Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bauncer hemmabygge?

Produkter
(logga in för att koppla)
mipert skrev:

Skaffa en vit presenning från ett byggvaruhus (inte en sådan där diffus grönvit sak utan en som är riktigt vit) samt en utställningsskärm i vit kartong, tredelad med måtten ungefär 2x2 meter.
Skaffa också en spännram för oljeduk från Clas Ohlsson, minst 1x1 meter.
.

Funderar själv på att sticka och köpa en spännram och spänna upp ett vitt lakan för att diffusera ljuset från mina halogenlampor. Verkar ju klokare, ur brandrisk-synpunkt, än att bygga en softbox av kartong och sätta runt en glödhet halogenlampa.
Nackdelen med spännramen kontra softboxen av kartong verkar i mina ögon vara att den konstruktion är mindre flexibel. Om jag, exempelvis, vill höja upp halogenlampan och på så sätt rikta ljuset snett uppifrån på modellen - hur får jag då - på ett smidigt sätt - spännramen att, så att säga, hänga med upp?
Är det inte så att spännramen är mer statisk till sin konstruktion? Eller hur har ni löst det?
 
Jag funderar på att bygga ut min halogenhemmastudio med en spot-lampa.. Är det någon som har ett tips om hur man kan fixa det? Vanliga strålkastare är väl rätt dyra? Vet att Teknikmagasinet säljer spottar till discolampsbollar, kanske funkar? Någon som har någon erfarenhet om hur ljusstarka dom är?

Eller .. funkar det att bygga en smal avlång bouncer för att rikta ljuset med COs bygglampor? Någon som vet hur man ska gå tillväga då?
 
Hej!

"presseningen" som ligger på åkrar fungerar jätte bra till att diffusera ljuset vid studiofotografering. Bara leta reda på en bonde och köpa lite av...
 
PeterKorpi skrev:
Hej!

"presseningen" som ligger på åkrar fungerar jätte bra till att diffusera ljuset vid studiofotografering. Bara leta reda på en bonde och köpa lite av...

NEJ !!!! Den är extremt brandfarlig !!!
Den är gjord av papper och brinner som fan .

NIklas
Lantbruksarbetare en gång i tiden
 
Täckväv för odlingar som är gjord av glasfiber brinner inte och fibrerna reflekterar ljuset så det blir inte så mycket förluster som med lakan.
Har jag hört... :O)

Edit: Två lager ska vist vara lagom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.