Annons

Beg.marknad för reprostativ

Produkter
(logga in för att koppla)

LA2

Ny medlem
Jag vill fotografera böcker (som inte lämpar sig att scanna) och behöver ett reprostativ (med lämplig belysning och digitalkamera), men alla fotobutiker skakar på huvudet.

I kataloger och postordersajter ser jag att små bordsstativ (t.ex. Kaiser) med 60 cm pelare kostar 2000 kronor eller mer. För en platta, en stolpe och en vev. Vill man nå högre (t.ex. 120 cm över bordet) blir det flera gånger dyrare. Några fotohandlare menar att man kan sätta ett kamerafäste på en förstoringsapparat, men ingen köper förstoringsapparater längre, för alla scannar sina foton och kör digitalt.

Rimligen borde det då finnas ett enormt utbud av begagnade reprostativ och förstoringsapparater, men på annonsmarknaderna kammar jag noll (t.ex. Fotosidan, Blocket, Tradera). Kanske beror det på att ingen sätter in säljannonser när det ändå inte finns några köpare. Så vart tar alla gamla pelarstativ vägen? Finns det något överskottslager? Eller ska jag åka till soptippen och rota?

Jag bor i Linköping.

Sätt i en annons på fotosidan!

Till Durst finns en reprotillsats. Borde gå att få tag i.
En gammal Uniprint Känguru går också att använda som reprostativ.
Till Leitz Valoy finns också reprotillsats.
Jag har den sistnämnda, men har faktiskt aldrig använt den tillsatsen. Kan tänka mig att sälja en av mina två Valoyapparater men det är långt till Linköping och tillsatsen har den grövre stativgängan.

Belysningen medföljer kanske inte då du köper en reprostaivet, men ditt problem borde inte vara omöjligt att lösa.

Köp en billig förstoringsapparat och bygg om. Ett annat alternativ är att montera pelaren på ett vanligt stativ uppochner alt själv fixa ett fäste för tex en kulled i nedre delen av mittpelaren och ställa stativet över boken.

I helgen gjorde jag en räd bland beg.annonserna och sitter nu här med tre bättre begagnade förstoringsapparater: en tysk "Amato fix" (från 1950-talet? någon samlare som vill ha denna skönhet?), en Durst B30 och en tjeckoslovakisk Opemus 5. Det hela kostade inte mycket pengar. Den senare verkar mest lovande för mitt bygge. Den har en lutande stolpe och när jag lyfter bort lampan, sitter det höj- och sänkbara fästet kvar på stolpen. Kvar är ett 28 mm runt hål och en fästskruv. Men för att få fast kameran där, behöver jag något slags hemmasnickrat fäste.

För att återvända till ämnet: Finns det någon mekanisk verkstad som fixar sådana hembyggen? I Östergötland, helst? Eller finns det ett Clas Ohlson för fotoprylar?

Eller ska jag ge upp och prova ett sådant där gorillapod-stativ?

På min gamla Durst M800 kunde man skruva bort hela lamphuset vilket satt fast med en 3/8 skruv. Det är samma gänga som används som standard på normala stativ och panoramahuvuden. Bara att skruva på ett stadigt panoramahuvud (eller kulled) och kameran på det sen var det klart. Se till att kameran sitter parallellt med underlaget. Kolla på din B30 om den inte har samma fäste.

//Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar