Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp i minneskort-djungeln!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tone

Medlem
Hej, är det någon som är kunnig på området minneskort? Jag har en Nikon Coolpix 3100 och mitt minneskort är på tok för litet (128 MB)! Dessutom är min kamera långsam (på allt...) och jag funderar då över vilket minneskort jag ska välja. Det finns en djungel av minneskort med en massa obegripliga beteckningar! Åtminstone är de obegripliga för mig... Jag har hittat en sida som är överskådlig med priser och indikationer på om var priserna är på väg, men jösses...

Jag har funderat på Extreme III Compact Flash 1GB (150:). Är det ett bra val eller bör jag välja annat och i så fall varför?

Här är en länk till sidan jag kollar på: http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=s13167226

MVH

Tone
 
Ett bra kort! Det verkar som du gjort ett val som inte hämmar din kamera. Man vill ju knappast att minneskortet ska vara en flaskhals.

/K
 
Hej och tack för ditt snabba svar! =)

Kollade du länken? Det finns en massa andra kort där, men jag vet ju inte om någon av dom är ett bättre val... Eller om det är någon som inte passar till min kamera alls... Jag är totalt okunnig!
 
Tone skrev:
Hej och tack för ditt snabba svar! =)

Kollade du länken? Det finns en massa andra kort där, men jag vet ju inte om någon av dom är ett bättre val... Eller om det är någon som inte passar till min kamera alls... Jag är totalt okunnig!

Jag kollade inte länken, men jag kör själv med "extreme III" och det är ett rappt kort!

Det finns snabbare kort idag, men du tjänar inget på det för din kamera pallar ändå knappast den speeden som tex "extreme IV" medger. Vilket blir lika med att mellanskillnaden i pengar räknat mellan korten bara blir en onödig utgift.
 
ok, tack! Då beställer jag ett extreme III kort! =) Ska bli spännande och se om den blir snabbare.

Tack så hemskt mycket för hjälpen! =)

Tone
 
Såg att din kamera har några år på nacken. Det kan ju måhända vara så att den inte blir bättre/snabbare än den är idag, men priset för ett nytt kort är väl ändå befogat då du behöver mer utrymme.

/K
 
har väldigt svårt att tänka mig att kameran har nytta av ett så snabbt kort som Extreme III. Skulle gissa på att ett Ultra II skulle räcka.
 
Tack för rådet! Jag hoppas jag har avändning för Extreme III för jag hade just beställt det när jag såg ditt inlägg...

Tyvärr är jag nog lite otålig så jag väntade inte in fler svar...

Om jag kommer ihåg det så ska jag ge besked om hur resultat blev.

Tack för att ni har tagit er tid!

Tone
 
Eftersom du bara köpte ett litet 1gb kort har du nog inte förlorat så mycket pengar på att köpa ett snabbare kort. SanDisk själva hävdar också att dom ska vara tåligare men om det stämmer låter jag vara osagt. Har aldrig sett några tester som jämför annat än hastighet.
 
Det finns även två skäl att köpa snabbare kort än vad kameran kan dra nytta av:

1) Om man använder en kortläsare till datorn kan överföringen av bilder från kortet till datorn gå snabbare.

2) Chansen att man kan/vill använda kortet i nästa kamera man köper ökar ju snabbare kort man köper.

Jag tycker oftast att de bästa är att köpa det "näst snabbaste" på marknaden. Då är det tillräckligt snabbt men samtidigt prisvärt.

Sedan så gissar jag att du tyvärr inte kommer att märka någon stor skillnad i kamerans allmänna hastighet, det är mer än bara kortet som spelar roll.
 
Hej och tack!

Det är klart att med så många fler bilder som jag får plats med på det nya kortet så är det ju ingen nackdel att det går fortare med kortläsaren! =)

Nackdelen är väl att det finns så många olika sorters minneskort att chansen att det är CF i den nya kameran är liten. Jag har spanat in en kamera som jag är mycket sugen på, men jag har ju inte sån tur att det är CF i den... Men det spelar ingen roll för även om jag köper den kameran jag vill ha så småningom så kommer jag säkerligen att använda Coolpixen också - den är ju mindre och lättare att ta med sig överallt. =)

Tone
 
Tone skrev:
Hej och tack!

Det är klart att med så många fler bilder som jag får plats med på det nya kortet så är det ju ingen nackdel att det går fortare med kortläsaren! =)

Nackdelen är väl att det finns så många olika sorters minneskort att chansen att det är CF i den nya kameran är liten. Jag har spanat in en kamera som jag är mycket sugen på, men jag har ju inte sån tur att det är CF i den... Men det spelar ingen roll för även om jag köper den kameran jag vill ha så småningom så kommer jag säkerligen att använda Coolpixen också - den är ju mindre och lättare att ta med sig överallt. =)

Tone

samt att 150kr inte är så jättestor investering, eller hur?

/K
 
Titta på länken jag klistrade in i det första inlägget. Där är visserligen bara CF kort, men dom har allt! =)
 
Sidan heter www.digitalsidan.se

Det ringde en kille därifrån i dag. Jag hade satt in 150:- på deras pg, men inte satt in de 25:- för frakten som står i villkoren (för att jag handlade under 200:). På den sista sidan av beställningen så stod det 150:- att sätta in och jag sa till honom att det borde ha stått där. Om jag ville så kunde jag sätta in de 25:- på hans personkonto så skulle jag ha kortet redan i morgon annars skulle jag inte hinna få det förrän i nästa vecka (pg tar längre tid), men jag sa åt honom det att det kändes inte helt bra att sätta in pengar på hans konto så jag betalade det via pg medan han var i telefon. Det återstår att se om jag får det imorgon eller nästa vecka...

Det var nog kanske ägaren, men det känns ju inte helt bra. Dessutom ringde han mig från en mobiltelefon. Vilken firma gör det? Ni som är intresserade av att beställa från dom kanske ska avvakta till jag har fått mitt kort... Jag tror inte det är några konstigheter, han ville nog bara ge mig möjligheten att få kortet före nyår.

Det var här allt började... http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=156

Tone
 
Tone skrev:
Sidan heter www.digitalsidan.se

Det ringde en kille därifrån i dag. Jag hade satt in 150:- på deras pg, men inte satt in de 25:- för frakten som står i villkoren (för att jag handlade under 200:). På den sista sidan av beställningen så stod det 150:- att sätta in och jag sa till honom att det borde ha stått där. Om jag ville så kunde jag sätta in de 25:- på hans personkonto så skulle jag ha kortet redan i morgon annars skulle jag inte hinna få det förrän i nästa vecka (pg tar längre tid), men jag sa åt honom det att det kändes inte helt bra att sätta in pengar på hans konto så jag betalade det via pg medan han var i telefon. Det återstår att se om jag får det imorgon eller nästa vecka...

Det var nog kanske ägaren, men det känns ju inte helt bra. Dessutom ringde han mig från en mobiltelefon. Vilken firma gör det? Ni som är intresserade av att beställa från dom kanske ska avvakta till jag har fått mitt kort... Jag tror inte det är några konstigheter, han ville nog bara ge mig möjligheten att få kortet före nyår.

Det var här allt började... http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=156

Tone
Det där är nästan misstänkt billigt.
 
Om inte kortet kommer i morgon (vilket jag inte tror att det gör) så bör det komma på tisdag. Jag antar att dom inte delar ut post på nyårsafton...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.