Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bearbeta en överarbetad himmel

Produkter
(logga in för att koppla)

LuleRobban

Avslutat medlemskap
Får ett ständigt problem när jag har bearbetat en bild (vilken som helst där en himmel syns) Och det är att himmelen blir lite randig och ser väldigt överarbetad ut.
Går det att "släta" ut en himmel sen i efterhand eller måste man försöka hålla koll på det under tiden man arbetar med det övriga?

Knepigt att förklara men jag bifogar en länk till en bild så får ni komma med tips för att åtgärda himmlen!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2393665&target=_blank

Bearbetar du en Jpeg bild? Isåfall är svaret att fota i Raw-format. På bilden ser du såkallad posterisering som lätt blir när man bearbetar en Jpeg-fil - då jpeg-filen är väldigt komprimerad (försämrad kvalité)

"Överarbetad"

Jo den är ju "överarbetad" och ser därför ut som en överarbetad himmel :)

Det verkar som det handlar om komprimeringsartefakter.
I en "normalblå" himmel finns det X antal färger/gråtoner, om man sen "buntar ihop" dem med aggresiv bildbehandling så kommer det bara att finnas ett fåtal toner/färger kvar, dessa avgränsas i band. Du har åstakommit det man kallar bandning.
Hur undvika: utgå från RAW-fil, arbeta i 16bit med stor färgrymd Profoto RGB/ Adobe RGB.
Konvertera till sv v 8bit srgb, det sista du gör. Om det inte hjälper får man försöka "maka-runt pixlarna, lägga på brus/oskärpa, åter skärpa till.

/ Mats G

Fin bild sånär som på himmeln :)

Använder du PS så är lagermask din bästa vän. Bearbeta häst/mark och himmel separat. Lagermasken ser till att beabetning bara hamnar där du vill ha den. En bild som är såpass förstörd som din (i himmeln) är svår att rädda i efterhand - det är därför du måste arbeta i skikt. Och det görs alltså med masker.

Tack för alla tips! Fota i RAW och bearbeta bilden i lagermasker, SÅ enkelt! :) Nä men jag ska definitivt försöka mig på det i mån av tid. Man är inte så grym på just PS så allting har en förmåga att ta enormt med tid... men det går säkert fortare och foratre ju bättre man blir på det.

"Posterizing" eller "banding" är ett stort och irriterande problem. I ditt exempel är effekten extrem och du kan säkert mildra den, men få bort den helt kan ibland vara omöjligt.

Här är en länk som du kan kika på:

http://ronbigelow.com/articles/posterization/posterization.htm

Det finns särskilda plug-ins som reparerar histogrammet för att komma till bukt med problemet. Till exempel detta:

http://powerretouche.com/Histogram_Repair_plugin_tutorial.htm

Fenomenet syns inte lika mycket på utskrifter, men det är väl en klen tröst.

Vad använder du för program och vilka inställningar?
Jag har för mig att det kan bli sådär om man har igång D-Lightning.

Får ett ständigt problem när jag har bearbetat en bild (vilken som helst där en himmel syns) Och det är att himmelen blir lite randig och ser väldigt överarbetad ut.
Går det att "släta" ut en himmel sen i efterhand eller måste man försöka hålla koll på det under tiden man arbetar med det övriga?

Knepigt att förklara men jag bifogar en länk till en bild så får ni komma med tips för att åtgärda himmlen!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2393665&target=_blank

Har du lust att lägga ut originalbilden, så att det går att se hur kameran fångade bilden?

Att fota i raw är egentligen det enda riktiga om man ska dra i bilderna så här hårt, men för jpg-filer finns det ju ändå en hel del man kan göra.

1) undvik brusreducering så mycket du bara kan om du ska arbeta en bild så här! Bruset orsakar vad man kallar för en "dither", där bilden så att säga blandar 3st pixlar med värde "10" med en pixel med värde "11" för att få fram värdet "10.75". Eller ja, den blandar ju dem inte, men sätter dem precis bredvid varandra. Ställ ner brusreduceringen i kameran på "noll" eller avstängd (om det går) när du fotar dagtid.

2) ställ ner kontrasten i kamerans bildkontroller. Då får du mer "att arbeta med", både högdager och skugga får mer information i filen - på bekostnad av lite mellantonskontrast då, men det är ju lätt att lägga på i efterhand - och orsakar inga så här synliga problem.

3) när du spara om filen efter att ha arbetat i den, använd ganska lite jpg-kompression (ställ upp "jpg-kvalitet"). Jpg är en förstörande komprimering, och om algoritmerna tycker att detaljerna är för små i betydelse tar den helt sonika bort dem. Då får man platta ytor och "kanter" i fina graderingar.

Kul bild i alla fall! :)

Efter vilket moment i behandlingen uppstår effekten?...
Det verkar ändå som bilden ur kameran är ok. Några förslag på orsaker är då:
- slutbilden är inte sparad med högsta kvalitet (lägst kompression)
- du jobbar och sparar bilden i jpg hela tiden istället för psd (eller motsvarande icke-förstörande)
- fel filterinställning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar