Annons

Bebis och blixt, skadligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
Finns det någon risk att bebisars syn tar skada av studioblixtar? Har några bekanta som precis har fått barn och vill fota dom, och inom några månader får även vi ett barn till, har aldrig fotat bebis och är därför osäker. Har ju sett massor av sådana bilder, är det bara att köra?
Martin.

Har en dotter på 8 veckor och visst, hon jublar ju inte av att få blixten i ansiktet, men verkar inte lida speciellt av det sekunden efter.

Jag tror att du kan fota på utan att vara orolig. :)

Man ska förstås inte vara för nära ens med vuxna. Det brukar stå varningstexter om det på vissa kameror. Och har man en kraftig t.ex. SB-900 så kan den ju lysa betydligt starkare än kompaktkamerans blixt.

Det finns vetenskapliga studier gjorda på just detta ämne, och jag skummade igenom en för inte så länge sedan. Kontentan var att det inte var farligt med fotoblixtar, ens i mycket höga antal. Kan tyvärr inte hitta den just nu. Men ska se om jag kan leta fram den senare.
Med detta sagt skulle jag dock ändå vilja rekommendera försiktighet, mest för barnets skull. Känns onödigt att utsätta barnet för obehag. Har själv märkt att bebisar tycks vara lite känsligare än vuxna för blixtar.
Jag brukar själv sätta blixtarna i sådan vinkel att de inte lyser rakt mot ögonen, utan snett uppifrån t ex. Dessutom brukar jag använda mycket svaga blixtar. Man kan ju köra t ex ISO 400, bl 5,6 och behöver då inte mer än ca 10 Ws, eller med vanlig kamerablixt på ledtal 54, räcker ca 1/32 dels effekt.
Har man ganska ljust i studion blir inte skillnaden mellan vanliga ljuset och blixten särskilt stor.
Dessutom kan det vara bra att ha ordentligt ljust i rummet/studion i vilket fall som helst. Då blir inte pupillerna så stora, och mer av barnets ögonfärg syns.

Jag brukar studsa blixten i taket, när jag tar bilder på barn. Det ger mjukare ljus, både för bildens skull och för barnets.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar