Annons

Batteripack till eos3

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har just fått min nya eos3 och det verkar vara en canonkamera. Nu inför vintern funderar jag på att införskaffa ett batteripack BP-E1 med plats för 4 vanliga 1,5-voltare. Litiumbatteriet som är standard (6v) har jag ganska dålig erfarenhet av då det gäller vinterfotografering. 5-6 timmar och lika många rullar senare är det tömmt, ialla fall med eos 100 och blåsiga vinterförhållanden. Förmodar att 3;an inte är mindre strömsnål. Nu till min fråga:
Hur länge håller 4 st energizer i jämförelse med 1 litiumbatteri???
 
Enligt senaste numret av Ljud o bild är kapaciteten på en Li-jon energizercell (AA)2.26Ah. Ganska intressant läsning...
Tyvärr så är de väldigt dyra.
 
menade de vanliga alkaliska

tack för svaret, men jag menade de vanliga alkaliska energizer eller motsvarande (bra alkaliska AA-batterier)
 
uppladdningsbara?

Och hur bra funkar de uppladdningsbara Ni-mh-batterierna. Dessa är väl bara på 1,2 volt och borde inte ge rätt spänning?! Finns det några bra uppladdningsbara som funkar så tipsa gärna!
 
Jo, Nimh funkar (åtminstone i en PB-E2). Den nominella spänningen är lägre, men det är även den interna resistansen så under belastning har de inte lägre spänning än alkaliska batterier.
 
Enligt Canons proffsavdelning ska man även kunna använda lithiumbatterier i storlek AA i batteripacket och boostern till Eos 1v, Eos 3 och Eós 1n. Anledningen att bruksanvisningen avråde är att Eos 1 inte klarar det. Lithiumbatterier klarar kylan flera gånger bättre än alkaliska batterier och är därför ekonomiska vid kyla.

Hur länge vanliga alkaliska batterier håller framgår väl av bruksanvisningen (jag ska hem och kolla)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.