Annons

Behöver hjälp innan tryck!

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Hej!
Skulle behöva lite hjälp med att säkerställa att bilderna som ska tryckas blir så bra som möjligt innan jag skickar dom till tryckeriet. Tryckeriet sa bilderna ska vara minst 300dpi. Bilderna jag ska trycka är i jpg-format, orginalfilerna är 3008x2000 (6MP), obehandlade (direkt från D70).

Jag är dock lite osäker på att med dpi och sånt, vart kollar jag det? Tjänar man nånting på att höja dpi:n i tex Photoshop? Eller får man nöja sig med det värdet som bilderna får från kameran?

Bilderna ska tryckas till en kalender, så varje bild ska upp i ca A4-format. Svart/vitt kommer det att vara.

Vet inte exakt vilken mer info som kan vara relevant, fråga i så fall....

Hej Mattias!

Bilden från en D70 räcker gott om du skall ha ut bilden i A4, utan att interpolera bilden i tex Photoshop. Det vill säga om du inte tagit ett litet delutsnitt ur originalbilden.

Kanske dem här artikeln skriven av Robert Petersson kan hjälpa dig lite på traven?
http://www.fotografiska.org/upplosning_artikel.php

En fråga att ta upp med tryckeriet kan vara om du skall skärpa bilden eller om de gör det i tryckprocessen?

mvh Mattias

recman skrev:
Hej!
Skulle behöva lite hjälp med att säkerställa att bilderna som ska tryckas blir så bra som möjligt innan jag skickar dom till tryckeriet. Tryckeriet sa bilderna ska vara minst 300dpi. Bilderna jag ska trycka är i jpg-format, orginalfilerna är 3008x2000 (6MP), obehandlade (direkt från D70).

Jag är dock lite osäker på att med dpi och sånt, vart kollar jag det? Tjänar man nånting på att höja dpi:n i tex Photoshop? Eller får man nöja sig med det värdet som bilderna får från kameran?

Bilderna ska tryckas till en kalender, så varje bild ska upp i ca A4-format. Svart/vitt kommer det att vara.

Vet inte exakt vilken mer info som kan vara relevant, fråga i så fall....

Din D70 kan inte ge svartvita bilder direkt från kameran, ska tryckeriet göra om dem i såna fall?

Om du trycker dina D70-bilder på A4 så håller filerna 242 PPI (pixlar per tum), om tryckeriet kräver 300 så får du nog interpolera upp filerna. Filerna ska upp i 3506x2480 pixlar (beskurna till A4) om de ska ge 300 PPI. Eller knappa in dimensionen för A4 (297x210mm) i Photoshop och ange 300 PPI.

Varför är det alltid så att den ena pratar om dpi medans näste pratar om ppi? Jag vet vad är för skillnad, men har "a" sagt att tryckeriet ska ha bilden i så och så många dpi varför kommer då "b" och hävdar att bilden skall vara i så och så många ppi.

ppi = pixels per inch, detta borde ju bara reglera upplösningen i datorn och inte själva trycket. Det borde däremot dpi göra = dots per inch.

Filerna har aldrig ett förutbestämt värde som inte går att ändra på. Det handlar ju bara om hur tätt/brett färklickarna hamnar. Dvs om bilden ligger som 240dpi när du öppnar den är det inga problem att göra den till 300dpi, det som händer är att utskriften kommer bli mindre, förutsatt att man har klickat ur "ändra upplösning" för att inte interpolera bilden.

jaja...

Det där med dpi och ppi kan vara rätt förvirrande. Men om jag fattat det hela rätt så fungerar det så här:

ppi beskriver bildens upplösning i datorn (den digitala bildfilen) och står då för pixels per inch, det vill säga antalet pixlar per längdenhet, och i detta fallet tum (inch).

dpi står för dots per inch och har enbart med en skrivares utskriftsupplösning att göra.

När det gäller tryckta bilder så rastreras dessa och då talar man om ännu ett begrepp, nämligel lpi.

lpi är lines per inch, det vill säga antalet rasterlinjer per längdenhet. Och man brukar något förenklat säga att bildens upplösning (ppi) ska vara dubbelt så hög som rastertätheten (lpi). Så om trycket ligget på 150 lpi ska bilden hålla 300 ppi.

MEN, i själva verket räcker det med att gånga lpi med 1,5 för att få den upplösning som räcker. 150 x 1,5 = 225 ppi.

Så har i alla fall jag fattat saken!

/Joakim

Senast ändrad:
Kan väl också tillägga att sedan digitalkamerans intåg har tryckkvalitén enligt många i tryckbranschen försämrats avsevärt. Detta på grund av att fler och fler bilder kommer från människor som inte har en aning ocm varken ppi, ICC, vitpunkt/svartpunkt, färgbalans och andra nödvändiga begrepp.

Egentligen är ju bildbehandling inför tryck (prepress) mer eller mindre ett yrke i sig.

/Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar