ANNONS
Annons

Bedrägeri

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Undvik att köpa något från en Michael Larsson från Uppsala.
Han säljer Canon objektiv just nu.
I mitt fall har han inte skickat objektivet till mig och svarar inte på mobiltelefonen.
Jag har hans nummer då Swish använts.

Stefan
 
Jag pratade också med honom, han vägrade uppge personuppgifter eller var han bodde, och ringde från ett oreggat nummer. Jag tror han är borta från fotosidan för gott.
 
Jag anmälde denna medlem med annons till fotosidan i torsdags 22/8 men dessvärre plockade man bort användaren först idag.
Hemskt tråkigt att han hunnit lura folk..

(Ett grundtips för att handla via säljesannonserna på fotosidan är att ej handla av nya medlemmar.
Jag handlar enbart av medlemmar som minst varit medlem ett par år samt har en väl ifylld användarprofil.)
 
Jag anmälde denna medlem med annons till fotosidan i torsdags 22/8 men dessvärre plockade man bort användaren först idag.
Hemskt tråkigt att han hunnit lura folk..

(Ett grundtips för att handla via säljesannonserna på fotosidan är att ej handla av nya medlemmar.
Jag handlar enbart av medlemmar som minst varit medlem ett par år samt har en väl ifylld användarprofil.)

Förslag på funktionalitet

alt 1) Tillåt ej annonsen från nya medlemmar, de måste vara med typ 30 dagar och ha postat X gånger i forumet

alt 2) Om en annons anmälts av >X medlemmar så döljs alla annonser från användare tills admin har godkänt
 
Jag anmälde denna medlem med annons till fotosidan i torsdags 22/8 men dessvärre plockade man bort användaren först idag.
Hemskt tråkigt att han hunnit lura folk..

(Ett grundtips för att handla via säljesannonserna på fotosidan är att ej handla av nya medlemmar.
Jag handlar enbart av medlemmar som minst varit medlem ett par år samt har en väl ifylld användarprofil.)
Jag har gjort en polisanmälan då jag har hans Swish och med det bankkonto
 
När jag läst här och i flasback tråden så inser jag att detta är hans jobb eftersom han ändå inte åker dit.
 
Jag hade kontakt med honom över hans första annonser, storyn var så korkad att det blev pinsamt till slut. I början lät han normal/vettig och förde sig bra på telefon, han la upp det som att han pendlade mellan Stockholm och Göteborg i en flytt och tisdag så bestämde vi att träffas torsdag kväll i Stockholm. Jag tyckte att kamerautrustning som "säljs pga flytt" lät jävligt konstigt eftersom att marknaden är rikstäckande och Göteborg går lika bra att sälja grejer i som Stockholm, men brydde mig inte mycket mer om det för även ärligt folk är märkliga ibland. Ny-registrerad medlem med generiskt namn som lägger ut 4 annonser sin första vecka är också en röd flagg, men samma sak där - ibland stämmer det. Det var åtminstone tydligt från början att det här var en face-to-face situation eller inget alls.

Onsdag hörde han av sig och sa att han hade en annan köpare på distans och hellre ville få allting gjort snabbt, då fattade jag att han fiskade efter förskottsbetalning och snackade skit så jag erbjöd honom mer pengar face to face på torsdagen för att se vad som hände. Då ville han fortfarande göra distansköpet istället, trots mindre pengar OCH att det skulle ta mer tid.

Konversationen löd;

Hej! Vill bara flagga för att jag har en köpare på distans som eventuellt slår. Men hör av mig på torsdag om de är kvar. Vill bara vara rak så att det inte uppstår missförstånd :) mvh Michael

Jag - Aight, skit i den köparen så får du 1000 spänn till på torsdag om du vill.


Låt mig fundera! Vill ju såklart få dem sålda och stänga affären. Men återkommer.

Efter det här var det så fånigt uppenbart att det var en tomte så jag slog upp telefonnumret han använde och såg att andra hade sökt på/slagit upp samma nummer över 90 gånger de senaste 30 dagarna och att det inte var registrerat till något namn.

Jag - Då går det väl snabbare att träffa mig imorgon och ta det på plats istället?


Poäng! Men vill inte hålla de till någon och tacka nej till andra innan avslutad affär :) Men vi är tillbaka imorgon kväll så hör av mig om de är kvar såklart.

Då slutade jag höra av mig och tittade på annonsmarknaden, mycket riktigt försvann annonserna som han hade låtsats sälja till någon annan och 3-4 nya annonser dök upp istället med helt orelaterade/orimliga grejer som han inte nämnt sig äga från början.

Eftersom att folk som inte bor i Stockholm (och kanske inte är unga starka män som är bekväma med att möta upp folk?) inte har samma lyx att kunna föredra fysiska transaktioner så vill jag slå ett litet extra slag för blocketpaketet här. Det tar 5 minuter extra och kostar någon hundring, men ingen seriös/vettig säljare kommer säga nej på det ifall det handlar om varor för 5000kr+. Så fort folk är keffa eller någon verkar hårt inställd på distansköp med snabba puckar - ALLTID blocketpaketet. Väldigt tråkigt att höra att folk blivit blåsta, särskilt på den här lilla marknaden som annars har väldigt hög kvalitet.

Angående swish och bankkonto-kopplingen så är det tyvärr inte så skottsäkert som man tror, folk kommer bara ha bankkonton tillhörande en målvakt som antingen inte går att få tag på eller låtsas ha fått sina bankuppgifter på villovägar. När transaktionen är färdig så skickas pengarna från banken till valfri utlandsbaserad ospårbar bank istället och där slutar polisens möjlighet att följa pengarna till en person. Folk som lever på bedrägeri kommer inte ha ett normalt bankkonto i sitt eget namn som man bara kan slå upp enkelt.
 
.......... Folk som lever på bedrägeri kommer inte ha ett normalt bankkonto i sitt eget namn som man bara kan slå upp enkelt.
Jo då det kan hända. Jag blev drabbad av en skurk här på Fotosidan. Han åkte dit i domstolen två år senare MEN han har inga pengar säger han så han blev utan straff (och jag 24 000:- fattigare).
 
Eftersom att folk som inte bor i Stockholm (och kanske inte är unga starka män som är bekväma med att möta upp folk?) inte har samma lyx att kunna föredra fysiska transaktioner så vill jag slå ett litet extra slag för blocketpaketet här.
Finns det något dokumenterat exempel på att Blocketpaketet har hjälpt en lurad köpare?
 
Det som stör mig är att staten, de som vi har givit våldsmonpolet för att skydda våra rättigheter, fullständigt struntar i denna kriminalitet. Så länge brottslingen begår tillräckligt mycket brott så har han straffrihet för att, med statens goda minne, begå fler brott. Det gör mig illamående. Så jävla sjukt system.
 
Finns det något dokumenterat exempel på att Blocketpaketet har hjälpt en lurad köpare?
Tanken är väl främst att bedragare inte ens börjar inleda en affär med blocket-paketet.

Lyckas ni inte komma överens inom sju dagar får ni hjälp av oss. Vi går igenom vad som står i annonsen och de meddelanden, eventuella bilder, dokument och liknande som skickats mellan er. Utifrån det gör vi en bedömning och fattar ett beslut som vi meddelar till er via mejl.


Har inget paket skickats så antar jag det är självklart att du får tillbaka pengarna. Kräver ju också att bedragaren har prylen i fråga om de ska kunna producera bildbevis på att något skickats.

Största risken är istället enligt mig för säljaren som kan råka ut för en köpare som hävdar att paketet innehöll en tegelsten och i västa fall stå utan både vara och pengar eller med pengarna låsta hos blocket:
 
Tanken är väl främst att bedragare inte ens börjar inleda en affär med blocket-paketet.
Lite som med kärnvapen, alltså? 🤪
Har inget paket skickats så antar jag det är självklart att du får tillbaka pengarna. Kräver ju också att bedragaren har prylen i fråga om de ska kunna producera bildbevis på att något skickats.
Huruvida man får tillbaka pengarna eller inte beror väl på säljarens välvilja? Eller åtar sig Blocket att betala pengarna ur egen ficka i en sådan situation?

Min fråga kvarstår alltså: är det någon här som känner till ett dokumenterat fall där Blocketpaketet har hjälpt en lurad köpare?
 
Senast ändrad:
Blocketpaket är ju som sumpan sa en synvilla att det ska vara säkrare. Räcker ju att köparen säger att han inte fick varan. Finns inget säkert sätt förutom att träffas.
När du hämtar ut paketet så loggas detta i systemet, vilket mer eller mindre omöjliggör att man kan hävda att man inte fått något paket.

Om inte paketet kommer fram, så syns det också i systemet. Inte idiotsäkert, men mycket mer säkert än att skicka utan några som helst säkerheter vilket annars är fallet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.