Annons

Batteritid på 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jayk

Aktiv medlem
Tankar inför köp!

Någon som vet vad 5D:n har för batteritid. Har förstått att Nikonkamerornas betterier är närmast outtömliga, men då har ju 5D:n en större skärm också, som de iofs. hävdar stänger av sig själv när man kommer nära sökaren.

Intressant att veta om man måste köpa ett extra batteri på en gång / hur pass länge man kan använda 5D:n på en laddning!
 
Jag har en 7D och de har ju likadana skärmar. Jag har också blivit positivt överraskad av batteritiden. När jag köpte min kamera funderade jag på om jag skulle skaffa ett extra batteri men jag avvaktade. Nu känns det som jag kommer köpa ett extra minneskort innan ett nytt batteri. Har ett med 1 GB nu och kör jag i RAW behöver jag tömma kortet innan jag behöver ladda batteriet.
 
Jag kan inte säga om batterierna räcker för dig eftersom jag inte vet dina krav.
Men jag upplever då iaf att batterierna räcker så pass länge att jag inte kan "komma ihåg" när jag laddade senast. För mig räcker dom rillräckligt länge. LCD-skärmen stängs av på samma sätt som A1/A2 stänger av sin skärm när man sätter ögat mot sökaren. Sedan stängs den automatiskt av (på min kamera) efter 10sek.

Att köpa ett extra batteri anser jag vettigt, oavsett vad kamera du köper. Det är väldigt praktiskt att låta ett batteri sitta i så länge man fotar. När det väl tar slut så är det bara att kasta fram det andra fräscha batteriet. När man väl är hemma så laddar man upp det.

Men känner du inte att du har råd med ett extra batteri så tror jag att du klarar dig med bara ett batteri och genom att ladda det innan du ska ut varje gång.

MVH Fredrik
 
jakob skrev:
Jag har en 7D och de har ju likadana skärmar. Jag har också blivit positivt överraskad av batteritiden. När jag köpte min kamera funderade jag på om jag skulle skaffa ett extra batteri men jag avvaktade. Nu känns det som jag kommer köpa ett extra minneskort innan ett nytt batteri. Har ett med 1 GB nu och kör jag i RAW behöver jag tömma kortet innan jag behöver ladda batteriet.

...Och hur många bilder kan du ta med ett 1Gb-kort?

Tror att jag kommer att köpa ett 1Gb och ett 512Mb oavsett vilken kamera det blir!

Extra batteri blir det förmodligen också - men om man kan skjuta på det till förmån för annan utrustning så känns det som ett givet alternativ.
 
RAW = 12MB?

Min nyss inköpta D7D ger ca 9MB på Raw och 12 med RAW + fine jpg. Räkneverket ger 80 Raw + fine Jpg på ett 1GB. Jag har inte köst ett minne till fullt ännu så jag vet inte var det blir i verkligheten.

Är det någon som vet hur man ändar från fine till extra fine på Raw+Jpg?
 
Jayk skrev:
...Och hur många bilder kan du ta med ett 1Gb-kort?

Räknerverket står på 107 bilder med ett tomt minneskort. Jag har ett SanDisk Ultra 2, 1 GB.

Någon kanske kan svara på det här med minneskort och skrivhastigheter. Vinner jag något på att köpa ett Extreme 3 kort eller räcker Ultra 2? Jag funderar på att köpa ett kort till och vill inte lägga pengar på något som kameran inte kan utnyttja.
 
Angående minneskort så finns det en snubbe på Tradera som säljer nya Extreme 3 kort. De brukar gå för ca 6-700 kr vilket är helt ok.
Jag plockade hem en sådan auktion för 641kr.
Nu väntar jag bara på att Topvisionshop ska få tummen ur arslet och skicka min 7D som jag beställde och betalade för 2 veckor sedan. Jag börjar känna mig lite frustrerad...
 
Jag köpte ett extremeIII, vet inte om det var värt de extra pengarna... serietagning borde rimligtvis gå snabbare efter de 5 första (jag kan ta 6 i snabb följd på eIII tror jag).

En RAW-bild tar ca 9MB på min D5D...
 
somsagt en RAW på D5D tar ca 9mb, batteritiden är det inget fel på alls, däremot är batterimätaren det sämsta på hela kameran, den visar fullt hela tiden, sen helt plötsligt lågt och sen dör kameran efter en stund, så för att undvika att stå där med en död kamera så kan det ju vara trevligt med ett extrabatteri.

angående minneskort så har jag för mig att kameror som D5D 350D D50 osv. inte klarar att skriva snabbare än "Ultra II"
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.