Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnad Durst M605 förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

Forsberg

Medlem
Hejsan, hittade förjande annons och undrar om det är något att ha? 800kr kostar den.

"Durst M605. Utan objektiv. Lampan trasig. Har ej använts på ca 10 år varför färgfiltrens exakthet inte kan garanteras. Instruktionshäfte medföljer."

Vad är det för sorts objektiv man ska ha till en sådan apparat?
Vad kostar en ny lampa & filter?

Är nybörjare på det här med framkallning, har bara varit med flickvännen och framkallat en gång hittils. Men vill kunna framkalla hemma (det är svart/vitt jag är intresserad av att kunna framkalla).
Så är det här en lämplig apparat att börja med?

/Mvh Henrik

Jag hade aldrig köpt den. Bara ett nytt objektiv går på 2-3000:-
Kolla radannonserna här på FS eller beg på ex Cyberbörsen, där kan du hitta betydligt bättre grejjor.

605 är en mycket stabil och välbyggd apparat. Om den i övrigt är juste är 800:- ett bra pris, speciellt som den verkar ha färghuvud. Du kan hitta ett begagnat förstoringsobjektiv, t.ex. EL-Nikkor 50 mm eller Schneider Componon, för en tusenlapp. Lampan kostar några hundralappar men räcker i flera år. 605:an motsvaras idag av 670 som kostar 12995:- med färghuvud hos Scandinavian Photo, objektivet tillkommer. 605:an är dock på inget sätt sämre byggd än 670. Mitt råd är alltså:är den i övrigt felfri så slå till!

Jag utgick ifrån att du behöver mer än bara en förstoringsapparat då det i ditt inlägg låter som att du inte har någon övrig utrustning.

Visst är 605 en bra apparat men jag anser att du kan göra en bättre deal speciellt nu när allt fler gå över till digitalt och gör av med sina grejjor. Själv köpte jag ett komplett mörkrum och då menar jag verkligen komplett (massor av tillbehör för både små och mellanformat, tom kemi och papper) i nästan nyskick för 3300:- med semiproffesionell färgförstoringsapparat använd ca 5 ggr och 2 år gammal.

Ett troligtvis gott råd: Förhasta dig inte utan undersök, surfa runt innan du slår till.

Som sagt, surfa runt och kolla, det finns mycket begagnat till bra pris.
Jag har använt en 605:a och det är en mycket bra apparat, kan du hitta en beg glugg så är 800 inget överpris, skulle inte tro att det är något fel på filtren.

klabbarpan skrev:
Som sagt, surfa runt och kolla, det finns mycket begagnat till bra pris.
Jag har använt en 605:a och det är en mycket bra apparat, kan du hitta en beg glugg så är 800 inget överpris, skulle inte tro att det är något fel på filtren.

Hur är det med gluggarna till sådana här apparater då, är det olika fästen till olika märken(som det är på kameror av olika fabrikat) lr har dom mot förmodan fått till någon sorts standard?

Visst är 605:an en fin nybörjarapparat för 800 kr om den inte i övrigt än vad som framkommit här, är behäftad med skavanker.Det tillkommer ju en massa kringutrustning,om du saknar dessa,men å andra sidan är det ju engångsutgifter.Kolla bara att du har plattorna(hållarna) för olika negativformat, eftersom den tar vad jag kan förstå upp till 6x6 .Hållarna kan annars vara svåra att få tag i separat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar