Annons

beauty dish - hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Tja!
Säkert som många andra försöker ge sig på saker och bygga eget, antingen att man gillar att bygga, eller för att det är billigare...
Men iallafall, nu har jag försökt att ge mig på att bygga en egen Beaty Dish.

Jag har hittat en Ikea lampa (((( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79861181/ )))) som är stor, (fick den väldigt billigt) så då gav jag mig på att bygga eget, och då tänkte jag använda min bärbara Cononmark blixt på 400 Ws.

Visst, hitta fästen och satte ihop allt... men nu kommer jag till det märkliga, när jag ska prova mitt bygge så tycker jag inte att den funkar som det ska.... ?? :-/

Då menar jag: Kollade på andra Beauty dish bilder och dess belysningsmönster och de bilderna jag sett är att det lyser upp mest i mittendelen och blir en jämn avtoning på kanterna tills ljuset faller bort helt.
Med mitt bygge så blir det mörkare i mitten, sen blir det en ganska ljusare ring runt det här "mörkare partiet" i mitten och sen avtar ljuset.

Alltså vad gör jag för fel? Jag har provat att med att flytta den här mittenreflektorn av sorten konkav och platta både innåt och utåt, men det blir inte det ljuset jag har sett på nätet.... är det bara jag som är paranoja lr?

Tacksam för lite svar på detta! ;)

//Alex
 
Senast ändrad:
Här är några bilder på bygget och ljusbilden som blir
 

Bilagor

  • _DSC7853-1.jpg
    _DSC7853-1.jpg
    80.2 KB · Visningar: 552
  • _DSC7883-1.jpg
    _DSC7883-1.jpg
    75.4 KB · Visningar: 547
  • _DSC7887-1.jpg
    _DSC7887-1.jpg
    71.6 KB · Visningar: 544
  • _DSC7888-1.jpg
    _DSC7888-1.jpg
    92.1 KB · Visningar: 556
Snyggt bygge.! Jag var på ikea i tisdags och funderade på om den går att göra som beauty dish, tydligen går det :)

Har du provat med olika avstånd? En BD på "fel" avstånd blir bara fult.
 
Visst blev det snyggt, och det går snabbt att sätta upp också.
Men som sagt, jag är inte nöjd över ljusbilden... :/ Säkert något som jag missar?

Jag har provat med olika avstånd, men jag tycker inte det blir bra... .sätter jag den allt för nära så minskar ljuset dramatiskt.... :/

Och vad menar du med DB? :p
 
Visst blev det snyggt, och det går snabbt att sätta upp också.
Men som sagt, jag är inte nöjd över ljusbilden... :/ Säkert något som jag missar?

Jag har provat med olika avstånd, men jag tycker inte det blir bra... .sätter jag den allt för nära så minskar ljuset dramatiskt.... :/

Och vad menar du med DB? :p
Jag tror att blixt röret sitter för långt in i ditt förövrigt snygga bygge! / M
 
Har du provat med olika avstånd? En BD på "fel" avstånd blir bara fult.

Och vad menar du med DB? :p

Du menar väl "DB" i din fråga om vad förkortningen som J-Bq använder egentligen betyder och det bör väl vara "beauty dish".

Ska det inte vara en reflektor framför blixthuvudet där ljuset studsar tillbaka mot lampan för att spridas ut. På din bild ser det ut som att blixthuvudet är fritt och riktat direkt mot motivet.

http://www.wackyhacks.com/wp-content/uploads/2010/05/diyflash.jpg
 
Snyggt bygge!
Vad jag kan klura ut bestäms "ljusbilden" av 4 faktorer:
1: Lampans/blixtrörets placering i reflektorn.
2: Blixtrörets form (inte samma som en glödlampa).
3: Reflektorns form.
4: Lilla mittreflektorns form.

Eftersom 2 och 3 är svårast (nästan omöjligt) att ändra på, så får du nog försöka justera 1 och/eller 4.
Men i vilke fall som håller jag med föregående att ett första steg skulle vara att få fram blixtröret lite.

Sedan är ju en stor del av poängen med en beautydish, att ha ett raster, annars kan man nästan lika väl använda ett paraply (enligt min mening). Alternativt om du drar över ett halvgenomskinligt vitt tyg, och mer får en effekt som en kompakt rund softbox. Finns som tillbehör till vissa BD hos de stora fotobutikerna på nätet.
 
Ok ok, då är man på väg med att kanske klura ut detta.. ;)

Vad gäller blixten så tror jag att jag kommer att ha svårt att få fram den med tanke på att delarna som håller blixten bygger bort den från BD:en.... :( allt är köpt från kaffebrus, bowens (tror jag)

Från bowens till cononmark, så det är 2 delar som bygger ut den då! :( Ska dock kolla vidare på det om man nu inte kan lösas på annat sätt!

Vad gäller tyget runt BD:en så skulle det inte vara några problem med ljuset då (tror jag) eftersom det kommer i så fall jämnas ut? Men blir det då inte samma effekt som med en mindre softbox då? :p

J-Bq - det är en reflektor framför blixthuvudet, om du kollar vidare på bilderna.. jag tog nämligen en med och en utan....

Men, iallafall, tack för alla svaren så länge, så får jag jobba vidare på detta! ;) Kommer ni på något mera så tveka inte att skriva!
 
Sådärja.... nu har jag pillat vidare på mitt bygge, och visst, det visade sig att när jag flyttade fram blixten så blev det mycket bättre.... ljuset ser också rätt bra ut, rätt så jämt dock över en rätt så stor yta, så jag ska se vad jag ska göra åt det, jag vill att den ska lysa upp mer i mitten och avta suksessivt utåt... jag förmodar att skivan som blixten belyser först som jag behöver jobba med..... :/ tiden får utvisa.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.