Annons

Batteriladdning 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_H

Aktiv medlem
Hej everyhopa. Jag undrar vad som gäller för batteriladdning till 350D´s originalbatteri. Hur länge skall jag ladda första gången när kameran kommer ouppackad? Skall den laddas över natten vid första laddtillfället eller räcker det med 90 minuter som 300D´s batteri gjorde?
 
Jag köpte min 350D nyss, då snackade det om 10 timmar, då blir kvalitén bättre på batteriet, så håll ut, du tjänar på det i längden!
 
Tjena. Ja, det var vad jag trodde också, men ingenstans finns det dokumenterat. Det verkar vara en myt det där, mythbusters nästa :)
 
voldemaahr skrev:
Hur länge räcker ett standard fulladdat batteri till en 350D?
Jag kollade på Canons hemsida, men de anger inte vilken strömförbrukning kameran har. Däremot anger de dessa siffror:
Cirka 600 bilder (vid 20° C)
Cirka 450 bilder (vid 0° C)

Angående frågan tidigare om hur länge man ska ladda batteriet, så har väl inte Li-Ion batterier samma minnes-egenskaper som äldre NiCd-batterier hade. Däremot så har väl alla batterier en begränsning på antalet laddcykler. Det är därför man med fördel alltid bör ladda ur och ladd på batterier fullt. Då får man ut mest av batteriet.
 
Att behöva ladda ur batteriet fullt och vara tvungen att ladda det helt gäller bara gamla batterier. Skulle vara otroligt jobbigt om man som fotograf skulle vara tvungen att knäppa kort eller hålla på med displayen tills kameran verkligen självdog. Man skulle vara vungen att göra på detta sätt om man vill ha ett helt laddat batteri till kanske dagen efter då man skulle ut och fota något viktigt. Med tanke på hur otroligt länge batteriet ändå räcker så skulle man vara tvungen att vänta ut ut batteriet extremt länge. Det skulle vara fullständigt ohållbart. Alternativt så skulle man vara tvungen att gå om kring med flera batterier i fickan (som på den gamla goda tiden). Det finns flera trådar om detta. Jag hänvisar till en:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=62769&highlight=uppladdning

Jag citerar Björn Sorkin från tråden ovan: "Moderna uppladdningsbara batterier har inte behov av att laddas ur innan uppladdning. Dom har inte det där "minnet" som tidigare typer hade.
Därför är det nu ovanligt med urladdningsfunktion hos laddare också."

Mvh

David

PS. Det finns alltså en anledning till att detta med att ladda upp batteriet i 10 timmar inte står någonstans (borde väl stått i manualen om inte annat om det hade stämt). DS
 
Senast ändrad:
Jag bara funderar på vad som händer när laddaren lyser grönt. Slutar den ladda då eller går den över i någon form av underhållsladdning. Om den slutar ladda så finns det ju ingen anledning att låta batteriet sitta längre i laddaren ens första gången.
 
Den gröna lampan indikerar ju att batteriet är färdigladdat, varför skulle den fortsätta ladda ett fullt batteri?
 
Timppa Tandtroll skrev:
Jag bara funderar på vad som händer när laddaren lyser grönt. Slutar den ladda då eller går den över i någon form av underhållsladdning. Om den slutar ladda så finns det ju ingen anledning att låta batteriet sitta längre i laddaren ens första gången.

Den övergår till underhållsladdning. Står i manualen, vettu
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.