Annons

Behöver en modern bildskärm med HD-DVI kalibreras?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Jag har en modern 19” Sony SDM-HS95P bildskärm med valbar ingång, antingen analog VGA eller digital DVI. Dessutom har den 1:1000 i kontrast och 450 CD/kvadratmeter och auto-luminans-sensor.

När man använder DVI förs ju data över digitalt från DVI-utgången på datorns grafikkort till bildskärmens DVI-ingång och varje pixel förändras eller konverteras inte utan visas på bildskärmen med exakt det pixelvärde och position som ligger i datorns bild.
När jag t.ex. tar upp PhaseOne-CMS checker i TIFF som finns i JPG kopia här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/813367.htm

så blir t.ex. hela gråskalan helt perfekt från svart 0/0/0 till vit 255/255/255 när man tar upp bilden i Photoshop och kontrollerar svart- resp. vit- fyrkanternas pixelvärden i bilden. Det blir absolut inga som helst avvikelser utan exakt rätt värden.

När jag sedan printar ut testbilden på min Canon 4200 i bästa läge på Canon PRO papper och jämför med bilden på skärmen kan jag i alla fall med mina amatörögon inte se någon som helst skillnad alla delbilderna ser helt OK ut.

Hoppas att bl.a. Stefan O ser det här och kommer med sin proffskommentar.
 
Jag är ju inte Stefan O , men han dyker väl upp för eller senare.

Jag har iallafall en splitt ny NEC Multisync 2070WNX, som jag kalibrerade igår för första gånen då min beställda Spyder2express dök upp.

Jag kör den precis som du på DVI ingången , men fick iallafall en liten kalibrering på den enligt programmet.

Så helt perfekt fungerade det ju inte hos mig .

/ fredrik
 
Christer1 skrev:


(1)...och varje pixel förändras eller konverteras inte utan visas på bildskärmen med exakt det pixelvärde och position som ligger i datorns bild.

(2) När jag sedan printar ut testbilden på min Canon 4200 i bästa läge på Canon PRO papper och jämför med bilden på skärmen kan jag i alla fall med mina amatörögon inte se någon som helst skillnad alla delbilderna ser helt OK ut.

Men är inte det där två helt olika saker? Det du beskriver i (1) är ju ren datorkommunikation. Skulle värdena för RGB ändras så vore det ju jämförbart med att en bokstav i en textfil skulle ändras till en annan.

Det du beskriver i (2) visar å andra sidan att kalibreringen av skärm OCH skrivare är bra.

Eller har jag fattat fel? Färghantering är knepiga saker...
 
Du har ju fortfarande problemet med att skärmen i sig skall presentera olika färger vilket inte är exakt.

Bara för att bildinformationen kommer fram oförvanskat till bildskärmen så är det inte säkert (inte ens troligt) att den kan visa färgerna helt korrekt för det.

Jag kör själv Spyder2Express på en 17" Dell samt en 20" Dell och kalibreringen ger iofs mycket liten skillnad men ändå en skillnad.

/Andreas
 
Christer1 skrev:
Jag har en modern 19” Sony SDM-HS95P bildskärm med valbar ingång, antingen analog VGA eller digital DVI. Dessutom har den 1:1000 i kontrast och 450 CD/kvadratmeter och auto-luminans-sensor.

När du kalibrerar din skärm gör du ju egentligen två olika saker. För det första kalibrerar du den, det vill säga ställer in den exakt på det sätt som du vill ha den. Det kan vara att du sänker ljusstyrkan eller ändrar färgbalansen. Men du kan också strunta i detta steg.

Steg nr 2 är viktigare, du profilerar din skärm, det vill säga tar reda på vilka färgegenskaper som skärmen har efter kalibreringen. Denna profil använder sedan Photoshop för att programmet ska veta hur din skärm fungerar. På så sätt kan Photoshop anpassa färgerna på bilden exakt till din skärm.

Så visst är det viktigt att profilera även en bra skärm.

Stefan
som skriver detta på en rullande mässa, som just nu står i Jönköping. Network Innovation åker runt i Sverige med en lång rad olika företag för att visa digital bildbehandling. Kom och hälsa på om ni har tid :)
 
Du som har skärmen kalibrerad kan du mäta

Det skulle vara intressant att veta vad ni som har kalibrerade skärmar har för värden i testbilden jag lämnade med i första inslaget.

I övre vänstra bilden finns en färgkarta med Ljusblå, Beige, Mörkblå och Svartlila fyrkanter i översta raden.

Jag har där följande värden mätta med färgproben i CS2 på min heldigitala skärm:

Ljusblå R=136 G=196 B=191
Beige R=221 G=172 B=67
Mörkblå R=68 G=129 B=180
Svartlila R=47 G=46 B=49

Nu är det ju en JPG bild ni kan mäta på, inte den TIFF jag har mätt på så det kan kanske bli någon skillnad men den bör inte vara stor.

Ni som har kalibrerade skärmar borde alla ha samma värden, har ni det?

Berätta också om du har heldigital bild eller Analogkonverterad.

Hoppas ni har tid att göra denna test, ska bli intressant se resultatet.

Det allra intressantaste vore ju om Stefan, som tydligen är ute och reser har tid att visa sina värden, för ligger man nära dom borde skärmen ju vara bra.
 
Re: Du som har skärmen kalibrerad kan du mäta

Christer1 skrev:
Det skulle vara intressant att veta vad ni som har kalibrerade skärmar har för värden i testbilden jag lämnade med i första inslaget.


De RGB-värden som du mäter upp är de värden som bilden har i Photoshop, inte de värden som du har på skärmen. Photoshop gör ju en konvertering från arbetsfärgrymden till din skärmprofil när bilden visas på skärmen. Men de RGB-värdena är alltså de ursprungliga som bilden har i arbetsfärgrymden. Det innebär att alla som öppnar denna bilden utan att konvertera dem till någon annan arbetsfärgrymd kommer mäta exakt samma RGB-värden.

Stefan
 
Offtopic...

stefohl skrev:

som skriver detta på en rullande mässa, som just nu står i Jönköping. Network Innovation åker runt i Sverige med en lång rad olika företag för att visa digital bildbehandling. Kom och hälsa på om ni har tid :)

Synd bara att de flesta utställarna valde att packa ihop och dra innan utställningen stängde....
Så i alla fall i mitt fall blev det illa utnyttjad tid att besöka tåget..
men det kan ju vara kul att notera vilka leverantörer som inte tycker att min tid är värd något...

/b
 
Re: Re: Du som har skärmen kalibrerad kan du mäta

stefohl skrev:
De RGB-värden som du mäter upp är de värden som bilden har i Photoshop, inte de värden som du har på skärmen. Photoshop gör ju en konvertering från arbetsfärgrymden till din skärmprofil när bilden visas på skärmen. Men de RGB-värdena är alltså de ursprungliga som bilden har i arbetsfärgrymden. Det innebär att alla som öppnar denna bilden utan att konvertera dem till någon annan arbetsfärgrymd kommer mäta exakt samma RGB-värden.

Stefan

Jag har roat mig någon gång med att fotografera en Colorchecker och ta en skärmdump med tex Snagit för att sedan i PS jämföra bild med och utan ICC profil. Skillnaderna är både synbara och mätbara med en bra skärmprofil som brukar se ut som bilden nedan.
En av de saker som irriterar mig mest är att det inte finns någon webbrowser med färghantering till Windows XP, får hoppas att det kommer till Vista.
Mvh/Stefan
 

Bilagor

  • monitor_2006-09-30_1_fs.jpg
    monitor_2006-09-30_1_fs.jpg
    22.6 KB · Visningar: 767
Re: Offtopic...

Bertil Lindgren skrev:
Synd bara att de flesta utställarna valde att packa ihop och dra innan utställningen stängde....

Trist att det blev så. Det har varit en intensiv vecka för oss alla ombord på tåget och ett antal av utställarna hade andra tåg eller bussar att passa. Men jag kan hålla med om att om man säger öppet fram till 18, så ska man vara kvar till 18.

MVH/Stefan
som var kvar i jönköping till 19
 
Kan ni se dom här 8 färgerna?

Här är en testbild med föjande gråskalor:

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=821435


Svart bakgrund 0/0/0 upptill med
Mörkgrå fyrkant 06/06/06
Mörkgrå fyrkant 12/12/12
Mörkgrå fyrkant 18/18/18

Vit bakgrund 255/255/255 nedtill med
Vitgrå fyrkant 249/249/249
Vitgrå fyrkant 243/243/243
Vitgrå fyrkant 237/237/237

Fråga till Stefan O. Jag kan se alla nyanserna på min digitala skärm betyder det att alla färger i hela spektrat mellan 0 och 255 är korrekta eller kan det variera däremellan?
 
Christer1 skrev:
Behöver en modern bildskärm med HD-DVI kalibreras?

Jajamen, det behöver den, eftersom bildskärmen visar färgerna i RGB. RGB (och CMYK också för den delen) är enhetsberoende färgrymder, vilket betyder att färgena skiljer sig mellan enheterna.

