Annons

Begagnad Nikon D80, eller ny D5000?

Produkter
(logga in för att koppla)

acarlsson

Aktiv medlem
Min första systemkamera ska inhandlas.

Har kikat runt lite, och av okänd anledning har jag fastnat för Nikon (antagligen mest för att en bekant till mig har en D90).

Har kikat på begagnatsidan och man får en D80 för helt okej pengar, men på Cyberphoto får man en ny D5000 för 3990,-. (http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD50001855VR)

Så, vad skulle ni mer avancerade användare väjla: En använd D80, eller en ny D5000?

Tacksam för input!

Så, vad skulle ni mer avancerade användare väjla: En använd D80, eller en ny D5000?

Det beror på om du tycker att det är bildresultatet som räknas, eller om själva fotograferandet är viktigare. D5000 har en modernare och bättre sensor, men D80 är större och har fler knappar som gör fotograferandet lättare och kanske därför roligare.

Per.

Nya D5000 på grund av det överlägset bättre sensorn på höga iso. Sensorn på D80 brusar väldigt mycket.
Sen tycker jag personligen gillar jag D80 huset mer, men det är ju personligt. Om du kan så testa båda. Men D80 ska vara väldigt billig för att vara prisvärd.

Håller med Troy. Funderar du på begagnat kanske du ska kolla på D90 istället, som är lite modernare än D80. Nypris ungefär 6000 kr, så du borde hitta en beg kamera för strax över 3000.

Tack för svaren!

D90:an går fortfarande ganska dyrt på t ex Blocket, tyvärr.

Å andra sidan är det samma sensor i D5000, det känns som att det är ett superpris.
Får man något likvärdigt om man sneglar åt Canon-hållet?

D90 och D5000 har aldrig varit billigare. 4000 kr för D5000 med kit-objektiv är ganska billigt. Kollar du på begagnat marknaden så är det ganska många som inte riktigt förståt att nypriset är 4000 kr detsamma gäller för D90 som nypris är ca 6000 kr för huset.

Har kikat runt lite. Det känns som att det står mellan Nikon D5000 eller Canon 1100D.

4000,- för Nikon och 5000,- för Canon. Har dock svårt att se vilken som är "bäst" (och då menar jag tar bäst bilder).

Ska se om jag kan ge mig ut och klämma lite på dessa.

Tack igen för alla svar.

En D5000 på väg till mig i denna stund. Jag hoppas jag blir nöjd... Funderar på om det är värt att lägga några tusen till och köpa en D90 istället... *ångest*

Hur som helst! Nu är nästa fråga: Jag vill ju också ha ett objektiv som jag kan zooma med, och då funkar bara AF-S-objektiv (med inbyggd motor) om jag fattat det hela rätt?
Är det bara Nikon som gäller, eller finns det andra märken som passar med Nikons kameror?

För att få autofokus med en D5000 måste objektivet heta AF-S om det kommer från Nikon.

Det finns modeller från Sigma, Tamron och Tokina som också ger dig autofokus med din kamera. Gå in på cyberphoto.se, välj objektiv för Nikon och klicka i rutan "har inbyggd motor" så ser du vilka som fungerar.

Köpte du D5000 ihop med något objektiv?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto