Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beauty dish

Produkter
(logga in för att koppla)

nicrosoft

Aktiv medlem
Har länge tänkt att jag skulle fixa en billig beauty dish och har haft mina funderingar på hur. Förra helgen körde jag inom ÖB i Skänninge på vägen hem och hittade en lämplig skål i aluminium för 39:-. Fanns även i rostgritt utförande för 15:-. Aluminium är ju lättare så de rostfria får användas till popcorn i stället. :)

In på Jula igår och köpte gångstång, muttrar, brickor och täckkåpa för ca 65:- Slutsumma blir alltså ca 105:- :)

För att slippa klicka på länkar kan man kolla på http://www.nikonforum.se/forum/viewthread.php?thread_id=13056&pid=120952#post_120950


Kl 17:40 Man blir törstig av hårt arbete så det är lika bra att förbereda sig.

DSC_9207.jpg




Hål för blixten och var ringen till blixthållaren skall sitta är utmärkta.

DSC_9212.jpg




Hål för gängstängerna borrade, bäst att putsa till dem lite.

DSC_9214.jpg



Dax att såga upp hålet.

DSC_9217.jpg



Hålet uppsågat och reflektorn, en täckkåpa, är borrade.

DSC_9219.jpg



Gängstänger skall kapas.

DSC_9220.jpg



Hårt arbete gör en som sagt törstig.

DSC_9222.jpg



Sputnik på villovägar :)

DSC_9224.jpg




Kardborreband från biltema klistras fast.

DSC_9225.jpg




Då var det klart, som synes är drickan knappt rörd så det tog inte så lång tid. :)

DSC_9230.jpg




Blixtfäste från den lilla softboxen magic tristar underlättar konstruktionen.

DSC_9235.jpg


19:40 Allt klart.
 
Håller på att bygga en själv just nu =)

Så jag undrar vart man hittar täckkåpan, alltså vilket avdelning på Jula?
Om jag köper en sån täckkåpa, så funderar jag på att klä in den i alu. folie, tror det att det blir bättre eller ingen skillnad?

Tack för att du delade med dig av ditt bygge, kul!
 
Jag köpte en 12cm BLANDA BLANK skål på Ikea idag som jag tror ska bli bra, tack för svaret. Kanske får bli en täckkåpa om jag gör en förnyad variant =)
 
Intressant bygge. Jag gjorde ett liknande själv som jag postade på ett annat forum. Där hävdade de bestämt formen på skålen vad viktig. Att den skall vara ganska grund och en läpp på kanten för få den äkta looken. Att jag skapat en intressant ljusomformare men att det inte vad äkta BD ljuset. Vad är eran åsikt som byggt själva?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.