Annons

Begagnad ljusmätare..

Produkter
(logga in för att koppla)

Bobbo V

Aktiv medlem
Har tänkt att köpa en ljusmätare och har upptäckt att bagagnadmarknaden är dränkt i olika typer av ljusmätare med namn som "lunasix", "variosix".....
Finns det någon som skulle kunna guida en genom denna djungel? Jag vill ha en mätare som mäter både infallande och reflekterat, mätområdet skall minst vara mellan 1-19 EV vid ISO 100. Mätvärdet skall kunna låsas. Kan mätaren även mäta blixtljus är det ett klart plus.
Prislappen bör ligga runt 1000kr annars kan man lika gärna köpa nytt. Tack på förhand.

mvh Henke
 
Lunasix 3 mäter både infallande och- reflekterat ljus. Mätområdet vet jag inte men de går att hitta för en femhundring.
 
Quantum tillverkar pålitliga och framförallt robusta ljusmätare som man brukar hitta ganska billigt för 500-700 kronor. De såldes tidigare av Hasselblad Svenska AB
 
Gå in på www.photax.se
Där har de två mätare för 600-700 kr. som mäter både infallande och reflexerande ljus (Capital D-i, D-3bB)
Fast jag har ingen aning hur de är!
Är själv på jakt efter en...
 
Jag använder en Capital-mätare som kan mäta både infallande och direkt ljus. Har haft den i åtta år och bara bytt batteri en gång (nyligen)! Lättskött och lättanvänd, men enkel. Kan inte kosta mer än några hundringar. /Berth
 
Ljusmätare är intressant. Köpte först en enkel selencells-mätare som mäter "average". Blev i allmänhet helt underexponerade bilder. Läste för ngn. månad sedan om "grå kort" = man håller ett grått kort i"fotoriktningen" och mäter mot den, det infallande ljuset. (kompenserar lite från 18% till 12% o.s.v.) Provade med närmast perfekt resultat. (Gjorde jämförande exponeringar..)
Nu har jag satt mig i sinnet att jag vill ha en 1 grads "spotmeter". Rätt dyra - någon som har en till salu?.
H.s.h. så kan man då gå lite efter Zon-systemet -t.ex. ta in en mellanmörk del och kompensera upp till zon 5, bökigt men intressant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.