Annons

Begagnat köp Canon eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva-LenaH

Ny medlem
Begagnat köp Canon eos 300D

Funderar på att köpa en begagnad Canon EOS 300D med tillbehör - vad är ett rimligt pris och hur nöjda är ni med den, ni som har en tidigare.
Har en Konica Minolta Z3 nu...... att jämföra med

Glad amatör
 
Re: Begagnat köp Canon eos 300D

Eva-LenaH skrev:
Funderar på att köpa en begagnad Canon EOS 300D med tillbehör - vad är ett rimligt pris och hur nöjda är ni med den, ni som har en tidigare.
Har en Konica Minolta Z3 nu...... att jämföra med

Glad amatör
Max 3000 kronor med kitglugg.
 
Beror väl lite på vad du menar med tillbehör, men högst 2000 med 18-55 objektivet om den ser bra ut, är vad jag tycker. Det är en 'gammal' kamera, men ger bättre bilder än dom flesta nya kompakt-kameror som finns i dag i den prisklassen.

Innan du köper, kolla om det är mycket skit på sensorn genom att ställa bländare f16 och fotografera ett vitt papper. Lite smuts får man nog leva med dock om du inte vill göra ren den.

Thorsten
 
Max 2000kr med kit objektivet. kameran är slö vid uppstart och skriver/läser fruktansvärt långsamt till minneskortet.

Följande AF finns endast i sportläget där man inte själv kan ställa bländare eller iso. Annars är AF riktigt bra.

Prestandan på iso 800 och 1600 är dålig, jag vet inte varför.

300D är faktiskt den sämsta digitalkameran ur generationen konsumentkameror med 6 mpix, men den är fortfarande helt ok om man vet vad man ska ha den till. Vet du?

Jag hade köpt en 350D, mindre, svartare och snabbare. Helt enkelt en bra kamera.
 
Köp inte en 300d.

Förutom det som de andra skrivit om den så är den så till åren att de flesta gått många exponeringar och man läser ofta om slutare som gått sönder.

köp en begagnad 350 eller 400d istället.


ps. jag upplever det som att skillnaderna mellan generationen 10d, 300d och 20d , 350d är ett stort hopp. mellan 350d, 20d och 30d, 400d känns steget betydligt mindre.
 
marooned skrev:
Max 2000kr med kit objektivet. kameran är slö vid uppstart och skriver/läser fruktansvärt långsamt till minneskortet.

Följande AF finns endast i sportläget där man inte själv kan ställa bländare eller iso. Annars är AF riktigt bra.

Prestandan på iso 800 och 1600 är dålig, jag vet inte varför.

300D är faktiskt den sämsta digitalkameran ur generationen konsumentkameror med 6 mpix, men den är fortfarande helt ok om man vet vad man ska ha den till. Vet du?

Jag hade köpt en 350D, mindre, svartare och snabbare. Helt enkelt en bra kamera.

Håller med i mycket men likväl är det ett bra köp för tvåtusen!!! Sedan tycker jag det finns klart sämre systekkameror på marknaden och jag pratar bildmässigt! Jag menar en kamera från 2003 ger enligt mig klart bättre färgfiler än Till exempel SONY och Olympus idag. Häller med om att en 350d/400d är bättre val.

/R
 
300D är helt ok som första DSLR, men kolla på en beg. 350D. Den är mycket bättre på tekniksidan, men också mindre att hålla i. Det är svårt att motivera valet av 300D, när det skiljer så lite i pris och så mycket i prestanda.

300D slår ändå Z3'an med hästlängder, mest pga av det större formatet i en systemkamera.
 
Tack alla..........

Tack alla för alla snabba svar, kanon!! - då väntar jag -egentligen är min Konica Z3 just nu helt OK oxå för det jag vill fota-närbilder på blommor,barn etc. Men har svårt att lyckas med innebilder tagna på håll-blir gärna för mörka. Har anmält mej till en foto kurs -kanske kan få lite tips där oxå :0) för bästa inställningar etc.
Har tidigare haft siktet inställt på en 40d egentligen -men den är ju i en helt annan prisklass...............men kanske ska kolla på 350/400D oxå....................min käre sambo säger att jag är en kameraoman. :0)

Eva-Lena
 
olle_sandstrom skrev:
Lite nyfiken, vad kan en 10D med vertikalgrepp vara värd? Sliten på utsidan men funkar bra, ~35-40k exponeringar.
35-40k? Oj oj, då dör den snart... 10D är speccad till 50 000 exponeringar och det var ungefär där min dog... 45-50.

Pris för reparation: 3500 kr.

Sket i det och köpte en ny 30D istället.
 
Köp av EOS 300D

Jag skakar liv i den här tråden.

Har blivit erbjuden att köpa en EOS 300D med standardobjektiv 18-55mm och två extra CANON objektiv, 5o mm/1.8 och ett 80-200 mm. Zoom objektivet är enligt säljaren inte 100%-igt (vad det nu innebär). Dessutom får jag ett stativ, Hama Star 61, motljusring, linsskydd, två UV-filter, två batteri till kameran samt instruktionsbok och laddare. Detta vill säljaren ha 2000 kr för.

Jag har själv en EOS 400D men har länge tänkt köpa 50 mm objektivet och funderar nu på om detta kit kunde vara ett alternativ. Kameran skulle då ges till vår 14-åriga dotter är mycket intresserad av fotografering och lånar gärna min kamera. Jag har ingen erfarenhet av EOS 300D annat än att jag vet att den är "gammal" nu men att den verkligen stod för något nytt när den kom. Har förstått att den är lite långsam men frågan är om det kan vara en bra kamera för dottern att börja med?

Låter priset rimligt? 50mm objektivet kostar väl ca 1100 kr och stativet är inte särskilt dyrt, kanske 150 kr. Det skulle innebära att jag får ge si så där 1000 kr för kameran och resten av tillbehören. Frågan är om det är värt att ge 1000 kr för en så pass gammal kamera. Man vet ju inte hur slutaren "mår". Den kan ju lägga av när som helst med tanke på åldern å andra sidan kan det vara värt att chansa om det är en hyfsad kamera att lära sig på.

Tar tacksamt mot info och råd.

/Lotta
 
50 mm kostar väl runt 1100 kronor nytt?
Ett begagnat i version II skulle jag då inte ge mer än 300 spänn för. Det är så plastigt att det tåler inte att någon nös på det någon gång, för då delar det sig i två delar.

Min åsikt är att om man inte vill/kan lägga mer än 2000 på en systemkamera idag, då ska man fundera över sina prioriteringar/spara en stund till, och sedan agera efter det.
 
För dyrt för en så gammal kamera och den utrustningen.
Kanske en tusenlapp för hela klabbet, men det kan ju ända visa sig vara en dålig affär om det blir problem med kameran eller objektiven.
 
Har blivit erbjuden att köpa en EOS 300D med standardobjektiv 18-55mm och två extra CANON objektiv, 5o mm/1.8 och ett 80-200 mm. Zoom objektivet är enligt säljaren inte 100%-igt (vad det nu innebär). Dessutom får jag ett stativ, Hama Star 61, motljusring, linsskydd, två UV-filter, två batteri till kameran samt instruktionsbok och laddare. Detta vill säljaren ha 2000 kr för.
Om 50/1,8 är av den gamla versionen (med bajonett av metall) skulle det nog vara prisvärt, bara det objektivet går ofta för över 1000 kr på beg-marknaden.
 
Jag tackar för alla svar.

Uppenbarligen har jag uttryckt mig otydligt. Vi behöver inte någon kamera eftersom jag redan har en EOS 400D som jag är nöjd med. Däremot tänkte jag köpa ett 50 mm objektiv och i samband med detta blev jag erbjuden att köpa en EOS 300D i kit med objektivet. Därav mina frågor om 300D. Eftersom vi har en 14-årig dotter som är fotointresserad, och jag inte är så glad i att låna ut min kamera :), funderade vi på om 300D kunde vara något för henna att leka med.

Min tanke är annars att uppdatera min kamer a till en 60D inom något år och då får hon ärva min 400 D. Däremot kunde hon ju haft 300D att leka med till dess om den kameran var något att ha. Nu verkar det inte så och därmed blir det inget köp av den utan enbart ett 50-mm objektiv.

/Lotta
 
Jag skulle nog inte köpt den alls, 300D är som många redan påpekat inget att hänge i julgranen.. kanske bokstavligt talat då.

Sålde mitt 400D-hus för 2500 kr för ett halvår sen. Om du nu ska köpa 300D ska du inte ge ett öre mer än 500 kr!

Bättre att köpa ett begagnat 400/450D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.