Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver ett slutligt råd...

Produkter
(logga in för att koppla)

JKS

Aktiv medlem
Hej!

Har nu alldeles för länge velat med vilken kamera jag ska inskaffa.

Var i helgen och klämde på K10d, A700 och D300. D300 kändes klart bäst men utanför budget. Hade nästan bestämt mig för D200 med 18-200 då eos 40d seglar upp som en joker i leken. Canons objektivprogram verkar var mer prisvärt än nikons samtidigt som jag tror nikons 18-200 glugg skulle funka bra för mig. Plåtar barn inomhus, vindsurfing, skidor, natur. Skulle alltså behöva komplettera med en ljusstark fast normalglugg samt ett vasst tele.

Tråkigt nog har jag inte hittat nån 40d att klämma på... vilket kanske hade gjort valet lättare!

Diskussionen nikon vs canon har ju varit uppe tidigare men kan jag få nåt tips hur jag bäst spenderar mina 15000:-.Tänker mig komplettering framöver med schysstare tele och fast normalglugg som alltså ligger utanför budget.

MVH

jesper

Senast ändrad:
tillägg:

plåtar idag analogt (!) med en gammal eos 10 med 35-135, 100-300...och tilltalas helt klart av "superzoom,18-200" konceptet som första nya glugg.

K10D + 18-55mm 7,8k
50/1.4 2.2k

5000 spänn över till t ex väska, minneskort, stativ, eller varför inte en blixt? Eller slå till direkt på en telezoom?

Du får anti-skak på alla objektiv, full vädertätning(endast D300 av de som du listade är fullt tätade(förutom K10:an)).

Pentax ger dig absolut mest för pengarna, inget snack om saken.

EDIT: Såg att du ville ha en superzoom...5k räcker gott o väl till pentax 18-250mm.

Senast ändrad:
Om din budget är kring 15000 så tycker jag A700 går bort, nästan så att 40D också gör det.

Den 18-200 är bra med tanke på omfånget och passar fint till resor när man kanske har det lite trångt i väskan men du får kika på en D80 för att klämma in den i budgeten då blir det ngt över 14000 kr, men tänk på att den inte passar till porträtt foto och känns mest som du kommer köpa bättre objektiv som fyller upp detta omfång på ett bättre sätt.

Ioförsig så säljs ju Canon 40D i ett kit för cirka 14000 med men det objektivet gör inte kameran rättvis, alltså 40D med 17-85 IS.

För att fota barn så rekomenderar jag ett 50 1.4 av den tillverkaren som du nu väljer, finns hos det flesta.

Surfing, ngt i kring 400 mm, tex EF 400 5.6.

Men du får helt enkelt välja det objektivet som passar det bilder som du vill ha tidigast, å senare komplettera. Zoommar som har mer än 5x zoom brukar bli ganska kraftiga kompromisser, och inget jag direkt kan rekomendera.

För 14500 får jag D200 + nikkor 18-200 vr
Eos 40d + sigma 18-200 får jag för ungefär detsamma. Visst att superzoomen innebär kompromisser men verkar samtidigt hyllas av många här på fotosidan.

Detta går iochförsig mot alla råd om att lägga pengar på optik men jag väl dels komma igång digitalt dels tänker jag mig komplettering till sommaren med optik från NY.

Pentax har jag funderat på tidigare men efter att ha klämt på nikon började jag tänka om, som sagt ej klämt på 40d...

Hur funkar mina gamla gluggar förresten på 40d?

/j

Senast ändrad:
bra

Dina gamla gluggar funkar bra på en digital EOS. Skillnaden är att du får en snävare bildvinkel (faktor 1,6) Det innebär att ditt 100-300 får samma bildvinkel som ett 160-480 mm zoom till din gamla kamera. Du får mao bättre televerkan men sämre vidvinkel. Om du behåller de gamla objektiven så behöver du kompletera med en fast vidvinkel eller en vidvinkelzoom för att få samma vidvinkel som tidigare.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto