Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver få lite hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadischa

Medlem
Jag är rätt ny inom foto och allt som finns att köpa till min kamera.
Jag fotar mest naturbilder då dom kan bli väldigt vackra motiv.

Det jag behöver hjälp med är att veta vad man ska ha för att få fina bilder på min nivå.
Vad för objektiv kan jag köpa som inte är för dyrt för plånboken men som kan ta fina bilder med min Canon eos 450D?

Tack på förhand!

Det är du som tar bilderna inte objektivet eller kameran. Köp billiga objektiv och fotografera mycket. Efter ett tag vet du vad du behöver. Det är helt individuellt vilka brännvidder man gillar och hur ljusstarka objektiv man behöver.

Köp dyrare objektiv när du verkligen vet vad du vill ha.

Tack så mycket för svaret.
Några tips på hur jag ska ha inställningarna på min Canon eos 450D när jag fotar i vardags-sol nu på vintern?

Är en nybörjare och har inte alls mycket erfarenhet
mvh

Det är så många faktorer som påverkar vad du får för resultat, men med det digitala fotandet är det ju bara att prova alla inställningar du kan komma på!
Ett tips är att börja fota med antingen bländar- eller tidsprioritering då du själv bestämmer en del, och kameran räknar ut vad den tycker behövs för motsvarande tid och bländare.
Men viktigt är att du läser på ordentligt om kameran och fotografering, och försöker förstå förhållandena mellan tid, bländare och iso.
Lycka till!

Tack så mycket för att ni vill hjälpa!

Ja, jag provar mig fram en hel del nu. Har börjat våga prova mer också. I början så var jag väldigt rädd att prova för att göra fel.
Det är mycket man ska testa :D
Kan lägga in en bild jag tog dagen efter nyår.
Säg gärna vad ni tycker!

Bilagor

• IMG_3778.jpg
    IMG_3778.jpg
    14.3 KB · Visningar: 353
Bilder du vill ha kritik på ska du inte lägga i forum, utan i dina album på din profil. Sen kan du även lägga ut dem i speciella pooler.

Jag skulle kunna ge lite tips till bilden, men då ger jag ut lite fel vibbar till andra som också vill ha bildkritik.

Lägg den i ett album på din profil så ska jag säga lite om den =)

Jag tycker bilden är fin, men ljuset kanske är lite tråkigt. Exempel på vad du kunde påverkat är graden av oskärpa på huset i bakgrunden genom att variera bländaren och bildens ljushet kunde du påverkat genom att variera exponeringen (tid/bländarkombinationen eller genom exponeringskompensationen).

Som sagts tidigare i tråden så är det inte kameran som ger dig de fina bilderna, utan det är du som fotograf som måste finna de fina motiven och kunna ställa in kameran på rätt sätt för att kunna fånga dem. Kameran och dess förutsättningar måste du också kunna med för att kunna se och avgöra om motiv är fina ur fotografisk synvinkel eller inte. Kamerakännedom i kombination med erfarenhet är naturligtvis bäst.

Jag gissar att det som skulle ge dig överlägset mest utdelning när det gäller att skapa fina bilder inte är att köpa mer utrustning, utan att lära dig mer om den du har.

Här är en länk till en serie artiklar om grundläggande fototeknik här på Fotosidan: http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

För att besvara dina frågor (glömde bort det).
Det är du som tar bilden. Vilken optik du har spelar liten roll på den punkten. Optiken väljer i princip hur tekniskt bra bilden blir, och underlättar till viss del beroende på vilka motiv det handlar om.

Det som skiljer, i stora drag, bra och dåliga objektiv är byggkvaliteten, skärpan, och motljusegenskaperna.

Ljusstark optik, som är dyr, har en större största bländare (litet bländartal) och ger då också möjlighet till kortare skärpedjup, dvs att bakgrunden blir suddigare.

Till skillnad från vad de flesta tycker, anser jag inte att du ska köra på med ditt objektiv tills du vet vad du vill ha. Jag anser att du bör köpa ett objektiv som ger dig bra möjligheter att fota det du mest vill. Då blir det roligare, och du tar fler fina bilder.

Gillar du att fota naturens detaljer, som på bilden du visade, tror jag att ett macroobjektiv skulle vara kul för dig. Du kan gå riktigt nära, men det fungerar på alla avstånd. Du får dock ingen riktig vidvinkel, så du får inte med hela släkten i soffan. Du kan inte heller zooma med ett macro (dom är fasta, typ 90mm), så du får helt enkelt backa eller gå närmare.

Tamron 90/2.8 Macro är ett väldigt prisvärt macroobjektiv. Det är i toppklass vad det gäller optiska prestanda.
Går för ca 2500kr begagnat, och den summan får du igen om du säljer det igen. Nytt går det på ca 4000kr.

Ett macroobjektiv är kul att jobba med. Du kan gå så nära att du får med de små sakerna i naturen. Fungerar även utmärkt till porträtt.

Jag är rätt ny inom foto och allt som finns att köpa till min kamera.
Jag fotar mest naturbilder då dom kan bli väldigt vackra motiv.

Det jag behöver hjälp med är att veta vad man ska ha för att få fina bilder på min nivå.
Vad för objektiv kan jag köpa som inte är för dyrt för plånboken men som kan ta fina bilder med min Canon eos 450D?

Tack på förhand!
Om man inte fotograferar rörliga saker så behöver inte naturfotografen dyra objektiv (normalt).
Men ett stativ är A och O.
Det som styr naturfotografens utrustningsval är mest brännvidden.
Får du med allt du vill ha med i bilden från det avstånd du står på så behöver du inget mer.

Bilder du vill ha kritik på ska du inte lägga i forum, utan i dina album på din profil. Sen kan du även lägga ut dem i speciella pooler.

Jag skulle kunna ge lite tips till bilden, men då ger jag ut lite fel vibbar till andra som också vill ha bildkritik.

Lägg den i ett album på din profil så ska jag säga lite om den =)

Hej. Tyvärr så funkar det inte att lägga in bilder på min sida :S Vet inte vad det är för fel. ar provat många gånger och nu senaste gången stod det att den var för stor och det betyder att jag då måste förminska den :/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar