Annons

Batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får plats med 2 batterier, du får vertikalt grepp med avtryckare..du får bättre grepp även vid horisontel fotografering.

Ursäkta min okunnighet, jag har aldrig haft en kamera med vare sig horisontal- eller vertikalgrepp, men varför får man bättre grepp även vid horisontell fotografering med ett vertikalgrepp?

Olle

Olle skrev:
Ursäkta min okunnighet, jag har aldrig haft en kamera med vare sig horisontal- eller vertikalgrepp, men varför får man bättre grepp även vid horisontell fotografering med ett vertikalgrepp?

Olle

Kan tänka mig att kameran går lite längre ner längs handen, så man även får grepp med lillfingret om tingesten.

Olle skrev:
Eftersom man får plats med hela handflatan på greppet då..hela handen får alltså stöd.
Horisontelt grepp brukar noramalt sätt vara inbyggt i kamerahuset ;-)

Du får bättre grepp, samt att kameran ser mer proffisionell ut (enligt mig), samt vertikal greppet.
Även möjlighet med 2 batterier istället för 1.

Finns massor med trådar angående detta...

JAg funderar starkt på att köpa ett, men är lite för dyrt tyvärr :(

/Jocce

Funderar också på att införskaffa ett batterigrepp, men till min 10d. Kan man fästa kameran på ett stativ då man har batterigreppet på är min fråga? Eller måste man plocka bort det då? Tacksam för svar...

ManganH skrev:
Funderar också på att införskaffa ett batterigrepp, men till min 10d. Kan man fästa kameran på ett stativ då man har batterigreppet på är min fråga? Eller måste man plocka bort det då? Tacksam för svar...

Det finns en stativgänga även i botten på batterigreppet. Du behöver alltså inte plocka bort det.

en detalj är att när man sätter på battigrepp på 300d måste man montera av batteriluckan.
så det är krångligt om man vill hålla på att ta av och sätta på greppet snabbt eller ofta.

lovborn skrev:
en detalj är att när man sätter på battigrepp på 300d måste man montera av batteriluckan.
så det är krångligt om man vill hålla på att ta av och sätta på greppet snabbt eller ofta.

Visste inte det men testade just. Tycker det var väldigt enkelt. Gick på ca: 3 sek att ta av och på luckan..

Något lite irriterande med greppet BG-ED3 ("Big Ed" som den även kallas) till 10D är onoff knappen för reglagen i vertikalgreppet. Den sitter där lillfingret lätt nuddar vid det. Inga större problem när man enbart kör vertikalt eller horisontellt, men växlar man mycket uppptäcker man plötsligt att autofokusen inte fungerar. Annars håller jag med om att det ger en helt annan känsla att hålla i kameran speciellt om man har stora händer. Rekommenderar den varmt.

mvh
Robban

en fråga om batterigrepp till 300d.
Så vitt jag har sett så verkar alla batterigrep vara svarta, vilket lär se rätt fult ut på en gråkamera.

Så frågan är finns det batterigrep som matchar 300d bättre i färg?

hubas skrev:
en fråga om batterigrepp till 300d.
Så vitt jag har sett så verkar alla batterigrep vara svarta, vilket lär se rätt fult ut på en gråkamera.

Så frågan är finns det batterigrep som matchar 300d bättre i färg?

Ser fult ut på bild...men inte i verkligheten!

/Jocce

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar