Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begränsa bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag försöker skapa ett macro (action) för att enkelt kunna förändra ett stort antal bilder på en gång. Det jag vill göra är att skapa en lämplig bildstorlek för att kunna visas på en bildskärm och därefter skärpa upp. Utmaningen är att vissa bilder är stående och vissa är liggande. Jag vill därför hitta en funktion där jag kan begränsa bildstorleken inom t ex bredd 1080 px och höjd 720 pix men behålla ursprungligt format. Vet någon hur jag ska göra?


Mvh,

//Andreas
 
Adobe Bridge/Tools/Photoshop/ImageProcessor.
Jag brukar markera alla liggande och processa sedan markerar alla liggande och processar.

//Fred
 
Hej
Under File, automation har du valet "fit image"

Den funkar kanonbra

Där anger du ett max mått i båda rikningarna o behöver inte bry dig om liggande eller stående
 
roinek skrev:
Hej
Under File, automation har du valet "fit image"

Den funkar kanonbra

Där anger du ett max mått i båda rikningarna o behöver inte bry dig om liggande eller stående

Tackar. Jag hittar dock inte det valet. Det enda jag hittar under File - Automate är Pdf Presentation. Batch och Create droplet är utgråade. Har försökt att marekera flera bilder på en gång men Batch förblir utgråad...

//A
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.