Annons

Behöver hjälp med bild!

Produkter
(logga in för att koppla)
hmm..

99 visningar med inte en enda kommentar, det tolkar jag som att analfabetismen är vida utbrädd här på FS!

Bilden har visats 75 ggr.

Ja, tyvärr är det något av en dussinbild. Inte så mkt att kommentera om.

/Henri

Forumet är ju inte till för bildkritiksraggande. Kommentarer får du lättast genom att kommentera andras bilder.

//David

"Bussiga Klubben" här, Henning. Du satte tydligen ner hela foten i "Ankdammen"? (C;

Tycker att du borde tona ned växtligheten lite o på det sättet lyfta fram vattnet. Ljuset i förgrunden känns litet för påtagligt - På min skärm iaf. Mättnad o kontrast för litet mustigare färger plus grönstick bort längst ned i mitten e´mitt förslag. Testa dig fram - Annars en vacker bild, som liksom de flesta bilderna här kan bli ännu bättre. JANNE

Får du ingen kommentar efter 100 visningar så kan du ta det på 2 sätt
1. bilden är så bra att ingen vågar kommentera den...
2. bilden är ointressant.

i detta fall skulle jag nog välja alternativ 2, tyvärr - testa att lek lite medden i photoshop eller ta om den med andra inställningar.

Ser ut att vara tagen med Instamatic och blixtkub.
Alltså: ingen skärpa någonstans. ett ljus som snabbt avtar bortåt men kastar några sista vita reflexer i det lilla vattenfallet..
Dessutom ett motiv som inte säger något mer än att det troligen är fint och trevligt på fotoplatsen.
Du kan bättre, kom igen!
Us

Tack

..för era kommentarer, jag vet att det finns en hel avdelning för bildkritik men jag behövde rappa svar, hoppas Lennermo har överseende med detta.

Ulf: Jag har haft stora problem med just skärpan, bilden är ju en blixtbild och visst ser det plastigt ut, har velat ha en liten bländare, runt f.11 och en då fått runt 1/20 automatiskt vilket jag har velat ha för att få den vanliga "vatteneffekten". Problem som te.x att en del av växtligheten skakar på grund av att vattnet rör sig har dock uppkommit. Har både provat att lägga skärpan på vattnet och växtligheten.

Jag skall göra ett sista försök genom att höja filmkänsligheten något!

MVH

/Henning Ström

Skall det där bli bra behöver du nog ett mjukare ljus och ljus från en riktning som mejslar ut formerna i motivet bättre. Ljuskällan är alldeles för liten för att det skall kunna bli ett naturligt och behagligt intryck. Och ljuset från kamerapositionen gör att det ser platt ut.

Japp, en lätt disig dag, eller tidig morgon/kväll (beroende på rikting). Ser också ut som om skärpan ligger lite för nära kameran. Sätt skärpan lite längre in, och sätt bländaren i spannet 11-16. Prova lite med A-DEP läget på D60:an (den har väl det?) och se vad den föreslår för värden. Lita inte för mycket på den bara, jag tycker inte att den presterar sådär jättebra på min 10D, men den kan i alla fall ge en fingervisning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar