarande använder jag en lowepro nova 4 AW (eller nåt sånt heter den). fördelerna som jag ser det med denna är att det får plats relativt mycket prylar, stöttålig och vattentålig. den är lätt att bygga om invändigt också för att passa den kombination man har för stunden.

Sen kommer man ju onekligen till det som föregående inlägg talat om. Det är inte jätteskönt att bära en axelremsväska långt och länge. Jag kommer förmodligen att köpa en rygga någon gång framöver för lite längre turer. men för kortare turer är lowepro:n perfekt tycker jag, lite klumpig att bära ibland bara.

det var lite tankar från mig.

/nisse
 
Nackelen är att man måste ta av sig ryggsäcken för att ta fram kameran, sedan måste man ställa ner den för att komma åt ljusmätare, objektiv och dyl.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.