Annons

Batteriladdare

Produkter
(logga in för att koppla)

larsdahlin

Aktiv medlem
Köpte en ny Canon Ixus 500.
Det visade sig att inte batteriladdaren fungerar, vilket gör mig mycket besviken.

(Jag kontaktade leverantören direkt, så vi får väl se vad de kommer att göra. Jag ska köpa en del framöver så de måste verkligen visa framfötterna för att jag fortsättningsvis ska nyttja dem.)

Men, när jag kontaktar Canon visar det sig att det finns någonting som heter "DOA" - Dead On Arrival. Det gör mig riktigt irriterad.
Kontrollerar de inte prylarna innan?
Det finns i alla fall ingen CE märkning på min kinesisktillverkade laddare...

Det skapar väldigt mycket badwill hos mig när saker inte fungerar - och dessutom att det ska hänvisas till leverantören från Canons sida.

* Har ni haft problem med era batteriladdare?

* Känner ni till fotoaffärer där man kan lämna in batterier på uppladdning medan man gör ärenden på stan??

Det vore inte dumt att veta var i sommar man kan ladda batterierna mot en liten slant...

Tråkigt att du har problem med din nya kamera! DOA är dock ingenting unikt för Canon utan används som begrepp av alla elektronikleverantörer, vare sig det gäller kameror, datorer eller brödrostar osv. Någon form av kontroll sker säkert men att göra någon mer utförlig kontroll än en vanlig översyn, av varje enskild enhet, skulle nog tyvärr vara alltför tidskrävande. Därmed förekommer det alltid en viss felprocent och även om det inte är till någon hjälp för dig som nu drabbats så vågar jag nog lova att Canons felprocent är relativt liten både i relation till den totala produktionen och i jämförelse med många andra tillverkare. Sedan kan man tycka att det är lite trist om Canon nu inte tycks ta något direkt ansvar gentemot dig som konsument. Just Canon har dock över lag en ganska strikt leverantör-återförsäljare-konsument policy, vilket kanske kan tyckas lite märkligt i det enskilda fallet men som faktiskt över lag är ganska bra. Hör av dig till din handlare så löser dom det säkert åt dig.

Edit/tillägg:

Någon handlare som laddar kamerabatterier på beställning känner jag inte till - tyvärr, det vore onekligen bra ibland. Tills vidare får du helt enkelt försöka hålla koll och se till att få med dig laddaren om du ska på långutflykt. Försök hitta en bra väska som även har plats för laddaren så att den alltid är med.

Senast ändrad:
Ja, jag utgår från att min leverantör kommer att lösa det här både snabbt och effektivt. Annars så återkommer jag med en uppdaterad information. ;-)

Jag tycker ändå inte riktigt om att de inte kan kontrollera produkterna innan de skeppar iväg dem. Det tar bara en massa tid (och pengar)
att lösa...

Ja, ja... I vilket fall som helst; jag håller på att klättra på väggarna av nyfikenhet för vad den här kameran och jag kan göra ihop...

Förresten!
Är det någon här som snickrat ihop en solcellsladdare till batterierna??

Uppgiven...

Nu har jag fått svar från Alfadigi.com.

"I och med att det är en Canon laddare ska du vända dig direkt till dem för att få hjälp. Vi säljer alla våra varor med tillverkarens garanti och det är dem som ska ordna med hjälp vid problem."

Så, tyvärr tar de inte det ansvar som jag som kund förväntar mig av dem...

Det blir helt enkelt till att leta vidare efter en kundfokuserad leverantör som ställer upp för mig som kund.

USELT Alfadigi... USELT...
:eek:(

Men, när det gäller batteriet som jag ville ha laddat så fann jag en fotofirma i Östersund som laddade batteriet.

Fotoposé, som tyvärr tog 50 kronor för att ladda det, men jag bara var tvungen...

Jag ska kolla vidare här i Östersund hur de andra handlarna ställer sig till att ladda batterierna... och till vilken kostnad...

Sista svaret...

Senare samma dag fick jag det här svaret från Alfadigi...

"Vi beklagar att du känner dig runtskickad men vi har sedan länge fått ytterst klara besked från Chefen på Canon svenska att de vill och ska ta hand om alla sina garanti och felanmälningar själva just för att slippa mellanhänder. Nu fick jag dock höra att delar av deras versamhet sköts
sedan en tid av ett annat företag och därför är informationen kanske inte glasklar."

Wow! Tänk att det är så enkelt att friskriva sig ansvar för sin kund...

