Annons

Batterimätar krångel, k100d

Produkter
(logga in för att koppla)

Fibbe_15

Aktiv medlem
Jag blir så less på batterimätaren på min pentax k100d. Kameran tror att batteriet är på väg att ta slut och kameran stängs av och visar texten i displayen: Slut på batteri.

När man sedan startar om kameran kan man iallafall ta uppemot 100-200 bilder till! Det kan även hända med helt ny laddade batterier och är grymt störande.

Fler som känner igen problemet?

Jag kör med Uniross batterier och laddare till min *ist DS och upplever inget sådant fenomen. Mätaren är opålitlig, alltså att den dör rätt snabbt när den börjar gå ner men att den är full rätt länge. Låter jag batterierna vila ett slag så kan det hända att några extra bilder kan tas, men aldrig 100 - 200 extra. Snarare 5 - 10. CR-V3 upplevde jag fungerar bättre än uppladdningsbara AA.

Samma sak f ö med min bärbara CD spelare, när den dör så kan jag låta den vila ett slag så kan den spela några ytterligare minuter sen efter en stund. Samma med min band-freestyle också. Och min ficklampa faktiskt! :) Den kan dö, sen låter jag den vila så kan det komma ett svagt ljus innan den "dör på riktigt" s a s.

Hälsar
R

Om den dör och sen kan man ta ca 10 bilder extra så är det ju bara en säkerhets grejj som finns inbyggd i kameran för att alla bilder ska hinna sparas innan batteriet tar helt slut.

Men det problemet jag har är att kameran tror att batterierna är slut trots att dom är alldeles nya laddade. Jag köpte ny batterier härom dagen och samma fel uppstod då. När man startar om kameran så går det att forsätta ta kort och batterimätaren står på hälften. Problemet är att kameran gör så precis när man ska ta en bild och då missar man bilden när måste hålla på att starta om. Och det här kan hända flera gånger på en laddning. Ett till problem är ju att man aldrig vet säkert om man behöver byta batterin eller om kameran bara felar.

//Felix

Har upplevt lite samma problem med min K100D, men fått en känsla av att det i vissa fall har att göra med temp på batterierna. När man tagit några bilder blir batterierna varma och ger mer "kräm", har nog värmt batterierna i handen några gånger också...

också ägare till K100D och vet precis vad du pratar om...
och det är inget tjafs med varma/kalla batterier eller att man låter de vila en stund så blir det bättre...
det är att den visar helt slut på batterier, då slår man av kameran och sen på den igen efter en sekund så är det fullt batteri igen...
man vet när den får slut på batterier på riktigt när den går kortare och kortare tid mellan gångerna man måste starta om den...

för mig blev det mycket bättre när jag tog mina vanson batterier 2500mAh och stoppade de i laddaren en gång till efter att de hade blivit uppladdade en gång redan (överladdning?)
fortfarande samma fenomen men myckte mycket bättre

Jag har skrivit lite om detta i en annan tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=83379

Här är en del av vad jag skrev där:

Du måste använda en batteriladdare som laddar varje batteri individuellt, alltså inte en sådan där du måste ladda batterierna två och två.
Batteriladdare som laddar batterierna två och två avbryter när ett batteri nått full laddning, men då har kanske det andra inte gjort det. Efter en tid visar det sej på så sätt att ett eller ev två batterier i en sats "släpar efter" och då indikerar kameran dålig batteristatus.

Efter att ha insett att det behövdes individuell laddning gick det genast mycket bättre och efter inköp av Varta Power Accu 2700 mAh (giftigt gröngula) på CO går det mycket bra. De laddas i konkurrenten Duracells 1-timmesladdare som dock tar nära 2 timmar på sej med de här batterierna, och jag tar numera över 400 exponeringar med Pentaxen på en laddning.

--------
Jag fick med laddningbara CR V3-ackar när jag köpte kameran och det fungerade utmärkt. När jag fick reda på att Pentax avrådde från användning av dessa stoppade jag undan dem och funderar på att sälja dem. De ger rätt mycket för hög spänning. Men det var en d-a fart på autofokusen...

Mera här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=75572

Jag är annars mycket positiv till att använda AA-batterier till kameran. Vid resor där man inte stannar tillräckligt länge på samma plats för att hinna ladda ackar eller det inte finns uttag så kommer man alltid vidare på alkaliska i nödfall och kan fortsätta fotografera. Jag har alltit på resor med AA litiumbatterier att ta till när inget annat finns. De är dyra men ack så bra. Jag har ytterligare en kamera som kan använda AA-batterier. Min PD-70 använder AA-batterier och kan dessutom fungera som extraladdare. Blixtarna använder AA-batterier. Jag ser bara fördelar med sådana framför dyra och efter ett antal år, svåråtkomliga specialbatterier.

Tack för informationen! Då ska jag investera i en ny laddare med inviduell laddning så fort jag får tid.

//Felix

Spekulationer

jag håller med Sten men anser att batterier på 1200mA funkar bra, det är viktigare med laddaren.
Problemet med uppladdningsbara R6 är att dom ger lite låg spänning och tillsammans med en billig batteri mätare i kameran....det är ju en billig kamera. NiMh R6 ger ca 1,2V gånger 4 = ca 5Volt och kamerans mätare ska oxå funka på CR-V3 som ger ca 6,5Volt.
Jag är inte bra på el men när man sätter på kameran så börjar batterierna belastas som kanske ger lite högre spänning men då kanske kameran redan har mätt.
Möjligen möjligen värms mätaren upp efter en stund och ger högre mätvärde?

reine vindebro skrev:
ingen aning... aldrig ägt ett par sådana

ps
har en laddare som laddar batterierna individuellt...
ds

Jag provade först med en sats Duracell 2300 mAh som jag redan hade och använt något år i Duracelladdaren och det fungerade bättre men inte bra. Det stora lyftet kom med Vartas Power Accu 2700 mAh. Med en sats sådana som inte ens var nyladdade fotograferade jag av en bok på 430 sidor i en följd i somras, några sidor med flera alternativa exponeringar. Visserligen med ett äldre normalobjektiv som inte behövde fokusera mellan tagningarn men med lcd tänd för koll av histogrammet. Jag rekommenderar dessa ackar varmt till andra Pentaxägare.

Köp inte för snabb laddare bara, då är det lätt att batterierna blir övrhettade.För alla är inte konstruerade för snbbladdning.

Batterier K100d

Nej det gör det inte. Min dotter har (hade) det problemet. Skickade in kameran och fick tillbaka den med "testad utan anmärkning" men med CR V3 batterier installerade

Sen dessa har den gått klanderfritt.
LM

Jag har samma problem med laddningsbara CR-V3 men inta alls på samma sätt utan bara då batterierna börjar ta slut.
Har mer problem med GP 2500mA än med Vanson 2400mA, som laddas i samma laddare, individuell laddning.

Re: Batterier K100d

Lothar Marunga skrev:
Nej det gör det inte. Min dotter har (hade) det problemet. Skickade in kameran och fick tillbaka den med "testad utan anmärkning" men med CR V3 batterier installerade
Sen dessa har den gått klanderfritt.
LM
Du kan prova att köpa CR-V3 engångs batterier som Lothar Marunga har så kanske det funkar(dom är dyra men håller länge). Om det funkar så rekomenderar jag CR-V3 uppladdningsbara och om det inte funkar så är det bara att skicka in kameran.

Jag skrev ovan att jag numera enbart använder AA eller R6 som de mycket riktigt ska kallas. Det är rationellare för min del.

Jag säljer mina två satser (=4 st NCR-V3) med två laddare som kan användas både på 230 V och 12 V.

De hade legat ett halvår när jag provade en sats nyss och efter att ha visat ½ laddning några sekunder så gick mätaren upp i full laddning. Det blir en våldsam fart på autofokusen vill jag lova.

Är någon intresserad så kontakta mej på FS kontaktfunktion.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar