Annons

Begagnade bjektiv till Eos 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

eltonson

Avslutat medlemskap
Hej.
Ny på både forum och med "systemkamera"
Hoppas att någon vänlig själ kanske kunde hjälpa mig.

Med risk för att bli idiotförklarad så ställer jag lite frågor..

Köpte precis en Canon Eos 1000D med ett orginal 18-55 objektiv.
Problemet är att Zoomen är för dålig och blixten för klen..
Köpte kameran mest för att kunna ta kort på skolavslutningar, lucia mm ( i kyrkan) även närbilder på grabben på fotbollsplanen..

Vad skall jag ha för objektiv/blixt och jag har inga planer på att bli proffs fotograf så jag köper gärna begagnade objektiv..

Hittade en som skulle sälja en "Pentax SF7 analog" med blixt och objektiv till bra pris, köpa kittet skrota kameran å behålla resten. Största problemetär att jag inte vet vilka objektiv som passar på min kamera..
Svärfars Nikon objektiv ser iallafall helt olikt ut...

Tack på förhand.

Du kan bara använda Canon EF/EF-S-objektiv, och andra objektiv med Canon-fattning. Att bara skruva på en Pentax eller Nikon-objektiv funkar inte.

Vad menar du med för dålig zoom? Menar du att du inte kommer tillräckligt nära? I så fall är det längre brännvidd du ska ha, 55-200, 70-200 eller 70-300 finns det många olika varianter av.

En blixt som gör någon större skillnad på långt håll utomhus är nog svår att få tag på. Canons egna EX580 är bra, frågan är dom den räcker bara. Ganska dyr dessutom.

Till Canon 1000D passar ALLA Canon EF och EF-S objektiv från 1987 och framåt. Äldre Canonobjektiv med FD-bajonett passar inte.

Även objektiv från Sigma, Tamron och Tokina, anpassade för Canon EF passar.
Objektiv från Nikon, Sony, Olympus, Pentax, Minolta, Konica, Leica etc passar inte.

Vad är det du saknar med objektivet du har nu?

Blir bilderna inte tillräckligt skarpa? Isåfall är det ett objektiv med större maxbländare du ska ha.

Har du inte tillräckligt med "zoom"? Isåfall ska du köpa något med brännvidd >55 och då blir det snarare ett teleobjektiv.

Och nej, Nikkor (Nikonobjektiv) går inte på en Canon utan en konverterare. Men Canon har stort utbud av objektiv så om inte din svärfar har väldigt bra objektiv så rekommenderar jag dig att hålla dig till Canons sortiment.

Till exempel ett fast 50, f/1.8 är både ljusstarkt och relativt hög bränvidd. Vill du ännu högre så finns det allt från billiga Sigma 70-300, f/4-5,6 (1500kr) till dyrgripar såsom fast Canon 200, f/2 (50k). Beror alltså på budget.

Bilderna blir bra med mitt objektiv.
Men när man sitter i kyrkan så vet man ju aldrig vart man hamnar, kan ju bli längst bak. kyrklig som jag är så sitter man inte där långt innan för att få en bra plats trots att det är barnen längst fram ;-) Samma på en fotbollsplan står på mitten för att se båda målen halvdåligt.
Zoomen är för dåligt på det jag har och skulle även vilja ha en större blixt..
och som sagt är inte intresserad av att lägga ut stora pengar på objektiv då jag inte vet hur mycket kameran blir använd..

Tack för svaret så långt..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar