Mrs C
Aktiv medlem
Hej!
Vet inte om jag lagt denna fråga på rätt ställe. Köpte en begagnad Nikon D800 som gått endast ett fåtal exponeringar, i fredags, i en av de stora fotoaffärerna, som jag handlat begagnat av flera gånger tidigare, alltid utan strul. Denna kameran kom med kartong och alla tillbehör, trodde jag, har fått den skickad från en butik till en annan för att kunna testa o hämta upp den vid besök i staden. Har ringt flera gånger och fått hjälp av en tillmötesgående säljare som ringde och bad dem kolla att allt fanns med, vilket det skulle göra. I butik så tittade jag på, och testade kameran, och frågade återigen om alla tillbehör fanns med, och säljaren kollade och sa att det gör det. Frågade om man har ångerrätt, eller vad som gäller, men det har man inte, men ett halvt års garanti. Tänkte att jag inte kommer ångra mig, vilket jag inte heller gör, men igår kväll när jag kom hem, kameran har legat i sin kartong eftersom jag varit bortrest och haft fullt upp, så packar jag ÄNTLIGEN upp den, som jag längtat, och då visar det sig att både USB-sladden och kabeln till laddaren inte hör till kameran utan är Canonkablar! Kameran hade omdöme A+, vilket jag litar på att personalen säkert bedömt korrekt, reagerade dock över att det är som något vitt på olika ställen på gummit på greppet, men tänkte att det går väl bort. Det gör det inte, och det är ju inte det viktigaste, men i kombination med felaktiga kablar, och att kameran skulle vara knappt använd, men ändå ser ut så på gummit, så börjar jag oroa mig för att ha fått fel kamera, eller att den som ägt kameran på nåt sätt bluffat, jag kan ju inte kolla hur mkt den gått när jag inte kan ladda upp bilder till datorn!
Nu till min fråga, kan man bluffa med antalet exponeringar, känns ju inte ärligt att slänga ner fel kablar om det inte gjorts av misstag, och borde inte personalen som kollade kameran märkt detta? Fler som upplevt nåt liknande, och vad gör man? Jag ska ringa så fort de öppnar i morgon, men är så orolig för det här så jag tänkte höra om ni vet vad som är brukligt i såna här fall när det inte finns nån ångerrätt? Jag kanske skulle plockat upp allt i kartongen och kollat, men man litar ju på säljarna i en seriös, välrenommerad butik.
Ledsen när jag nu äntligen hittat en lite använd Nikon d800 till bra pris, och kände mig trygg med att köpa den i butik, att det skulle bli så här
Vet inte om jag lagt denna fråga på rätt ställe. Köpte en begagnad Nikon D800 som gått endast ett fåtal exponeringar, i fredags, i en av de stora fotoaffärerna, som jag handlat begagnat av flera gånger tidigare, alltid utan strul. Denna kameran kom med kartong och alla tillbehör, trodde jag, har fått den skickad från en butik till en annan för att kunna testa o hämta upp den vid besök i staden. Har ringt flera gånger och fått hjälp av en tillmötesgående säljare som ringde och bad dem kolla att allt fanns med, vilket det skulle göra. I butik så tittade jag på, och testade kameran, och frågade återigen om alla tillbehör fanns med, och säljaren kollade och sa att det gör det. Frågade om man har ångerrätt, eller vad som gäller, men det har man inte, men ett halvt års garanti. Tänkte att jag inte kommer ångra mig, vilket jag inte heller gör, men igår kväll när jag kom hem, kameran har legat i sin kartong eftersom jag varit bortrest och haft fullt upp, så packar jag ÄNTLIGEN upp den, som jag längtat, och då visar det sig att både USB-sladden och kabeln till laddaren inte hör till kameran utan är Canonkablar! Kameran hade omdöme A+, vilket jag litar på att personalen säkert bedömt korrekt, reagerade dock över att det är som något vitt på olika ställen på gummit på greppet, men tänkte att det går väl bort. Det gör det inte, och det är ju inte det viktigaste, men i kombination med felaktiga kablar, och att kameran skulle vara knappt använd, men ändå ser ut så på gummit, så börjar jag oroa mig för att ha fått fel kamera, eller att den som ägt kameran på nåt sätt bluffat, jag kan ju inte kolla hur mkt den gått när jag inte kan ladda upp bilder till datorn!
Nu till min fråga, kan man bluffa med antalet exponeringar, känns ju inte ärligt att slänga ner fel kablar om det inte gjorts av misstag, och borde inte personalen som kollade kameran märkt detta? Fler som upplevt nåt liknande, och vad gör man? Jag ska ringa så fort de öppnar i morgon, men är så orolig för det här så jag tänkte höra om ni vet vad som är brukligt i såna här fall när det inte finns nån ångerrätt? Jag kanske skulle plockat upp allt i kartongen och kollat, men man litar ju på säljarna i en seriös, välrenommerad butik.
Ledsen när jag nu äntligen hittat en lite använd Nikon d800 till bra pris, och kände mig trygg med att köpa den i butik, att det skulle bli så här