Annons

Behålla hög bildkvalitet i Photoshop"Spara för webben".

Produkter
(logga in för att koppla)

emji

Aktiv medlem
Hejsan!
Nu har jag uppgraderat till Guld medlemskap :)
Jag har en liten fråga angående tiff bilderna till min portfolio som skall komprimeras till .jpeg. Filen får max väga 250K.

Hur ska man gå tillväga med processen i Photoshop CS för att bevara så fin kvalitet som möjligt om bilden inte får vara större än 250K?

Mina steg:

1. RAW efterbehandlingen i Capture One.
2. Tiff efterbehandlingen i Photoshop.
3. Väljer Bild/Bildstorlek i Photoshop.
4. Filter/Skärpa/Oskarp Mask. Mängd: 150% - Radie: 0.4 - Tröskelvärde: 4
5. Väljer Bild/Läge/Konvertera till profil: sRGB IEC61966-2.1". Ursprungligen är bilden Adobe RGB.
6. Väljer Fil/Spara för webben. Räcker det att välja "Optimera till filstorlek" 250K? Ska något annat göras i denna fas?
7. Thats it!

Ps. I steg 3 och 6 är jag osäker.
 

Bilagor

  • 5.jpg
    5.jpg
    49.8 KB · Visningar: 1,824
Senast ändrad:
Du gör helt rätt (om jag fattat dig rätt). Du ska välja jpeg i "Spara för webben"-dialogen. Även om 250kb låter väldigt generöst. Det blir bra bild även med mindre. Tänk på stackarna med modem...

Du kan läsa (lättförståligt) om jpeg och vad det gör med bilden på: http://www.moderskeppet.se/filformat.asp
 
Nej tänk för guds skulle inte på stackarna med modem! (Sorry modemanvändare...) För att verkligen kunna göra bra bilder rättvisa så krävs lite större format på bilden och en vikt på uppåt 250kb...

Låt modemanvändarna trösta sig med devisen "den som väntar på något gott..." istället. För man vill ju göra sina egna bilder rättvisa, eller hur?
 
Ja gör så här med bilder som ska upp på nätet.

1. Diverse efterbehandling i PS.
2. Ändrar storleken i PS.
3. Lägger på 'Smart Sharpen' (värderna är olika från bild till bild)
4. Konverterar till sRGB.
5. Väljer spara som och JPEG, ändrar komprimering tills ja har rätt 'vikt' på bilden.
6. Klart.

Så ja gör ungefär likadant, enda stora som skiljer är Spara för webben. Spara för webben tar bort EXIF-info å info om vilken färgprofil bilden har.
 
Hej Joakim.

Jag la med en skärmdump för att visa mina inställningar. Jag känner mig osäker på de olika alternativen att kryssa i bla.
 
Med tanke på att bilderna skall betraktas på skärm tycker jag att skall börja med att skala ned dom till max 1024 x 800 punkter.
 
Huuuuuuuuu, jag får lite dåliga vibbar av när man börjar prata DPI för bilder som ska hamna på webben. Eftersom man aldrig kan veta hur hög upplösning/tum som användaren har på sin monitor faller också arbetsgången med att ange en bild i centimeter och punkter per tum helt.

Det enda rätta är att ange den pixelstorlek som du vill att slutbilden skall ha och du kan lugnt ignorera DPIn helt och hållet.
 
Eftersom jag bara gör mina bilder maximalt 640 pixlar på största längden kan jag spara med bästa läget (10) i Photoshop. Då behåller man även exif-informationen.
 
digitalzero skrev:
Ja gör så här med bilder som ska upp på nätet.

1. Diverse efterbehandling i PS.
2. Ändrar storleken i PS.
................

En fråga till er PS-experter. Vad är rekommenderat, att ändra storleken innan man justerar bilden ytterligare i PS, eller justera bilden först (nivåer etc) och sen dra ner storleken? Jag har hört fler säga det sistnämnda: storleken först och sen det andra.
 
Jag har lärt mig någonstans (kommer ej i håg var) att när du skalar ner bilden ska du välja Bicubic sharpen i den sista rutan...
 
videren skrev:
Vad är rekommenderat, att ändra storleken innan man justerar bilden ytterligare i PS, eller justera bilden först (nivåer etc) och sen dra ner storleken? Jag har hört fler säga det sistnämnda: storleken först och sen det andra.

Du ska ABSOLUT göra dina bildjustering FÖRST, innan du skalar ner den till skärmstorlek! Dels för du då alltid har kvar ett högupplöst orginal av din korrigerade bild som du lämpligen sparar som en PSD-fil och dels för att du har betydligt fler pixlar med färginformation kvar att arbeta med om bilden är större och det ger större möjlighet att justera färger/brus/nivåer.

När du är klar med dina justeringar skalar du ner till slutstorlek och skärper bilden lätt med Oskarp Mask (eller nya Smart Sharpen i CS2) alternativt att du använder Bicubic Sharpen eftersom den skalningsalgoritmen automatiskt skärper bilden något vid omskalning, men den kan fortfarande behöva en lätt skärpning efteråt.
 
Notera att Fotosidan visar bilder som är högst 600 px på längsta sidan i standardläget och skapar ganska hårt komprimerade sådana om man laddar upp större bilder. Alltså, visas inte de skärpta versionerna om man inte trycker på "Förstora" och det är det inte alla som gör, hur mycket man än tjatar om det.
 
videren skrev:
En fråga till er PS-experter. Vad är rekommenderat, att ändra storleken innan man justerar bilden ytterligare i PS, eller justera bilden först (nivåer etc) och sen dra ner storleken? Jag har hört fler säga det sistnämnda: storleken först och sen det andra.
Jag föredrar att bearbeta bilden, storleksändra, skärpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.