ICC-system däremot använder sig av CIELAB, vilket är en enhetsoberoende färgrymd. Med hjälp av ICC-profilen beräknar en kulörhanteringsmodul (ex. ColorSync i Mac) vilka värden din skärm ska ha enligt CIELAB.
 
Ser även alla rutor på datorn hemma med en Dell 24" plattskärm. Den är ögon-kalibrerad med Adobe gamma och det känns som att den visar "finare" nyanser än den enklare och okalibrerade skärmen på jobbet.

Så frågan är: hur dålig är egentligen en medelmåttig standard plattskärm utan kalibrering? 19" på jobbet är ju nästan lika bra som 24" hemma.
 
Ska bli intressant att se vad Stefan säger. Det bör ju rimligen vara så att alla dom 43 stegen med 6 i differens från 0 till 255 visas lika korrekt som dessa sex i början och slutet och det är väl just dom första och sista som är kritiska att se differentierade.

På min laptop går det inte att se alla 8 skiftningarna utan att flytta på huvudet upp och ner och det räknas väl som fusk. Men den köptes inte heller för att ha en bra skärm bara ett bra pris.

Det är 25 stycken som nu tittat på bilden, det skulle vara kul att få lite mer info.
 
En laptopskärm är ju ofta mycket känsligare för betraktingsvinkeln. Så är det iallafall på mina datorer. Med stationära platta skärmar är det en annan sak.
 
Re: Kan ni se dom här 8 färgerna?

Christer1 skrev:
Fråga till Stefan O. Jag kan se alla nyanserna på min digitala skärm betyder det att alla färger i hela spektrat mellan 0 och 255 är korrekta eller kan det variera däremellan?

För det första kan ljusheten i mellantonerna variera. Det innebär att balansen mellan olika färger kan variera. För det andra måste Photoshop veta vilken nyans som de röda, gröna och blå grundfärgerna har. Den informationen finns i din profil efter det att du har profilerat skärmen.

Så, tyvärr, det enda sättet att få en färgåtergivning på din skärm som du kan lita fullt ut på är att använda en skärmkalibrator.

Stefan
 
Tack Stefan,
Då är det tydligen dags att göra det.
Jag har sett i en länk någonstans att man skall skicka ett formulär till en dam någonstans som sen returmerar en kalibreringslista, är det ett bra alternativ till att köpa en kalibrator?
Christer
 
Christer1 skrev:
Tack Stefan,
Då är det tydligen dags att göra det.
Jag har sett i en länk någonstans att man skall skicka ett formulär till en dam någonstans som sen returmerar en kalibreringslista, är det ett bra alternativ till att köpa en kalibrator?
Christer

Den damen har jag inte hört talats om, men tror inte det är ett bra alternativ jämfört med en kalibrator.

Stefan
 
Christer1 skrev:
Tack Stefan,
Då är det tydligen dags att göra det.
Jag har sett i en länk någonstans att man skall skicka ett formulär till en dam någonstans som sen returmerar en kalibreringslista, är det ett bra alternativ till att köpa en kalibrator?
Christer

Vad den kalibreringen handlar om har jag inte en susning om. Vill hon ha en utskrift på hur bilden ser ut på skärmen, eller? Det skulle absolut inte funka, eftersom din skrivare också använder en enhetsberoende färgrymd (CMYK).

Med en skärmkalibrerare kan du fixa så att skärmen visar rätt (och precis som Stefan säger, en hårdvarukalibrerare är den enda säkra lösningen). Men kom ihåg att skärmkalibreringen inte påverkar/förbättrar utskriften ett endaste dugg. Skrivaren behöver en egen kalibrator om du vill skriva ut bilder rätt direkt. Annars finns risken att du får slösa på dyrt bläck för att hitta den rätta färginställningen.

Colorvision säljer paket inkluderande både skärm- och skrivarkalibrering. Ifall man vill hålla på med utskrifter själv, så rekommenderar jag denna skarpt, eftersom den sparar mycket tid och bläckkostnader. Dock är skrivarkalibrererare dyra i inköp, så man får väga den kostnaden mot upplevd nytta.

Jag själv har kommit runt problemet utan att behöva skaffa en skrivarkalibrator; jag låter olika proffslabb framkalla mina bilder. Jag bedömde att det blev både billigast och enklast för mig. Dessutom är kvaliten på utskrifterna helt outstanding vad avser slitbeständighet; råkar man få en droppe vatten på dem eller röra utskrifterna med fingrarna, så smetas inte färgerna ut som på mina bläckstråleutskrifter.

Skärmen har jag dock naturligtvis kalibrerad med en hårvarukalibrerare, en Spyder 2 PRO.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.