Kanske jag ska starta ett företag och följa Alfadigis policy att sätta kunderna i andra rummet och helt enkelt inte bry mig om dem. Snabba pengar utan engagemang.

Jaha. Vad händer nu??

Jag fick, efter att själv kontakta Canon vid ett flertal tillfällen, ett kuvert med en returföljesedel och en del dokumentation. Så nu har jag skickat iväg batteriladdaren och får väl (förhoppningsvis) svar inom ett par veckors tid.

Jag har köpt en reservladdare från kjell.com som fungerar bra. Så jag kan använda kameran...

Varför är jag irriterad?

Enkelt. Företag tjänar pengar på sina kunder. Har inte företaget rutiner, möjligheter eller intressen i att vara kunden behjälplig förtjänar de inte sin plats på marknaden.
Det kostar inte mycket att behålla en kund - i synnerhet inte om du jämför med vad det kostar att förlora en missnöjd kund.

En snabb respons i form av ett personligt brev, ett telefonsamtal eller ett tecken på att jag är uppskattad som kund kan göra att jag är intresserad att vara kvar. Men som Alfadigi hanterat detta ärende kommer jag att söka mig vidare och köpa resterande utrustning på annat håll...

Re: Sista svaret...

larsdahlin skrev:
Senare samma dag fick jag det här svaret från Alfadigi...

"Vi beklagar att du känner dig runtskickad men vi har sedan länge fått ytterst klara besked från Chefen på Canon svenska att de vill och ska ta hand om alla sina garanti och felanmälningar själva just för att slippa mellanhänder.

Om det nu stämmer det som dom säger så är det väl Canon som du borde vara härsken på.

Om dom har en policy som säger att dom själva skall ta hand om sån saker så kan du väl inte säga att det är återförsäljarens fel???

Eller har jag missat något?

/Göran

Mja, Du har inte missat någonting.

Det är "egentligen" Canon som jag borde vara sur på och inte Alfadigi. Men jag har en liten annan syn på företag som säljer saker till mig. Då menar jag det företag som jag primärt kommit i kontakt med.

Som egenföretagare så är det mitt ansvar att se till att göra allt för kunden. Skulle jag råka äga Alfadigi skulle jag se till att allt löser sig för min kund och att denne inte råkar i kläm.

Har de då en policy som de har så kär bör de verkligen skylta med den innan jag köper saker av dem som inte fungerar.

Jag gillar helt enkelt inte företag som beter sig undvikande mot mig som kund.
Det är en trend i samhället som pågått ett längre tag nu, att företagare börjar få attityder som inte är bra för deras affärer.

Det jag vill är att ha företagare som säljer saker (som fungerar från början), åtgärdas utan snack vid problem och ser till att allt funkar för mig som kund.

Kan inte företagare fixa det här, då ska de nog inte vara företagare... ;o)

-----------------------

Men batteriladdare ja...

Känner ni till om det går att använda en adapter och en batteripack till en Canon Ixus 500. Det skulle kunna fungera att koppla den genom det lilla hålet i batteriluckan...
Skulle vara bra om jag ska fota vid fler fester...

/Lars D.

Re: Re: Sista svaret...

forry4U skrev:
Om det nu stämmer det som dom säger så är det väl Canon som du borde vara härsken på.

Om dom har en policy som säger att dom själva skall ta hand om sån saker så kan du väl inte säga att det är återförsäljarens fel???

Eller har jag missat något?

/Göran

Skulle säga det samma men kom inte på hur jag skulle skriva det.. Säljaren har ju inte i detta fall gjort fel utan tillomed informerat var man ska vända sig vid dessa fel.

Har handlat en hel del för en större summa hos Alfadigi och alltid blivit väl bemött med snabba leveranser och en god service.

Mja, det är deras skyldighet att informera hur jag ska gå till väga. Det ger jag inte mycket extra pluspoäng för.

Men lite snabbare respons och engagemang, det kräver jag. Inte bara hos Alfadigi utan även hos många andra företag. Det handlar inte bara om att sälja saker. Ett företag måste hantera problem och agera. Inte bara konstatera och skicka vidare...

Har du Benny fått någonting som varit trasigt eller så när du handlat hos Alfadigi??

Oftast fungerar samarbetet när allt är frid och fröjd.
;o)

-----------

Nä, jag tror inte vi kommer så mycket längre på den här tråden som ursprungligen handlade om en trasig batteriladdare. Jag känner att jag ska fokusera om på lite mer positiva saker. Det tjänar vi nog alla på. Jag har trots allt en reservladdare som jag skaffat.

/Lars D

ANNONS