ANNONS
Annons

Behöver en talande bild till hemsidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Krigsreporter

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Jag behöver en bild till framsidan för www.sjukguiden.se.

Bilden jag använder nu är jag ganska nöjd med, det är en bild jag visserligen fick lov att använda, men då jag googlade fram den känns den inte särskilt originell. Jag skulle vilja ha tips på bra bilder som säger något om sjukguiden.se, i stil med den bild jag har nu, men som är originell eller så kanske ni rent av har tips på något jag kan fota själv (har dock bara en enkel digitalkamera och kan nog inte få särskilt proffsiga bilder).

Tacksam för all hjälp!

Håller bara med.
Vad är du/de vill med siten?
År den positiv eller negativ mot den svenska sjukvården?
Det intryck bilden ger nu är ganska negativ. Så det ger intrycket att det är en gnällsite.
/Lars

Jag förstår inte riktigt vart ifrån du får att siten i sig tar ställning om sjukvården? Du får gärna förklara. Innehållet i forumet utgörs av forumets medlemmar och besökare och det är inte i första hand tänkt att forumet ska handla om sjukvården i sig utan mer om ett utbyte av information och erfarenheter av sjukdomar och mediciner. Så kan vi lägga det åt sidan nu och återgå till ursprungsämnet?

Bilden jag är ute efter behöver inte säga något specifikt, men jag vill att den, precis som den bild jag har nu, ska dra tankarna till sjukvården och medicin. Trodde det framgick i mitt första inlägg och med tanke på sidans kärnämne?

Senast ändrad:
Krigsreporter, kolla på kroppsspråket på personerna på din bild så kanske du förstår varför bilden upplevs som negativ. Korslagda armar på båda personerna, en vänder sig dessutom halvt bort från betraktaren. De signalerar väldigt mycket avståndstagande. ÄR det den känslan du vill förmedla med bilden?
/Jonas

Försök hitta en bild där en Dr har ett stetoskop i handen just på väg att lyssna på en patients lungor/hjärta.

Kan förmedla en känsla av "lyssna av" vad vill dina forumdeltagare veta? Förtroende (Dr)"här är en person som vet vad som gäller" Pat vågar gå till Dr (forumdelt vågar fråga)

John

Jag förstår inte riktigt vart ifrån du får att siten i sig tar ställning om sjukvården? Du får gärna förklara. Innehållet i forumet utgörs av forumets medlemmar och besökare och det är inte i första hand tänkt att forumet ska handla om sjukvården i sig utan mer om ett utbyte av information och erfarenheter av sjukdomar och mediciner. Så kan vi lägga det åt sidan nu och återgå till ursprungsämnet?

Bilden jag är ute efter behöver inte säga något specifikt, men jag vill att den, precis som den bild jag har nu, ska dra tankarna till sjukvården och medicin. Trodde det framgick i mitt första inlägg och med tanke på sidans kärnämne?

De korslagda armarna ger ett negativt intryck, precis som JonasX skriver. En bild har nästan alltid ett budskap. Bilden ger ofta ett första intryck vad siten handlar om.

Din kompaktkamera går bra att använda till bilder på internet. Bättra på konstrast och ljusnivåer i ett bildbehandlingsprogram. Skärp upp bilden sedan du förminskat ned bilden till det fomat du vill ha.

En bild med en läkare o patient eller vårdpersonal gående i en korridor skulle nog fungera bra.
/Lars

i beg to differ... om korslagda armar. Kan lika gärna förmedla ansvar och en säkerhet om att "just här kan du få hjälp". Likaså förmedlar den en säkerhet och seriositet angående kvalitén på siten, osv.

Gör det enda rätta, köp en riktig bild. Gå in på någon bildbyrå, förslagsvis www.nordicphotos.com och du lär snart hitta en bild du söker. Dyrt är det inte heller.

Lycka till!

