Annons

Begagnad 500D - Fallgropar?

Produkter
(logga in för att koppla)

pensionärsorkestern

Aktiv medlem
Hej

Vad bör man kolla på vid köp av begagnad systemkamera?
Köper förhoppningsvis en rätt så ny 500D här i veckan och i och med att den fortfarande har garanti kvar och säljaren hävdar att den är i gott skicks så är jag inte särskilt orolig, men är det något som jag faktiskt borde kolla upp ordentligt?

Troligtvis nöjer jag mig bara med att knäppa några kort och se att det fungerar. Jag tror inte att jag har kunskap nog för att se några andra defekter om jag skulle granska bilderna mer noggrant ändå..

Tacksam för svar.
David
 
Hej

Vad bör man kolla på vid köp av begagnad systemkamera?
Köper förhoppningsvis en rätt så ny 500D här i veckan och i och med att den fortfarande har garanti kvar och säljaren hävdar att den är i gott skicks så är jag inte särskilt orolig, men är det något som jag faktiskt borde kolla upp ordentligt?

Troligtvis nöjer jag mig bara med att knäppa några kort och se att det fungerar. Jag tror inte att jag har kunskap nog för att se några andra defekter om jag skulle granska bilderna mer noggrant ändå..

Tacksam för svar.
David

med en såpass ny kamera så känns det som att det enda som skulle kunna vara fel är att den åkt i golvet eller dränkts i vatten. Har det hänt lär du märka det.

Låter som en bra idé att testa den med några knäpp och allmän yttre inspektion.
 
Jag skulle väl ochså kunna tänka mig att en potentiell fallgrop är huruvida den är köpt eller stulen...när nån säljer en såpass ny kamera så bör de ha kvitto samt någon semivettig förklaring till varför de säljer den....har de inte de...och man inte känner personen som säljer den jättebra...så skulle ja avråda från att köpa...
 
Trodde minsan att jag skulle få mjel vid svar men icke...

Tack för tipsen. Jag har inte full koll på just kameror men jag är en erfaren begagnetmarknads-köpare och rätt så misstänksam av mig så dom fallgroparna aktar jag mig noga för. Kvitto ska finnas och affär ska göras öga mot öga eller via t.ex. internetgirot.

Trodde att denna affär skulle klaffa men icke.
Det ligger en 500D på blocket för 4000:- som kanske är i billigaste laget, men å andra sidan tycker jag att många kameror läggs ut till på tok för höga priser. Hur som helst talades vi vid på telefon och vi bestämde att jag skulle ta en ganska lång tågresa idag för att köpa kameran, men när jag skulle ringa och bekräfta precis innan avgång så var det kört att få tag på säljaren. Upptagetton och till slut meddelandet om att numret inte går att nå.

Mer eller mindre samma sak har hänt mig en gång tidigare och jag tror att det rör sig om fula affärer av lite högre klass och att säljaren väntar på någon som betalar pengar i förskott... Varning för denna annons med andra ord. Tack för goda råd!

Mvh David
 
Vill du ha mail vid svar i tråden får du välja det i "ämnesverktyg" överst i varje ämne eller som generellt val i dina inställningar.
 
Kolla objektivet(-en). Kameran har den "nya generationens display" (920.000 pixlar) och är utmärkt för inspektion av skärpa på de tagna korten, zooma fullt och panorera runt och kolla att inget underligt syns. Och några synliga märken på yttre linserna vill man heller inte ha.

Tycker du kan kolla räknaren i kameran också, slutaren ska väl vara god för 150.000 exponeringar men det känns ju trevligare med en kamera som tagit betydligt färre bilder än så. Är den hyffsat ny borde det max vara något tusental eller färre. Har den bara tagit några hundra har den nog legat på hyllan mest vilket borde vara bra :)
 
Kolla objektivet(-en). Kameran har den "nya generationens display" (920.000 pixlar) och är utmärkt för inspektion av skärpa på de tagna korten, zooma fullt och panorera runt och kolla att inget underligt syns. Och några synliga märken på yttre linserna vill man heller inte ha.

Tycker du kan kolla räknaren i kameran också, slutaren ska väl vara god för 150.000 exponeringar men det känns ju trevligare med en kamera som tagit betydligt färre bilder än så. Är den hyffsat ny borde det max vara något tusental eller färre. Har den bara tagit några hundra har den nog legat på hyllan mest vilket borde vara bra :)

Jag trodde slutaren i xxxd-serien bara var god för 50 000 exponeringar, 150 000 är ju det som gäller för min 5d Mk II så det lär inte stämma. Eller har de ändrat specen? Dessutom går det ju inte att kolla antalet exponeringar i det fall de bytt minneskort i den, och en driven lurendrejare har säkert gjort det. Fast kameran är ju rätt ny så de lär väl ändå inte gått så långt.
 
Jag trodde slutaren i xxxd-serien bara var god för 50 000 exponeringar, 150 000 är ju det som gäller för min 5d Mk II så det lär inte stämma. Eller har de ändrat specen? Dessutom går det ju inte att kolla antalet exponeringar i det fall de bytt minneskort i den, och en driven lurendrejare har säkert gjort det. Fast kameran är ju rätt ny så de lär väl ändå inte gått så långt.

Ja det går att luras, men svårt på en kamera som är relativt ny - då ska man ha rejäl otur.

Men ok 150.000 var fel, 100.000 är det värde som påstås för XXD (sedan 30D) och XXXD (sedan 450D). Samma som 5D förresten. I 5D MkII och 7D har dom lyft det till 150.000. Men det är väl akademiskt det här handlar om en real-life situation där någon ska köpa en kamera som har några månader på nacken. Jag menade att med en (relativt) ny kamera så ska man nog ha en väldig otur om säljaren luras. Det krävs ganska intensivt fotande för att ta 10.000 bilder på ett år för en amatörfotograf. Då nollställs räknaren vad jag vet och ett nytt mappnamn skapas. Men även det är akademiskt i den här situationen tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.