Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beg 10D Vs Ny 350D eller Nikon D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Har sätt att många säljer av sina 10D hur billgit som helst. man får en för runt 5000kr med tillbehör. Känns helt ofattbard för mig. Hur mkt "liv" är det kvar i en beg 10D? Hur många exponeringar klarar dom? Och hur står dom sig mot dagens budgetkameror?

För det priset får man ju en ny Nikon D50 med garantier och fräscht batteri. Tycker att 10D (samt D30, D60 och ofta 300D) håller sjuka fantasipriser. 10D är ändå fyra år gammal teknik.

Satsa på en 300D isåfall, så får du åtminstone EF-S.

Jag skulle utan tvekan valt D50 eller 350D framför 10D om man ser till bildkvalitet, funktioner och snabbhet. Enda saken som skulle kunna tala för 10D,i mitt tycke, är om man gillar bättre att hålla i den eller av nostalgiska skäl. 350D har allt som 10D har. Den har lite mindre buffert, men skriver åas enormt mycket snabbare till minneskortet. D50 saknar finjustering av vitbalans, spegeluppfällning och möjlighet till vertikalgrepp och så har den något långsammare sekvenstagning, men är i övrigt minst lika bra som 10D, om inte bättre. Den är snabbare (bortsett sekvenstagningen), har lägre brus, bättre ljusmätning och blixtsystem, spotmätning.

Det beror på vad man värdesätter för funktioner. Jag skulle isf betala ett par tusenlappar till och köpa en begagnad 20D, om inte 350D eller D50 tilltalar.

Om du værdesætter stabilitet och kænsla i huset, glædjen av att fotograferna med en robust kamera, så hade jag tagit en 10d. Tycker 350d kænns som en leksakskamera i hænderna, alldeles før liten.

Okej. Nu börjar jag få lite klarhet i det hela. är väldigt nyfiken på vad sonys nya DSLR har att komma med också, verkar ju lovande iaf, men frågan är om man orkar vänta, vet ju inte ens när den kommer.

Sålde nyligen min 10D för runt det priset du nämner (med 4 batterier + vertikalgrepp). Jag skulle personligen aldrig välja en 300 istället om jag inte kände ett ohemult behov att att kunna köra något av EF-S-objektiven. I mitt tycke är 10D rent handhavandemässigt i en helt annan klass.

När det gäller 10D kontra 350 är det dock svårare. 350 innehåller modernare teknik när det gäller sensor, AF mm. de extra pixlarna gör väl ingen större skillnad, men möjligen är det så att kvaliteten på filerna vid högre ISO är snäppet bättre.

Jag har just gått från en d30 till 350d.
Vad jag tycker är bättre med 350 är att den är mindre,alla tjatar om att den är för liten.
Jag har jätte stora händer, det där att den är liten tror jag är en vanesak,kanske inte att en yrkesfotograf tycker den är jätte bra i storlek

Innan så var det många gånger jag inte orkade släpa med mig den stora "klumpen",gör skönt med en mindre.

En sak som är mycket bättre på 350 är start tiden,0.2 sec tror inte man behöver snabbare start tid, har man den på så stänger den av sig själv efter en stund, sedan är det bara att trycka på avtryckaren en gång,så är den blixtsnabbt på igen.

Underbar lins!

What many photographers aren't aware of is that Pentax still also makes some of the best SLR lenses on the planet. For pure picture quality, taking bokeh into account, my considered opinion is that the Pentax 50mm f/1.4 is the best fast fifty (and I say that having carefully tested damn near everything out there).

Luminous Lanscape

Anddje skrev:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pentax/optik/50_14.php
50 1.4 2249kr, över 1000kr billigare än canons 50 1.4

men över 1000kr dyrare än canon 1.8:a. Det är lågbudgetgrejer ja letar efter hehe :p

Men det är ju lockande med bildstabilisatorn, det får man ju säga. Vore ju skönt om man kunde prova varje kamera i ett par dagar och se hur man känner.

Det som är viktigt är ju sökaren, och hur snabb AF är samt brusnivå. Det är iaf det som känns viktigast för mig.

Da´Russian Stallion skrev:
men över 1000kr dyrare än canon 1.8:a. Det är lågbudgetgrejer ja letar efter hehe :p

Ja, där kan nog inte Pentax mäta sig med Canon dessvärre :) men byggkvaliten har jag hört är inte den bästa på 1,8 an.

Sökaren är utan tvekan bäst på Pentax & KM (om det går att komma över en)

AF sägs vara förbättrad på K100D men hur bra den står sig mot Canon vet jag inte.

Enligt Tyska Fotomagazines stora test har Pentax DS lägst brus i klassen, bättre än 350D, D70 mfl.

Ydachi!

Skulle va kul att se några tester som jämför skildnaden med bildstabilisator och utan.

Tror inte ja blir klok på detta. Måste ut och klämma på kamerorna. Och sen göra en stor + - lista och ta den kameran som har minst - på sin sida :p

ps. stjärna i kanten för den fina ryskan ;)

Bildstabiliseringens effekt är svårt att testa så att det ger något att läsa det eftersom alla skakar olika mycket ;)

När du testar kameran, pröva några lägre tider med och utan SR aktiverat, Pentax SR ska kunna kompensera ca 2.5-3 steg har jag för mig.

Da´Russian Stallion skrev:
Undrar bara vilka butiker som har kameran inne. Tror inte expert här i Karstad har iaf, har sätt D50 och 350D hos dom men ingen pentax.

Pentax återförsäljare i Värmland

Arvika Proffs Foto

Karlstad El-Giganten

Karlstad Kiwa Foto

Men det är nog bäst att ringa och kolla först, inte alla har dslrerna och K100D kommer i augusti.

papi skrev:
Ja, där kan nog inte Pentax mäta sig med Canon dessvärre :) men byggkvaliten har jag hört är inte den bästa på 1,8 an.

Sökaren är utan tvekan bäst på Pentax & KM (om det går att komma över en)

AF sägs vara förbättrad på K100D men hur bra den står sig mot Canon vet jag inte.

Enligt Tyska Fotomagazines stora test har Pentax DS lägst brus i klassen, bättre än 350D, D70 mfl.

Ydachi!

Den testen skulle jag vilja läsa. Om det är jpg filer som är brusreduserade eller om det är rawfiler som är uppmätta..
Canon har lägre brus på höga iso tal (från 400Iso) än de två andra. Ser man till jpg så ger d50 fina brusfria bilder för ögat upp till 800iso men med sämre detaljåtergivning pga av stark brusredusering.
D50 är sannolikt den Nikonkamera som har bäst brusegenskaper, även jämfört med den betydligt dyrare d2x

Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar