Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

beg och dyr eller ny och billig?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonatan

Ny medlem
Hej jag kollar på att skaffa mig en systemkamera och har kollat endel på antingen en canon 1 d mkII och nikon d2x, men för samma pengar som dessa gammla avancerade kameror går loss så kan jag ju få en ny 500d eller d5000.

dom gammla kamerorna är ju säkert bättre byggda och väldigt genomtänkta, medan dom nya är billigare och med mer funktioner.

tipps och råd skulle vara guld värt.

/jonatan
 
Hej jag kollar på att skaffa mig en systemkamera och har kollat endel på antingen en canon 1 d mkII och nikon d2x, men för samma pengar som dessa gammla avancerade kameror går loss så kan jag ju få en ny 500d eller d5000.

dom gammla kamerorna är ju säkert bättre byggda och väldigt genomtänkta, medan dom nya är billigare och med mer funktioner.

tipps och råd skulle vara guld värt.

/jonatan

Beror helt på vad du skall ha kameran till och hur erfaren du är. Är du nybörjare skall du absolut ha en enklare kamera att börja med och att lära dig de grundläggande funktionerna. På de dyrare och mer proffesionella kamerorna är du mer beroende av att kunna fototeknik och teori. Tror det är risk att du tröttnar om det visar sig vara för svårt att få lyckade bilder.

På en enklare kamera kan du mer förlita dig på automatik i början, helt enkelt få större procent lyckade bilder.

/FW
 
Beror helt på vad du skall ha kameran till och hur erfaren du är. Är du nybörjare skall du absolut ha en enklare kamera att börja med och att lära dig de grundläggande funktionerna. På de dyrare och mer proffesionella kamerorna är du mer beroende av att kunna fototeknik och teori. Tror det är risk att du tröttnar om det visar sig vara för svårt att få lyckade bilder.

På en enklare kamera kan du mer förlita dig på automatik i början, helt enkelt få större procent lyckade bilder.

/FW

Jag är allt ganska väl insatt i fotografering. men är ju långt ifrån ett profs. men jag klarar mig väl utan automatiken.
 
I så fall är motivet att köpa någon av de kameror du nämner snabbheten. Du får snabb autofokus och snabb serietagning, dessutom välbyggda hus som tål mycket. Å andra sidan har de ofta använts ganska hårt med många exponeringar på samvetet.

Fundera på vad du använder kameran till och köp efter det. Skulle tro att mellansegmentet (Nikon D200/D300) skulle passa? Eller motsvarande Canon eller annat märke?

/FW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.