Annons

Batteriproblem Canon 40D - fulladdat batteri, död kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
I går när jag skulle sätta i ett fulladdat batteri i min Canon 40D så släcktes batterisymbolen efter bara några sekunder och därefter var kameran så att säga stendöd.

Jag har fyra batterier som är mellan tre och fem år gamla, två original och två pirat. Det märkliga var att när jag skiftade batterier så funkade ett av batterierna utmärkt. Batterisymbolen visade fulladdat batteri och kameran gick igång. Två av de andra fulladdade batterierna visade däremot bara halvt batteri och ett funkade som sagt inte alls.

Ännu märkligare blev det när jag testade samma batterier i min gamla Canon 20D. Det batteri som var totalt dött i min 40D funkade utmärkt i min 20D som visade full batteristyrka. De andra batterierna betedde sig också annorlunda i min 20D. I ärlighetens namn fattar jag noll. Bytte fram och tillbaka flera gånger med samma resultat.

Funderar dock på om det beror på mitt batterigrepp som jag köpte i samma veva som min 20D för ungefär fem år sedan. Jag har använt det både till min 20D och min 40D och det har egentligen strulat hela tiden. Batterigreppet hade från början ett tillverkningsfel (vi var många med samma problem) som gjorde att kameran inte fick ordentligt med ström från batterigreppet.

Det åtgärdades dock på garantin, men det har ändå betett sig konstigt hela tiden och aldrig funkat perfekt. Kan det därför vara så att batterigreppet på något sätt har fu*kat upp mina kameror?

Jag har sökt i forumet efter svar på problemet. Hittar flera inlägg som beskriver liknande fel, men jag har inte funnit någon lösning på dilemmat. Försöker därför själv. Känner någon där ute igen detta?

P.S. Förtydligande: Jag använder inte batterigreppet längre eftersom det inte funkar alls på någon av mina kameror. Alltså uppstår problemet jag beskriver när man sätter batterierna i själva kameran.

Senast ändrad:
Hej !

En gissning som inte andas nått större skarpsinne är att 20D resp 40D
utvärderar batteristatusen på olika sätt.

------

Går det att använda 20D med det batteri som 40D ansåg slut ?
Köra blixt, visa bild på skärm osv.

Det skulle kunna vara så att batterispänningen är nogorlunda ok
( 7,72V på ett som min 40D ansåg fullt )
men faller våldsamt när det belastas.

Prova ev med en liten glödlampa typ framlampa till cykel,pannlampa eller
liknande men den ska vara min 3W helst mer så det blir någorlunda ström.

Det kan gå att få igång celler som "stoppat" genom att ladda
ur och sedan ladda upp igen ett antal ggr.

Batterier åldras, använd återvinningen i stf att lägga för mycket energi
på väl använda.

---------

Hur ser batterikontakterna ut ?
Pröva att rengöra,

steg 1 Isopropanol

steg 2 vanligt suddgummi, sudda på dem, det brukar ta lagom hårt
för kontakter som dessa, även de på objektivet.
Problemet är väl åtkomligheten.

-------

Jag har svårt att tänka mej att batterihantaget skulle ge något
sånt fenomen.

------

//MW

Tack för era svar Bengt och Magnus!

Jag ska kolla över batterierna ikväll och se om jag kan rengöra både batterierna och kamerans batterikontakter.

Hoppas det hjälper!

/Joakim

Jag har hittat felet. Ifall någon stöter på samma problem och hittar denna tråd så kommer här svaret:

Det visade sig helt enkelt att batterierna börjar bli för gamla. Trots att de var fulladdade nådde de helt enkelt inte upp till den spänning som behövs. Något jag konstaterade genom att mäta spänningen på batterierna.

Det borde jag såklart ha kunnat räkna ut eftersom batterierna är fem, respektive tre år gamla.Men eftersom de trots allt levererat fram tills nu gjorde jag helt enkelt inte den kopplingen. Blev alltså lite lurad av att kameran dog ganska plötsligt och av att batterierna betedde sig olika i mina båda kameror.

En rolig detalj är att av de fyra batterier som jag har så var de två sämsta Canons originalbatterier som jag nu får kassera. De båda piratbatterierna funkar däremot och dessa kan jag använda ett tag till.

Slutligen verkar det också som att Canon 20D kräver mindre spänning än 40D, precis som Magnus skriver ovan. Därav olika resultat i de båda kamerorna.

/Joakim

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar