För att besvara dina frågor (glömde bort det).
Det är du som tar bilden. Vilken optik du har spelar liten roll på den punkten. Optiken väljer i princip hur tekniskt bra bilden blir, och underlättar till viss del beroende på vilka motiv det handlar om.
Det som skiljer, i stora drag, bra och dåliga objektiv är byggkvaliteten, skärpan, och motljusegenskaperna.
Ljusstark optik, som är dyr, har en större största bländare (litet bländartal) och ger då också möjlighet till kortare skärpedjup, dvs att bakgrunden blir suddigare.
Till skillnad från vad de flesta tycker, anser jag inte att du ska köra på med ditt objektiv tills du vet vad du vill ha. Jag anser att du bör köpa ett objektiv som ger dig bra möjligheter att fota det du mest vill. Då blir det roligare, och du tar fler fina bilder.
Gillar du att fota naturens detaljer, som på bilden du visade, tror jag att ett macroobjektiv skulle vara kul för dig. Du kan gå riktigt nära, men det fungerar på alla avstånd. Du får dock ingen riktig vidvinkel, så du får inte med hela släkten i soffan. Du kan inte heller zooma med ett macro (dom är fasta, typ 90mm), så du får helt enkelt backa eller gå närmare.
Tamron 90/2.8 Macro är ett väldigt prisvärt macroobjektiv. Det är i toppklass vad det gäller optiska prestanda.
Går för ca 2500kr begagnat, och den summan får du igen om du säljer det igen. Nytt går det på ca 4000kr.
Ett macroobjektiv är kul att jobba med. Du kan gå så nära att du får med de små sakerna i naturen. Fungerar även utmärkt till porträtt.