Annons

Beg Diigital kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Rosendahl

Aktiv medlem
Hejsan på er,

Skall uppgradera min gamla point and shoot kamera Sony DSC-P5. Och tittat på Z1 samt Fuji S5000 för runt 4-4500 kr.

Men nu även tittat på Minolta 7i Beg, finns runt för 5000-6000kr har jag sett.

Är det något man bör tänka på när man skall köpa en beg digital kamera och framför allt då 7i ?

Läst att den är rätt avancerat men vill ju ha en kamera jag kan växa med. täntke jag,

Synpunkter motages tacksamt.

/Niklas
 
Jag var i samma sits som dig och det hela slutade med att det idag kom en Olympus C-740 till mig på posten. Tycker att dess bilder ser bättre ut än både S5000 & Z1. Dock har jag inte testat min kamera än. Det blir på julafton :)
 
Niklas Rosendahl skrev:


Men nu även tittat på Minolta 7i Beg, finns runt för 5000-6000kr har jag sett.

Är det något man bör tänka på när man skall köpa en beg digital kamera och framför allt då 7i ?

7i är inget dumt val, jag är dock förvånad över att andrahandsvärdet på dem ligger så pass högt, bör finnas många av dem där ute...

Det enda som kan ses som en fördel med Z1 jämfört med 7i är autofokushastigheten, för övrigt så finns ingen jämförelse eftersom 7i har en mycket högre bildkvalite samt är en fullvuxnare kamera.

Efter lite brusreducering så ger 7i ett mycket bra resultat som kan ge A4-kopior av mycket hög kvalite, vid mindre kopior samt 100 Asa så kan man skippa brusreduceringen.

Om man inte är van SLR-kameror så kanske inte 7i:s AF-hastighet är något problem & man ska betänka att den för nåt år sedan var en av dom snabbaste i sin klass.

Det enda råd jag kan ge dig ang. vad du bör tänka på är att den verkar vara välskött & att allt fungerar, det är mycket svårt att ge några andra råd i den frågan. Ett välinvesterat tillbehör man bör ha till många digitalkameror är Neat Image (brusreduceringsprogram), det behövs ibland...

Neat images hemsida

Larsa
 
Hade också tittat på S5000 men efter mycket läsande och tittande på bilder och finesser så blev det en Olympus C-750 som jag anser betydligt bättre bild kvalite än S5000 och så har den 4MP och ISO 50 är en del fördelar med den. Har haft den nu nästan 1 vecka och är grymt nöjd och imponerad av den lilla kameran med så stort zoom. En kanon kamera säger jag bara :)
 
Niklas Rosendahl skrev:

Är det något man bör tänka på när man skall köpa en beg digital kamera och framför allt då 7i ?
Ja, batteritiden ar inte kand for att vara sarskilt bra pa Dimage 7, man skulle kunna saga usel. Se jamfarelsetabell pa t ex http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimagea1/page11.asp. Da ar nya Dimage A1 klart mycket battre (och kanske aven pa andra satt) som du ser. Men star du ut med det sa ar nog Dimage 7 ett bra val, ville sjalv ha den tidigare. /Ursakta avsaknad av a, a och o - sitter vid japansk dator just nu.../
 
Re: Re: Re: Re: Beg Diigital kamera

niklasl skrev:
Du har tydligen en sådan, hur funkar det i praktiken? Har du extrabatteri med dig eller klarar du dig utan? Stänger du av LCD-displayen?

Den mängden bilder som uppges i testen har jag aldrig uppnått, dessa tester är väl mer till för att jämföra kameror.

7i är inte på något sätt jättebra på batterilivslängd men fick under en tid oförtjänt dåligt rykte mycket pga att den blandades ihop med Dimage 7. 7i är ju tex klart bättre än Nikon coolpix 5700 trots att den sällan klagas på...

Jag har 4 uppsättningar batterier med mig under en heldagsfotografering men klarar mig oftast på 2, någon enstaka gång så kan den 3:e behövas (exempelvis i kyla).

Kameran står i läget så att den går ned i viloläge efter 2 minuter & EVF-en (den elektroniska sökaren) har jag ställd så att den aktiveras när jag sätter ögat emot. Skärmen använder jag bara ibland för att kontrollera bilder, ganska ofta faktiskt men då har jag ju också mycket batterier med mig.

Ang. detta med att ha kameran ställd så att den går ned i viloläge så råder det delade meningar om detta, vissa säger att kameran drar mer av att slå till & från ofta. Hur det är med detta vet jag dock ej, har inte testat.

Man bör alltid dock ha åtminstone 1 extra uppsättning batterier med sig, se även till att dom är nyladdade. AA-batterier har nämligen en tendens att ladda ur sig när dom ligger, redan på en vecka...

Larsa
 
Re: Re: Re: Re: Re: Beg Diigital kamera

larsaz skrev:
Den mängden bilder som uppges i testen har jag aldrig uppnått, dessa tester är väl mer till för att jämföra kameror.

7i är inte på något sätt jättebra på batterilivslängd men fick under en tid oförtjänt dåligt rykte mycket pga att den blandades ihop med Dimage 7. 7i är ju tex klart bättre än Nikon coolpix 5700 trots att den sällan klagas på...
Jovisst, testmetoden liknar ju inte riktig fotografering, minns dessutom inte hur man gjorde med displayen på olika kameramodeller (eller om det ens var kommenterat).
Sannolikt är det som du skriver, att trots att 7i enligt testet har dubbel batteritid jfrt med 7 så hänger det dåliga ryktet med (med rådet var att lämna displayen avstängd). Minns dock att Dimage 7-serien vunnit åtskilliga tester och att jag verkligen ville ha en, trots batteriproblemen.
 
Jag har haft en 7i sedan ett par månader och är jätte nöjd med den. Batteri tiden är inte alls så värdelös, har ofta med mig 5 uppsättningar batterier men har aldrig behövt använda alla. just nu sätter minnet begränsningen och det är på 1 gb. Tycker absolut du ska köpa en begagnad om den är i fint skick.
 
Re: Re: Re: Beg Diigital kamera

larsaz skrev:
Dimage 7 är urusel, 7i är riktigt hyfsad...[/URL]

Jag blir sååååå trött på det här tjatet... jag klämde ledigt ut 300 bilder eller mer med bra AA-batterier i min Dimage 7, låt vara firmwareuppgraderad, men det kan väl ändå inte ha gjort så mycket på strömförbrukningen??

Min A1 drar minst lika mycket ström som Dimage 7 o den hyllas för att den är energisnål. Snick snack. Den kör på sex batterier o går ca 50% längre, eller så kör man på specialbatteriet som är riktigt bra o man klarar sej ännu längre vilket förstås är en utveckling. Men mindre ström drar den inte. Ibland överraskar den med att suga ut kraften ur sex AA på 50 bilder. Ibland räcker kraften till 400 bilder. Utomordentligt bra!

Precis som sjuan.

Ingen skillnad. Bra batterier och sund hantering är vad som krävs. Mina första dagar med sjuan höll jag på att bli gråhårig men så pillade jag lite på inställningarna o skaffade bättre batterier (inte dyrare) o si...

/kg som inte tror på myter
 
Re: Re: Re: Re: Re: Beg Diigital kamera

larsaz skrev:
Kameran står i läget så att den går ned i viloläge efter 2 minuter & EVF-en (den elektroniska sökaren) har jag ställd så att den aktiveras när jag sätter ögat emot...

Man bör alltid dock ha åtminstone 1 extra uppsättning batterier med sig, se även till att dom är nyladdade. AA-batterier har nämligen en tendens att ladda ur sig när dom ligger, redan på en vecka...

Här tror jag att två av felkällorna ligger. Jag ställde min på längsta möjliga tid. Och jag testade. Av o på drar mycket mer än att den får vara igång, i varje fall om man är aktiv med kameran. Tar det tio minuter mellan varje bild är det förstås okej att den stänger av sej förr än senare.

Det andra är att AA-batterier är lömska. Jag minns en natt i Zagreb när jag trodde att min sjua bestämt sej för att inte följa med på resan längre. Jag bytte batteri o fick noll respons. Bytte igen och samma sak... men eftersom jag gått på myten hade jag förstås en tredje uppsättning batterier med mej o döm om min förvåning. Samma sak igen!!!

Då knatade jag iväg till bilen o hämtade den fjärde reservuppsättningen, som var laddad samma dag, och si! ett par hundra bilder till blev det innan läggdags. Zagreb är mycket photogenic på natten.

Av det kan man lära att man bör ha ett system för att ladda batterierna regelbundet och att man faktiskt kan ha för många uppsättningar! Ofta snurrar man bara ett par stycken o de andra blir liggande till den där långresan när det verkligen ska fotas. Resten av resan funkade de här batterierna utmärkt.

Ytterligare en sak är att man ibland får besked om att batterierna är slut fast de inte "borde" vara det. Då tar man ur dem, torkar av batteripolerna och stoppar in dem igen... ofta får man ut ytterligare 50-100 bilder efter en så enkel åtgärd. Som dessutom finns beskriven i MANUALEN... på allra första sidan! "Om batterikapaciteten är ovanligt låg, torka då batteripolerna med en ren och torr trasa"

Dessutom har jag ALLTID kört med Microdrive, som påstås ytterligare sänka kapaciteten. Kanske hade jag fått ut ännu fler bilder med ett vanligt CF-kort, men 300 per 4 AA räcker...

För övrigt går jag inte ens ut o rastar hunden utan att ha reservbatterier med mej. Däremot händer det att jag glömmer minneskortet i läsaren ibland... he he...

/kg som torkat med kalsingar o t-shirt
 
Senast ändrad:
Hmm tänkte att vi kunde gå tillbaks till tråden....
Så en Beg 7i är ett bra köp om den är i bra skick ? och den hänger med fortfarande i hastighet mm ?
 
Niklas Rosendahl skrev:
Hmm tänkte att vi kunde gå tillbaks till tråden....
Så en Beg 7i är ett bra köp om den är i bra skick ? och den hänger med fortfarande i hastighet mm ?

En 7i har många starka sidor. Lysande bra optik, stort zoomomfång, hur mycket inställningsmöjligheter som helst. Kan fjärrstyra Minoltas blixtar osv. Runt 5000 inklusive ett hyfsat stort minneskort och laddbara batterier är helt okej. Får du sen med ett UV filter o kanske ett polariseringsfilter o en schysst väska också så ere bara att slå till.

Vet inte vad du ska titta efter för svaga punkter, när jag hade problem med min så dog den helt, det är ganska lätt att märka... Du får väl syna linser, vrida på reglage, titta på LCD´n osv som på vilken kamera som helst. Om du har gott om tid så ta några bilder o ta med dej hem o granska. Och känn noga på kameran så att du trivs med den, känns den okej så är den okej, det e ju en Minolta, eller hur var det? *s*

Betänk dock att autofokusen inte är världens snabbaste, så ska du fota sprinters vill det till att förfokusera o dona...

Ibland läser man annonser som utmålar en firmwareuppgraderad dimage 7 som en 7i och det är bara nästan sant. Två skillnader är avsaknaden av ljud på originalsjuan och att den inte kan fjärrstyra Minoltas blixtar. Hur mycket det betyder för dej vet bara du, men det är skäl nog att pruta priset en tusing till... (uppgraderingen kostade ca 1000 men det bryr ju inte du dej om) köper du en ouppgraderad sjua så prutar du ytterligare en femhundring o hör av dej till mej så ska vi nog fixa en uppgradering ;-)

Lycka till med kameravalet!
 
Re: Re: Re: Re: Beg Diigital kamera

KGS skrev:
Jag blir sååååå trött på det här tjatet... jag klämde ledigt ut 300 bilder eller mer med bra AA-batterier i min Dimage 7,

Jag är ledsen KG men jag har aldrig klämt ut mer än 80-100 bilder (Jpeg, högsta kvalite) ur min 7i, jag vet att du ofta sagt detta men faktum kvarstår att det ska vara oerhört stor skillnad mellan 7 & 7i i denna fråga. Om sedan firmwareuppgraderingen gör nåt är en annan sak.

Det jag skriver om att Dimage 7i fått dåligt rykte av 7:an stämmer dock, finns ingen testare som gett D7 bra betyg i batterihållbarhet. Dessutom så finns det många missnöjda användare, huruvida deras missnöje beror på dålig strömhushållning var en annan femma.

Ang. detta med autoavstängning så kan du ha rätt, har dock mycket svårt för att tro att det ska skilja så fantastiskt mycket. När jag fotar natur med stativ så har jag oftast kameran igång långa perioder, kan dock inte säga att jag märkt nån stor skillnad...

Du skriver att A1:an inte är bättre i denna fråga vilket för mig låter som en utopi??? Jag kan inte se annat än att din D7 var mycket speciell...

Larsa/som inte hänvisade till myter utan bara påvisade skillnaden mellan 7 & 7i...
 
Niklas Rosendahl skrev:
Hmm tänkte att vi kunde gå tillbaks till tråden....
Så en Beg 7i är ett bra köp om den är i bra skick ? och den hänger med fortfarande i hastighet mm ?

Som KG skriver så är den ingen sprinter i AF, den var dock bland de snabbaste icke-DSLRkamerorna bara för ett år sedan...

Den enda som enligt uppgift var ngt snabbare är Sony 717, om du kan ta dom dyra memorystick-korten så kan den kanske va nåt.

Idag så finns det några som är snabbare (A1 tex), dom är dock inte många...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Beg Diigital kamera

larsaz skrev:
Du skriver att A1:an inte är bättre i denna fråga vilket för mig låter som en utopi??? Jag kan inte se annat än att din D7 var mycket speciell...

Ska skriva några rader i A1 forumet ang A1 o ström. Här har vi hamnat lite fel. Men det kanske är så att jag hade en ruskig tur med min D7, men första tiden jag hade den så åt den batterier snabbare än min hund sväljer Frolic... nåja...

Testare har väl sällan kameran så länge att de hinner räkna ut bästa sättet att nyttja den på. O då får den dåligt rykte. Jag hade skrivit under själv på alla negativa saker om strömförbrukningen om nån hade frågat mej den första tiden...

Kanske var det firmwareuppgraderingen som bidrog, men ingenstans har jag läst att den skulle påverka strömförbrukningen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.