Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteritid och vädertätning på 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

vox2000

Aktiv medlem
Hej,
Kan vara fel forum, men då får moderatorn flytta tråden om han vill, och jag ber om ursäkt för raljerande.

Jag har i dag en Nikonutrustning + lite Canon, som jag är ganska nöjd med. Bara ganska, därför att jag är så sjukt irriterad på den dåliga batteritiden på min Nikonutrustning.

Jag har en Canon-kompaktare också, IXUS, jättenöjd.

Är ute och traskar i naturen väldigt mycket och då är såklart kameran med. Min fotokompis som traskar med mig har en 350D, jag har en D70s och en D200. (Fast jag har inte med mig båda samtidigt).
Vi tar ungefär lika mycket bilder.

Ett exempel:
Säg att vi varit ute en helg och vandrat så har jag tagit 350 bilder med min D70s, innan jag har helt slut på batteri. Med D200an kan jag ha hunnit ta 200 bilder innan batteriet är slut.
Min fotokompis gör en Duracell och bara fotar på, inte ens 50% batteri har gått åt.

Det här stör mig ganska hårt. Speciellt om man har varit ute en längre tid, och man kommer fram till ett av naturens under och upptäcker att BATTERIET ÄR SLUT! Det har hänt fler gånger än vad jag tycker är kul, och börjar bli lite putt på det.

Jag har bra underhållna batterier och har de gånger jag har med mig extrabatteri har jag det nära kroppen om det är kallt ute.

Jag funderar nu på att sälja av min Nikon-utrustning och inhandla Canon. Närmare bestämt en 5D. Hur är batteritiden på den? Om den är lika bra eller bättre än 350D är bara det en sporre att "byta lag". Min D200 är ju vädertätad på ett bra sätt, hur funkar 5D i rått väder? Så klart sitter inte kameran högst upp på ryggsäcken helt exponerad mot väder och vind, men väder ska inte hindra mig från att ta fina bilder.

/Andreas

vox2000 skrev:
Hej,
Kan vara fel forum, men då får moderatorn flytta tråden om han vill, och jag ber om ursäkt för raljerande.

Jag har i dag en Nikonutrustning + lite Canon, som jag är ganska nöjd med. Bara ganska, därför att jag är så sjukt irriterad på den dåliga batteritiden på min Nikonutrustning.

Jag har en Canon-kompaktare också, IXUS, jättenöjd.

Är ute och traskar i naturen väldigt mycket och då är såklart kameran med. Min fotokompis som traskar med mig har en 350D, jag har en D70s och en D200. (Fast jag har inte med mig båda samtidigt).
Vi tar ungefär lika mycket bilder.

Ett exempel:
Säg att vi varit ute en helg och vandrat så har jag tagit 350 bilder med min D70s, innan jag har helt slut på batteri. Med D200an kan jag ha hunnit ta 200 bilder innan batteriet är slut.
Min fotokompis gör en Duracell och bara fotar på, inte ens 50% batteri har gått åt.

Det här stör mig ganska hårt. Speciellt om man har varit ute en längre tid, och man kommer fram till ett av naturens under och upptäcker att BATTERIET ÄR SLUT! Det har hänt fler gånger än vad jag tycker är kul, och börjar bli lite putt på det.

Jag har bra underhållna batterier och har de gånger jag har med mig extrabatteri har jag det nära kroppen om det är kallt ute.

Jag funderar nu på att sälja av min Nikon-utrustning och inhandla Canon. Närmare bestämt en 5D. Hur är batteritiden på den? Om den är lika bra eller bättre än 350D är bara det en sporre att "byta lag". Min D200 är ju vädertätad på ett bra sätt, hur funkar 5D i rått väder? Så klart sitter inte kameran högst upp på ryggsäcken helt exponerad mot väder och vind, men väder ska inte hindra mig från att ta fina bilder.

/Andreas

Jag ar riktigt nojd med batteritiden pa min 5D, ett exempel, jag var och fotade en hel dag pa Daytona bikeweek, och jag anvande nastan uteslutande mitt 70 - 200 2.8 IS, med IS pa slaget. Efter 8 timmar hade jag tagit c:a 800 bilder och hade fortfarande lite batteri kvar for att ta bilder pa manen nar jag kom hem.

Tror det är billigare att köpa ett batterigrepp än att byta system. Batterigreppet går loss på 1600 + batterier. Jag har också en D200 och kommer att beställa ett grepp snart. Den är inte ens i närheten av min D100 i batteritid som jag kan ta 1000 bilder med utan vidare.

Som jag förstått det så skall en D70s ha betydligt bättre batterikapacitet än ex en D200. jag tror att den normalt sett också är bättre än en 5D. När du skriver att den endast kan ta ca 350 bilder innan batteriet är dött så måste det vara något fel på ditt batteri, alternativt kamerahus. Du bör kunna klämma ut tusen bilder plus med en D70 om du inte efterbeskådar varje enskild bild. Annars så är ju 5D en trevlig kamera.

Fläsk-Tarzan skrev:
Tror det är billigare att köpa ett batterigrepp än att byta system. Batterigreppet går loss på 1600 + batterier. Jag har också en D200 och kommer att beställa ett grepp snart. Den är inte ens i närheten av min D100 i batteritid som jag kan ta 1000 bilder med utan vidare.

Mmm, ja jo, men jag vill ha så lite pryttlar med mig när jag är ute. Men det är ett alternativ ja.

paul innergård skrev:
Som jag förstått det så skall en D70s ha betydligt bättre batterikapacitet än ex en D200. jag tror att den normalt sett också är bättre än en 5D. När du skriver att den endast kan ta ca 350 bilder innan batteriet är dött så måste det vara något fel på ditt batteri, alternativt kamerahus. Du bör kunna klämma ut tusen bilder plus med en D70 om du inte efterbeskådar varje enskild bild. Annars så är ju 5D en trevlig kamera.

Tusen bilder?! Jag har två batterier, Nikon original, och båda två är i allra bästa fall slut efter 400 bilder. Dom är inte misshandlade på något vis. Jag efterskådar inte utan tittar när jag tycker att det behövs.

Var och klämde på en 5D i dag, och den låg bra i handen.

vox2000 skrev:
Tusen bilder?! Jag har två batterier, Nikon original, och båda två är i allra bästa fall slut efter 400 bilder. Dom är inte misshandlade på något vis. Jag efterskådar inte utan tittar när jag tycker att det behövs.

Var och klämde på en 5D i dag, och den låg bra i handen.
Något är fel. Verkstaden nästa. D70 är känd för sin fantastiska batterikapacitet. Jag tror att min klämde ut ca 700-800 bilder på en laddning, fast jag tittade på skärmen efter varje bild. 5D skall väl batterimässigt ligga någonstans mellan D200 och D70 i kapacitet.

vox2000 skrev:
Jag har förstått det. Men hur pass dåligt väder fixar en 5D?

Det går inte att svara på exakt. Men regnskadade 5D är inte så vanliga. Har faktiskt inte hört talas om nån enda, men de finns väl.

Jag kan säga av egen erfarenhet att 5D klarar en hel del smällar och regn, se här:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/911387.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/911411.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/911381.htm?set=lp

Om batteritiden är det enda skälet till att byta kamerasystem, så tycker jag att du ska fundera på att köpa en bunt extrabatterier. Batterierna behöver inte nödvändigtvis vara märkta med Nikon och säljas av Nikon AB för att fungera bra. Jag är övertygad om att detta är fördelaktigare ekonomiskt.

Batterierna till en 5D räcker till ca 400-600-800 bilder beroende på batteriets kondition och hur mycket bildskärmen nyttjas och eventuella bildstabiliserande objektiv.

Tack alla för svaren!

Ja, det mest ekonomiska och logiska vore ju att skaffa ett gäng extrabatterier och/eller ett vertikagrepp. Jag ska klura lite...

Tack igen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar