Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

KlickMe

Medlem
Jag ska inom närmaste veckan/veckorna få hem en Canon eos 550D och har tänkt att beställa hem ett batterigrepp till den. Jag tittade först på Canons egna batterigrepp BG-E8, men hittade sedan ett grepp från en annan tillverkare på fotofyndet.se, MeiKe BP-550D. Eftersom det skiljer nästan 700 kr i pris (Canons är det dyrare), undrar jag om BG-E8 verkligen är så mycket bättre att det motiverar prisskillnaden?
 
Hur det är med det specifika greppet vet jag inte.
Men jag kör själv med ett "pirat"-grepp till min Pentax K-7, det kostade en sjättedel av vad man fick ge för orginalgreppet. Det fungerar helt perfekt efter ett halvt års användande.
 
Jag testade ett piratgrepp en gång men tyckte inte alls om det.
Visst, det fungerade som det skulle, men det som saknades var känslan i greppet
och känslan i knappar och rattar osv.

Det jag hade (kom inte ihåg namnet nu) var sladdrigt och ja, gav en plastlik "ranglande" känsla.

Jag tycker i alla fall om jag jämför det med mina originalgrepp som jag haft att känslan är bättre
i originalgreppen, så jag tycker det är värt den extra kostnaden att slippa reta sig på känslan när man plåtar en hel dag, men det är jag det.

MVH Julle.
 
De piratgrepp jag sett (inte känt på) ser ganska plastiga ut och matchar inte alls kamerans design. Kanske oväsentligt men jag skulle ändå tveka. Ett originalgrepp är dyrt men kostar inte en förmögenhet. Var skillnaden 700% skulel jag kanske fundera en extra gång.
Köpte en 5D2 grepp förra veckan för 2500. Det är bara att härda ut några sömnlösa nätter sen har man glömt och är glad för det fina greppet ;)
 
De piratgrepp jag sett (inte känt på) ser ganska plastiga ut och matchar inte alls kamerans design. Kanske oväsentligt men jag skulle ändå tveka. Ett originalgrepp är dyrt men kostar inte en förmögenhet. Var skillnaden 700% skulel jag kanske fundera en extra gång.
Köpte en 5D2 grepp förra veckan för 2500. Det är bara att härda ut några sömnlösa nätter sen har man glömt och är glad för det fina greppet ;)

Har själv inte hunnit med att köpa grepp till min 5D MArk II:a.
2500:- är värt varenda krona om kameran känns bra i handen.
Kameran är ju faktiskt är ett redskap för mig och ett bra redskap är värt varenda krona.
En yrkessnickare köper nog inte billiga Jula verktyg heller, man ska kunna arbeta
utan att iriitera sig på verktygen man använder,

MVH Julle.
 
På min 1000D hade jag orginalgreppet och till min 550D köpte jag just Meike Mk-550D. Och det enda jag upplevde som skillnad var onoff-knappen som var lite slappare...annars tyckte jag hjulet, expoknappen och greppet i sig stod sig väl mot 1000D-orginalet.
Kvalitén återstår att se...men det känns riktigt bekvämt och det har inte så många avgörande uppgifter att sköta utöver att bära ett extrabatteri, kännas bekväm samt en extra trigger, så jag tror det är väldigt prisvärt mot orginalet som är omotiverat dyrt.

För skillnaden + 300 kr köpte jag mig ett Canon 50/1,8 II i stället :)
 
Har själv inte hunnit med att köpa grepp till min 5D MArk II:a.
2500:- är värt varenda krona om kameran känns bra i handen.
Kameran är ju faktiskt är ett redskap för mig och ett bra redskap är värt varenda krona.
En yrkessnickare köper nog inte billiga Jula verktyg heller, man ska kunna arbeta
utan att iriitera sig på verktygen man använder,

MVH Julle.

Huset plus några L-gluggar kostade så sjukt mycket att greppet som gav 100% bättre ergonomi gav minst sagt bra valuta för pengarna trots priset.
 
Tack så mycket för alla svar! :)

Eftersom jag är en fattig student är 700 kr ganska mycket pengar för mig, och jag har därför valt att slå till på Meikes grepp istället för Canon-orginalet. Skulle jag inte vara nöjd kan man ju alltid komplettera senare om det känns viktigt! Jag hoppas att tror att jag kommer bli mycket nöjd med det grepp jag köper! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.