Tack för alla tips och synpunkter som inkommit hittills. Jag fortsätter att bevaka tråden.

Nordic photo var ett bra tips som jag inte kände till. Önskar gärna fler åsikter om vilket motiv som skulle passa till förstasidan. Tack för er tid.

Har kollat lite fort på www.nordicphotos.com men stämmer det att en bild kostar runt 500-1000:-? Jag vill inte verka sniken, men det är ganska mycket pengar för en sida som fortfarande befinner sig på ett utvecklingsstadium och där inga inkomster existerar. Lite jobbigt också om man senare tycker att bilden inte passar.

Har kollat lite fort på www.nordicphotos.com men stämmer det att en bild kostar runt 500-1000:-? Jag vill inte verka sniken, men det är ganska mycket pengar för en sida som fortfarande befinner sig på ett utvecklingsstadium och där inga inkomster existerar. Lite jobbigt också om man senare tycker att bilden inte passar.

Hej igen,

Allt är ju relativt. 500 kronor för en bild är i mina ögon inte särskilt mycket pengar. Men, när du lägger in dig som kund på nordicphotos så får du ju möjlighet att ladda ner skissbilder utan kostnad, bilder du kan test på sidan. Hittar du någon du tycker passar så slår du till.

Innehållet i forumet utgörs av forumets medlemmar och besökare och det är inte i första hand tänkt att forumet ska handla om sjukvården i sig utan mer om ett utbyte av information och erfarenheter av sjukdomar och mediciner.

Bilden jag är ute efter behöver inte säga något specifikt, men jag vill att den, precis som den bild jag har nu, ska dra tankarna till sjukvården och medicin.

Fick i mitt tycke en ganska bra idé till en talande bild. Visst vore det väl helrätt med en insides bild av en hals som är genomsvullen och tjock, eller möjligen en detaljbild av ett par stämband? Då har du både forumidén, prata och utbyta tankar (orera), samt ett (konkret) medicinskt problem. Tillsammans blir det en bild om att prata sjukdomar.
Det dåliga med idén är väl att genomföra den, inte lätt att fotografera någon nere i halsen. Ljuset är förmodligen inte så bra där :)

... och så kan ni ju passa på att ändra ambulansens röda kors till den symbol som används idag. Det är väl snart ett kvarts sekel sedan de vita ambulanserna försvann.
Och om det är seriöst och inte någon humor-site så skulle jag ändra "underrubriken" till:
Sveriges friskaste community.

Och om det är seriöst och inte någon humor-site så skulle jag ändra "underrubriken" till:
Sveriges friskaste community.

Nu vart det lite diskussion om själva hemsidan igen, men okej. Seriöst och seriöst. Jag är inte ute efter att skapa ett nytt Netdoktor. Det är inte meningen att forumet ska utgöras av branschfolk utan av vanliga svenssons. De utgör innehållet helt och hållet så det blir i princip så seriöst som de gör det till (med hjälp av moderatorer så klart). Det är ju inte menat att vara något tramsforum, men inte helseriöst heller. Ett vanligt forum helt enkelt för utbyte av information och erfarenheter.

Jag tycker "Sveriges sjukaste community" passade bra då jag tycker det avdramatiserar med lite humor och dessutom så antar jag att de flesta som besöker sidan i framtiden gör det för att de eller någon i deras omgivning är sjuka och de vill veta mer om det.

"Sveriges friskaste community" är ett bra alternativ dock som jag ska ha i åtanke om jag får fler klagomål på den fras jag har nu. :)

I övrigt vill jag tacka för flera bra idéer. Fortsätter att bevaka tråden samtidigt som jag kikar runt lite på de länkar som presenterats här.

Har just nu en bild i bannern föreställande en grupp människor som ler glatt. Tycker det är en ganska fin och talande bild, men jag vet inte om den duger som representativ bild för ett sjukforum. Vad tycker ni andra? Finns det bättre alternativ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar