Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnad EOS30

Produkter
(logga in för att koppla)

Andos

Aktiv medlem
Hej
Jag funderar på att köpa mig en analog systemkamera. Har länge övervägt att spara till en DSLR men insett att det blir för dyrt i o m att jag är student. Har letat runt ganska mycket och fastnat för en EOS30 som ligger ute under radannonser. Säljaren vill ha 2000:- för huset. Är det ett ok pris? Vilka modeller ska man annars satsa på i den prisklassen(begagnat). Har haft i åtanke att senare kunna uppgradera till digitalt och då använda den optik som jag samlat på mig under min "analoga tid"

Tack på förhand

/Anders

Köpte två hus tidigt i våras för ca:a 3000 st. Är fullständigt nöjd med bägge, du får en "kanonkamera" för 2 papp! (det råder digital hysteri just nu, man kastar allt bara för att komma över det digitala, som fortfarande har mycket växtvärk)
Bertil

Låter som ett helt ok pris för det huset. Har själv en Eos 30 och är kanonnöjd med den. Annars är väl en Eos 3:a ett val. Kanske hamnar en eller ett par tusenlappar upp i pris. Det man får är ett tåligare hus och spotmätning.

Men Eos 30 är ett bra val!

Mange

EOS är något för dyr enligt mig. Då är jag nästan uppe i trakterna av en 300D. Frågan är hur mycket jag kommer att sakna spotmätningen? Läste någonstans att EOS30 hade en liknande funktion även om det mätte något mer av bilden än vad spot gör, stämmer det? Går den ens att jämföra?

Andos skrev:
EOS är något för dyr enligt mig. Då är jag nästan uppe i trakterna av en 300D. Frågan är hur mycket jag kommer att sakna spotmätningen? Läste någonstans att EOS30 hade en liknande funktion även om det mätte något mer av bilden än vad spot gör, stämmer det? Går den ens att jämföra?

Eos 3an brukar kunna gå att hitta för 4-5000 spänn men då ska ma ha lite tur...

Eos 30an har tre olika ljumätningsmetoder: Evaluerande, Utsnittsmätning och centrumvägd. Det som kan liknas vid spotmätning är utsnittsmätningen. Kameran väljer då att mäta ljuset utifrån en yta i mitten av sökaren som motsvarar ca 10 % av totala ytan. Alltså inte lika exakt som spotmätningen med dock i närheten. Använder själv denna mätning vid porträttfoto och det fungerar bra.
Personligen tror jag man klarar sig relativt bra utan spotmätning om man inte fotar väldigt mycket porträtt eller i situationer med svåra ljusförhållanden.

Mange

Isåfall bör jag också kunna vara utan spotmätningen. Kommer mestadels fota klättring och telemark/alpin skidåkning. Skillnaden mellan en eos30 och en 3:a lägger jag hellre på vettig optik

Andos skrev:
Isåfall bör jag också kunna vara utan spotmätningen. Kommer mestadels fota klättring och telemark/alpin skidåkning. Skillnaden mellan en eos30 och en 3:a lägger jag hellre på vettig optik

Låter som ett bra val. Om du sen lär dig använda den ögonstyrda autofokusen bra så ska det tydligen vara väldigt användbart vid sportfoto, som exempelvis skidåkning.

Mange

Får tacka så mycket för alla svar! Det blir en EOS30...Den verkar vara lämplig till de ändamål jag tänkt använda den till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar