ANNONS
Annons

Begagnad 5D ll eller ny 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandra.s

Medlem
Just nu har jag en Nikon D80, men känner att jag vill byta upp mig. Och eftersom jag jobbat på Canon ett tag så fick jag möjlighet att fota väldigt mycket med Canon 7D och 5D Mark ll. (även massor med 1D Mark IV, men den är väldigt mycket utanför min prisklass xD).

Anledningen till att jag vill byta system från Nikon är eftersom jag helt enkelt gillar Canon bättre, och jag har inga jättebra objektiv till min nuvarande kamera iallafall.

Jag har tänkt att jag ska köpa ny kamera i sommar, och då funderar jag på antingen en 7D eller en 5D Mark ll. Ska jag köpa en 5D ll så kommer jag inte ha råd att köpa den ny, då måste det bli begagnat, och vad jag har sett ligger den på runt 12-14k på begagnat marknaden. Men.. Vågar man köpa begagnat? För mig handlar det om väldigt mycket pengar, och jag vill inte bli lurad på något vis.. Jag har aldrig handlat dyrare saker begagnat så jag känner mig lite osäker pga det.

Sen kommer nästa fundering, objektivet jag har tänkt att köpa till är ett EF 50mm f/1.8. Och just att det blir det beror på att det är billigt och ljusstarkt, hade gärna satsat på L optik men tyvärr räcker inte plånboken till.. Jag har aldrig haft möjligheten att prova det objektivet på varken 7an eller 5an, dock har jag Nikons motsvarighet nu och det tycker jag funkar helt okej. Någon som har det på någon av dessa kameror och har något att säga om det? Hur tycker ni att det fungerar?
Självklart kommer jag uppgradera med andra objektiv eftersom, men det är det här jag tänkt köpa till en början.

Jag har velat fram och tillbaka väldigt länge mellan dessa kameror nu, och har så otroligt svårt för att bestämma mig hur jag vill göra. Det som lockar hos 7an är främst fokussystemet, och det faktum att jag kan köpa den ny, inte begagnad. Det som lockar hos 5an är självklart ff, och allt vad det innebär.

Jag skulle hemskt gärna starta eget som fotograf i framtiden (på sidan av mitt nuvarande jobb till en början), och därför funderar jag över om jag endå kommer vela byta upp mig till ff så småning om, om jag köper 7an nu.

Så, har ni några kloka råd att ge mig? Hur skulle ni ha gjort om ni vore mig?

Hur skulle ni ha gjort om ni vore mig?
Det beror ju på vad du har tänkt dig att fotografera. 7D är gjord speciellt med tanke på dem som fotograferar saker som rör sig snabbt, t ex sport, vilda djur och liknande, så om du har den inriktningen är valet ganska enkelt.

Att bara ha ett 50/1,8 är förstås ganska begränsande. Speciellt på 7D, där det blir ett kort tele.

Det beror ju på vad du har tänkt dig att fotografera. 7D är gjord speciellt med tanke på dem som fotograferar saker som rör sig snabbt, t ex sport, vilda djur och liknande, så om du har den inriktningen är valet ganska enkelt.

Att bara ha ett 50/1,8 är förstås ganska begränsande. Speciellt på 7D, där det blir ett kort tele.

Jo precis, det har du rätt i. Jag kommer förmodligen fota allt möjligt, men mycket hästsport och porträtt. Helst skulle jag ju ha en av varje, 7an till hästsport och 5an till porträtt. Men så rik är jag inte tyvärr, haha! Och ja, det blir rätt begränsande, men då jag inte har pengarna till något annat till en början har jag inte mycket att välja på tråkigt nog..

Jo precis, det har du rätt i. Jag kommer förmodligen fota allt möjligt, men mycket hästsport och porträtt. Helst skulle jag ju ha en av varje, 7an till hästsport och 5an till porträtt. Men så rik är jag inte tyvärr, haha! Och ja, det blir rätt begränsande, men då jag inte har pengarna till något annat till en början har jag inte mycket att välja på tråkigt nog..

För porträtt är ju valet självklart.

Hästar är stora, förutsägbara men befinner sig ibland i taskigt upplyst miljö. Jag tror du har mer nytta av ISO-prestanda och allmän bildkvalité än av en snabb AF.

Jag skulle nog välja en 5D om jag vore du.

Att köpa begagnat kan ju kännas osäkert men just kameror är ju en sak som är förhållandevis enkelt att köpa beg. Försök bara undvika de uppenbara fallgroparna med stulna grejor och se till att träffa säljaren "live" så bör det inte vara några problem.

ska du ge upp till 14000 för ett begagnat 5d så tycker jag nog att 16000 för ett nytt är mer värt

Jag har en 5DMk2 och har haft en 7D.
Om du ska plåta hästsport är 7D mer lämplig med sin bättre autofokus.
Visst kan 5DMk2 vara bättre för porträtt, men 7D duger alldeles utmärkt till porträtt och om du då har ett 50/1,8 så blir det ett bra porträttobjektiv på 7D.

ska du ge upp till 14000 för ett begagnat 5d så tycker jag nog att 16000 för ett nytt är mer värt

Jag tänker inte betala 14000 för en begagnad, det jag menade var att jag sett hus i prisklassen 12-14 k ungefär. Jag hade väl tänkt att ge max 12.500, eventuellt 13000, beror helt på kameran i fråga. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar