Annons

Batteriproblem Pentax istDL

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian_K

Ny medlem
Jag äger en Pentax IstDL, och den har fungerat bra för mig, men ibland så vägrar den "ta emot" batterierna, trots att batterierna är nyladdade så blinkar batteriikonen och varnar för att batterierna är slut.

Några andra som stött på detta och hur har ni löst det?

Batterierna är ungefär 3 månader gamla, har även testat vanliga icke uppladdningsbara batterier, och med dessa så är problemmen ännu större.

Med uppladdningsbara batterier händer det ibland att någon av batterierna är dålig och ger dåligt resultat för alla fyra. Men du har oxå problem med engångsbatterier, slår du av strömbrytaren när du byter?
Om det bara funkar ibland med nya engångsbatt. och du använder rena poler på batterierna så tror jag att det är kameran som behöver bytas/lagas.

CR-V3

Med uppladdningsbara R6 får du en spänning på ca 1,2 volt vilket för 4st innebär under 5 volt, det innebär att kameran blir lite långsammare men batterierna har bra strömstyrka som ger många bilder. Engångsbatterier är märkta 1,5 volt men ger mer som nya, spänningen sjunker däremot hela tiden vid användning så när dom är nere under kanske 1,1 volt så ger kameran upp.

Det finns oxå CR-V3 batterier som man använder 2st av, engångs varianten (lithium tror jag) ger bra spänning och dom håller länge, men kostar en del.
Ett alternativ är att du provar CR-V3 istället för att lämna in kameran.

Titta så det inte är smuts på kontakterna i batterifacket.

I övrigt tycker jag min DL drar väldigt snabbt slut på batterierna, även om de är nya. Jag vet inte varför men efter jag uppgraderade kamerans firmware, upplever jag det som bättre.

Köp Varta batterier.

Hej. Jag hade samma problem i början med min kamera. ist DL. Men så köpte jag en lite dyrare batterier från Varta. Nu fungerar den klockrent...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar