ANNONS
Annons

Beg 580EX ll eller ny 430EX lll RT

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Hansson!

Vad fotar du? Jag kör uteslutande på devisen: Köp bara det du har råd med.
Känner du dig bekväm att slänga ut ett par tusen på en blixt? Köp isåfall den största du kan.
Det går alltid att ställa ned styrkan, men givetvis går det aldrig att kräma ut mer än vad blixten kan ge.

Har du kollat på Yongnuo? Väldigt bra tredjepartsgrejer (jag äger YN560MkIV) som matchar Canon vad gäller prestanda. Men byggkvaliteten är sämre.

OBS! Prestanda=Styrka och omladdningshastighet.

I och med att du skriver att du ska ha minst en blixt till i framtiden tycker jag att du ska gå på 430 EX III RT. Radiostyrningen är så mycket flexiblare än den optiska som finns i 580 EX II.

Hade det gällt en enda blixt, så hade jag sagt 580 EX II. 600 EX-RT är förstås både och, men kostar ju mer också.

En blixt - 580 EX II (och kanske en blixtkabel) alla gånger. Två/flera så blir det ett systemtänk. Canons radiostyrning är rätt dyrt (och funkar "bara" på 600 och 430 EX III). Kör du med tredjepart så kan en lösning som Phottix Odin/Strato/... funka fint med en större mängd blixtarmodeller...dock med nackdelen att det blir en mottagare att skruva på varje blixt med vikt, batterier och allt vad det innebär.

Kör själv Phottix Odin och det funkar klockrent. De håller på med en ny version, bör dyka upp snart.

Det beror vältränat på hur su ska använda dem, hurmycket kraft behöver du, vad vill du släpa omkring på, i vilka miljöer kommer du att fota osv.

För egen del har jag tre, en liten ex90 som jag alltid har i väskan, eftersom min 6D inte har någon inbyggd bl.a., en ex430 II, som jag förmodligen använder mest, och en sigma, som ev heter 510 ?

Den lilla ex90 använder jag också för att optiskt styra de andra,må jag ännu inte haft behov av radiostyrning. Jag köpte begagnat cch betalad sammanlagt mindre ön hälften av en ny ex430 iii kostar

Det du väljer nu kommer ju att styra vilken typ av styrning du ska ha, så fundera på det först kan jag tycka.

Ser ut som att det blir en ny 430ex lll RT efter som att det verkar smidigt med inbyggd radiostyrning.

Vad jag inte lyckats lista ut (helt grön inom blixfotografering) är om jag kan använda 430 Rt placerad i kamerans blixtsko till att styra en annan 430 eller 600 eller måste man ha en ST-E3-RT Canon sändare?

Ja det kan du, det är en av de nya funktionerna.

Jag utgår från att sen dessutom också kan fungera som optiskt styrd slav, oxh jag har för mig att din 600d kan fungera som master, så då kan du börja labba med en sån uppsättning på en gång, även om det inte är per radio, men inomhus och på måttliga avstånd kvittar det

Ja läser man på Canons sida så funkar den som slav både optiskt och radio men som master endast radio.

Tack alla för era svar det har varit till stor hjälp.

Canons 600 EX-RT fungerar som både slav och master, både med radio och optiskt.
430 EX III-RT fungerar som master och slav med radio, optiskt enbart som slav.
580 EX II fungerar som master och slav, men enbart optiskt.
ST-E3-RT fungerar som master med radio, men givetvis inte som blixt. Däremot är den ju betydligt mindre och smidigare att ha på kameran, om man inte vill blixtra därifrån.

Det är ju helt klart intressant, förutom att jag inte hittar ett enda ställe i Sverige som säljer dom.
Tycker att man skall gynna svenska företagare så vi har några jobb kvar i landet.

Försöker väl tänka lite som du, men finns det inga bra alternativ i Sverige.
Tittar jag gärna utomlands för att se vad jag kan hitta där… ;-).
Sverige: 13.970 (Cyberphoto, Canon original), mot 2.700 alt. utomlands då har jag svårt att motivera köp i Sverige.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar