Annons

begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)

danand

Avslutat medlemskap
att köpa begagnat ska ju innebära att något blir billigare, men när jag ser annonser med tex en 400D för 4800:- utan obj mm när man kan få en ny 400D i butik för strax över 5000:- då undrar jag om detta är rimligt.

Nej. Fotofolk verkar inte ha greppat att vi lever i en tid då digitalasaker förlorar andrahandsvärde snabbare än de kan säga något som tar lite tid att säga.

danand skrev:
att köpa begagnat ska ju innebära att något blir billigare, men när jag ser annonser med tex en 400D för 4800:- utan obj mm när man kan få en ny 400D i butik för strax över 5000:- då undrar jag om detta är rimligt.
'

Finns inget som säger att begagnat är synonymt med billigare. Finns exempel på begagnade produkter som är betydligt dyrare än splitternya av exakt samma vara.

Att man annonserar ut en vara för 4800:- är ine heller samma sak som att den blir såld för den summan. Tycker du en vara är för dyr så köp inte den varan. Om alla agerar så så kommer varans pris sjunka. Är kameran för lättsåld så kommer priset att stiga...

Påminner denna ekvation dig om någonting?

Så svaret är, ja det är rimligt med ett startpris på 4800:-

Re: Re: begagnat

Kalle_B skrev:

Så svaret är, ja det är rimligt med ett startpris på 4800:-

Hur kan det vara rimligt på en så pass vanlig vara? Så länge den går att köpa på marknaden och inte har samlarvärde eller är extremt bra, vad är det som gör att en vara kan kosta lika mycket utan samma garantier som en ny vara har?
4889:- för en ny Canon EOS 400D på Scandinavian photo. Hur kan man då tycka att 4800.- är rimligt?

Även om det står i annonsen att den är ny i kartong med alla garantier kvar etc, så betyder det ju inte att den _kan_ ha råkat ut för något? Jag skulle då definitivt inte "spara" 89:- när jag gör en affär på nästan 5000.- och få en vara som inte har samma garantier, både på papper och rent filosofiskt.

Men du förstår inte hur jag tänker...

jag personligen skulle aldrig betala 4800:- för en begagnad 400D.

Men antag att en person gör det, då har ju säljaren sålt sin vara för 4800:- var ligger då orimligheten i detta? Det är ju bara ut och fiska av marknaden!

Visas inget intresse alls så kommer säljaren göra något av två saker:
Behålla kameran själv eller sänka priset.

sedan börjar karusellen om igen.

Är efterfrågan större än utbudet så blir priset på en begagnad produkt högre än en ny.

Biljetter vid arenor är ju ett synnerligen bra exempel. En biljett kostar kanske av arrangören 500:- men kan säljas för 2000:- av en person utanför! är det rimligt?? priset har alltså fyrdubblats! svaret är ju självklart ja! Naturligtvis är priset rimligt eftersom det finns folk som vill betala detta! i annat fall hade inte biljetterna försökt säljas för 2000:-

samma sak med kameran. Räcker ju med att 1 person visar intresse och köper kameran så har priset 4800:- motiverats.

Annonspris har ingenting med säljpriset att göra.

Självklart testar man väl med att sätta ett så högt pris som möjligt först, man vet ju att folk kommer med skambud eller försöker pruta, så varför inte sätta ett pris som efter prutning hamnar på en nivå man kan tänka sig släppa prylarna för, och samtidigt ha en chans att någon fullständigt oinsatt köper prylarna för det utsatta priset, för det händer ju då och då, det är betydligt större chans det händer än att vinna på spel i allfall :)

/kent

Att sätta nypris på sina saker betyder att de inte kommer bli sålda. Det betyder också att man övervärderar sin produkt och därmed förväntas sälja en ny manick.

Hur ofta ser ni två år gammal begagnad bil till exempel bli utsatt till nypris? Kameror är det enda jag stött på som jag har sett vara så övervärderade av sina ägare. I och för sig kommer jag från datorvärlden. Skulle jag ta en två år gammal dator och sätta ut pris på 50% av nypriset på den skulle jag troligen aldrig få den såld.

en biljett till en konsert säljs dyrare eftersom de finns i ett begränsat antal, när de övriga tar slut stiger efterfrågan på de kvarvarande. detta fenomen kan man knappast säga är tillämpat bland kameror.

DEN ekvationen är inte svårare att förstå än motsatsen mellan derivata och integraler

danand skrev:
en biljett till en konsert säljs dyrare eftersom de finns i ett begränsat antal, när de övriga tar slut stiger efterfrågan på de kvarvarande. detta fenomen kan man knappast säga är tillämpat bland kameror.

DEN ekvationen är inte svårare att förstå än motsatsen mellan derivata och integraler

du har helt rätt, biljetterna är begränsade så natrulogtvis höjs priserna.

Men jag ville endå påpeka att priserna avgörs av efterfrågan och att det inte alls är fel att försöka sälja dyrt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto