Annons

Beg D30 eller Nikon 5700

Produkter
(logga in för att koppla)

themole

Medlem
Jag var inne på att köpa en Nikon 5700 men såg att min butik hade en beg Canon D30 inne för 9600 ex moms. Med batterigreppet.

Innan jag ställde in mig på att köpa en 5700 så övervägde jag en Canon D10... men det känndes som lite mycket pengar.

Jag har i daxläget ingen Canon optik men jag antar att man hittar vettiga objektiv beg för inte allt för många tusenlappar.

Beslutsångest fick jag iallfall. Det känns som om en D30 kunde vara en mjukstart.

Ska man slå till eller gör man bort sig om man köper en "åldrad värsting"

ajdå

Snabb priskoll på nätet, det måste prutas en hel del ser jag... Men vad kan man tänkas betala för den? Fördelen är att jag kan dra momsen.

jag tittade på en 5700 vs. Dimage men bestämde mig slutligen för en 10D. Jag skulle nog egentligen rekommenderat D30'n med tanke på hur kul en systemkamera är men att precis bara ha råd med huset och inte mycket mer är ingen bra idé, jag har köpt blixt och macro-objektiv till min 10D efter 4 månader. jag rekommenderar nog 5700 just för att det är en kompaktkamera med det mesta du behöver, blixt- och objektivmässigt.

Satsa på D30, den har en bildkvalite jämförbar med vanlig film, även om den har några år på nacken. http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/d30/d30_vs_film.shtml. Jag har själv en 10D och har en polare som har en Nikon 5700, hans kamera var visserligen i grunden billigare, men med alla tillbehör som han köpt så hade en D30 varit bättre och inte speciellt mycket dyrare.

Nikon 5700 är ganska begränsad, även om man köper alla tillbehör som finns. Max slutartid är 8 sekunder. bländaren är 2.8-8, skärpedjupet är alldeles för stort, autofokusen är dålig i svagt ljus (sämre än D30) och kameran kan inte dra nytta av AF-assist från extern blixt. Dessutom är kameran för liten, med batterigreppet blir den bättre men den är fortfarande för liten för att vara en "riktig kamera" och för stor för att vara en liten kamera.

/Ulf

Nikonist är jag, men i den här valsitutationen borde en DLSR vara optimal. Röstar alltså för Canonen här. En SLR är ju MYCKET mer flexibel.

Men hallå! D30 är ju URÅLDRIG! Lägg på några tusen och köp en D60, den har ju i allafall 6 miljoner pixel. En nackdel som slr har är att de är svåra att fota i smyg med, alla ser dem. Annars är nog alltid en slr (dslr?) att föredra.

Ja, inte ska man ge mer än 9000:- för en D30 i varje fall, D30 är inte uråldrig. Den slår MÅNGA av dagens 5-6 MP Digitalkompakter på fingrarna. Men visst, systemet i sin helhet kostar en hel del mer än bara huset. Att slänga på några tusenlappar för D60 är väl okej, men man ska komma ihåg att dubbel upplösning inte ger dubbelt så stora bilder.

D30 ger 18x12 cm i 300 DPI
D60&10D ger 26x17 cm i 300 DPI

Inte så stor skillnad tycker jag.

Problemet med att ge 9000:- (hälften av vad en d10 kostar ungf.) Är tycker jag, att du får så lite för pengarna. Om den vore NY då vore det kanske o.k. Men 9000:- för en beg. digitalare? Lite saftigt, specielt om ryktet som jag har läst om att Canon ev. kommer at sänka d10 /eller släppa en ny dslr) för under 10.000:-. Men det kan förstås bara vara ett rykte. Tycker dock att 9000:- för en D30 är alldeles för dyrt.

> Den slår MÅNGA av dagens 5-6 MP Digitalkompakter på fingrarna.

Jag skulle till och med påstå att den fortfarande slår ALLA.

Se här för en jämförelse mellan en D30 (3mp) och en Nikon 5000 (5mp) (Jag tror det är en Nikon 5000 iaf. Det var nån 5mp Nikonkompakt)

http://abelsson.com/~henrik/comparison3.JPG

Jag tycker den är ganska talande. Det finns så mycket mer än pixlar.

Bilbo2 skrev:
Men hallå? 9000:- För en d30?????

Bättre än 12000 för en sämre kamera iaf.

Jag bytte ut min D30 mot en 10D och skillnaderna är definitivt inte enorma. 6 mot 3 MP ger inte dubbelt så bra bilder. Kameran är lite snabbare, men D30n fungerar fint den också.

En kamera blir inte sämre för att det kommer uppföljare till den, hur gärna än tillverkarna vill få dig att tro det.

Sen om man lyckas få tag i en D60 för ungefär samma pengar är det väl bättre, men D30 är definitivt inget dåligt köp. Om man lyckas pruta ner den lite så blir det förstås mer lockande.

Nej.. kameran kostar fortfarande samma.. systemet kostar lite mer, men är mer mångsidigt än en kompaktdigitalare.

Hursomhelst..

Alla har sina värderingar och Henrik och jag m.fl står i det ena lägret och du Michael m.fl står i det andra :)

Inte så långt ifrån som det kanske verkar, jag har nyligen skaffat en digital kamera (en canon g3). Snart befinner jag mig också i det digitala slr "träsket" (om pengarna räcker). Sent ska syndaren vakna....
Köp en dslr om pengarna räcker, mångidigare och tillbehören du köper kan du ta vidare till nästa dslr du köper. Annars om du har dåligt med pengar...en canon g3 finns ny förr 6000:-...

Den enda som egentligen kan avgöra vad som är bäst för Morgan är förstås han själv.

Föredelarna med en DSLR är bättre bilder, snabbare och bättre hantering.

Nackdelarna är större storlek, att man måste köpa många tillbehör, etc.

Det beror på hur mycket man vill fota, vad man vill fota och hur mycket pengar man vill lägga ut.

Jag tänker så här.

1)Köp en DSLR.
2) Köp tillbehör, objektiv etc allteftersom "behoven" uppstår.
3) Byt till en bättre DSLR om/när det känns motiverat. Behåll objektiv, tillbehör etc.

= kostnadseffektivt sätt att skaffa sig en mycket användbar fotoutrustning.

Magnus Wahlgren skrev:
Jag tänker så här.

1)Köp en DSLR.
2) Köp tillbehör, objektiv etc allteftersom "behoven" uppstår.
3) Byt till en bättre DSLR om/när det känns motiverat. Behåll objektiv, tillbehör etc.

= kostnadseffektivt sätt att skaffa sig en mycket användbar fotoutrustning.

Jag resonerar lite så faktiskt. Men vad kan man tänkas betala för den då? Det är en fotobutik så det blir aldrig det här 5000:- klippet som jag sett nämnas i någon annan diskussion.

Visst kan jag köpa en D60 för några tusen till, men vart hittar jag en sån? (i en butik, obs momsen.)

12000 ink moms / 9600 ex, får dom aldrig. Den är helt klart använd & lite sliten. Rätt normalt slitage skulle jag säga.

Tänk på att batterigreppet kostar närmare 3000:- och dessutom är grymt ovanligt som begagnat.

Jag hittade mitt för 1250:- men det är inte ofta.

Dessutom skulle inte jag vilja använda min D30 utan handgreppet för jag har rätt stora händer och D30 är ganska liten utan greppet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar