Annons

Batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

Brainjane

Aktiv medlem
Jag har en nikon D40x och funderar på att köpa ett batterigrepp och undrar om kameran kommer bli lite klumpig eller så eftersom själva kameran är ganska liten?

Tack på förhand!

Om du nu inte vill att din kamera skall vara liten och smidig, så tycker väldigt många att batterigreppet gör kameran "skönare" att hålla i. Blir lite stabilare när du sätter på ett tyngre objektiv. Jag tillhör dem som uppskattar batterigreppet även om jag inte har just en sådan kamera som du har.

Jag hade ett till min D60 som är väldigt lik d40x, batterigreppet (Hähnel) passade båda modellerna. Det gjorde en enorm skillnad på handhavandet, så stor att jag alltid hade det på förutom då jag demonstrerade batterigreppets inverkan på handhavandet för någon. :)

Vill du göra så din kamera känns rejäl och stadig att hålla i, även med lite större objektiv, köp ett batterigrepp. Det var utan tvekan det bästa tillbehöret jag hade till min D60. Till min nya D90 köpte jag direkt ett batterigrepp (eller nåja, dagen efter att jag köpte kameran), då jag inte kunde vara utan det.. :)

Har batterigrepp någon teknisk funktion mer än själva batteritiden?

Till en D40x finns såvitt jag vet inget originalbatterigrepp, så man lär nog endast få det trevligare greppet för pengarna, samt en möjlighet att använda två batterier eller 6st AA-batterier. Det ger ensamt ingen prestandaskillnad överhuvudtaget alltså.

Original batterigrepp till de dyrare kameramodellerna typ D300 och D700 ger en möjlighet att använda ett kraftigare batteri som håller längre och förbättrar kamerans seriebildtagningshastighet, som Erland säger. Men något sånt existerar inte till de billigare modellerna (D90 och billigare).

Tack!
Men ett som jag har tittat på har en avtryckare fast det står att den inte kan fokusera på halvtryck, betyder det att kameran tar kortet direkt utan att fokusera? Finns det något till d40x som kan fokusera?

Hade Canons BG-E3 grepp på min Canon 400D
och jag tycker kameran var helt värdelös att hålla i utan greppet!
Mer stabil, känns mer gedigen, bättre tyngdpunkt med större/tyngre objektiv mm..

Så tycker du ska satsa på ett batterigrepp, tror inte du kommer bli missnöjd faktiskt!!

Är det bara jag som anser att batterigrepp ser förbannat fult ut på systemkameror?

Du är inte ensam, men smaken är som bekant som baken. Delad. Misstänker för vissa är den en statusgrej för att de tycker att det ser bättre ut med en stor kamera. Men för andra är den ett bra tillbehör. Fanns det inget behov så skulle nog inte batterigreppen finnas.

Det borde inte vara omöjligt att tillverka kamerahusen med två avtryck. Ett för liggande bilder och ett på gaveln för höjdformat, men då skulle väl de få sälja färre batterigrepp och det vill de väl inte för de tjänar säkert bra på de tillbehören.

Är det bara jag som anser att batterigrepp ser förbannat fult ut på systemkameror?

Jag har aldrig tänkt på saken, så sååå illa kan det inte ser ut i så fall. Men även om det skulle se förjävligt ut så prioriterar jag det mycket förbättrade handhavandet.

Brainjane: Om det är ett tredjepartsgrepp och har avtryckare så funkar avtryckaren med största sannolikhet genom IR, så du måste sätta på IR för att det ska funka. Då fokuserar kameran vid avtryck och tar direkt en bild. Knappen på mitt originalgrepp till min D90 funkar på samma sätt som knappen som finns på kameran, men själv använder jag knappen på batterigreppet mycket sällan, då jag för det mesta glömmer att det finns, och dessutom - eftersom jag ofta växlar mellan horisontellt och vertikalt grepp - blir det lätt så att man kommer åt knappen om man har den aktiverad och det kan vara lite irriterande. Tycker man klarar sig utmärkt även utan avtryckarknappen faktiskt.

Du är inte ensam, men smaken är som bekant som baken. Delad. Misstänker för vissa är den en statusgrej för att de tycker att det ser bättre ut med en stor kamera. Men för andra är den ett bra tillbehör. Fanns det inget behov så skulle nog inte batterigreppen finnas.

Det borde inte vara omöjligt att tillverka kamerahusen med två avtryck. Ett för liggande bilder och ett på gaveln för höjdformat, men då skulle väl de få sälja färre batterigrepp och det vill de väl inte för de tjänar säkert bra på de tillbehören.

Sen finns det ju folk som inte har batterigrepp varken för att det är status eller för att ha två avtryck - utan för att få mer stabilitet när man fotar med ett litet kamerahus och stort objektiv.

Är det inte så redan? De hus som ser ut att ha ett batterigrepp inbyggt från början, t.ex. D3, har ju avtryck för stående bilder.

Per.

Det är ju bra med grepp, inte bara för den extra avtryckaren men faktiskt mest för stabiliteten med både lätta och tunga objektiv. Jag hade trubbel förut med att lillfingret och ringfingret ofta gled nedanför kamerakroppen utan greppet men när jag monterade dit det då blev det betydligt lättare hålla kameran stabilt och säkert. Hur det ser ut det bryr jag mig inte om, för det är ju inte utseendet på kameran som avgör hur bra bilder man får, det är den som håller i den. :)

/ Magnus

Jo... Batterigreppet har säkert en viktig funktion om man fotar mycket, då det ordinarie batteriet inte räcker, eller om man anser att kameran är för liten att hålla i...
Men om man använder långa teleobjektiv så är det nog bekvämt att ha batterigrepp på, för stabilitet osv.

=JazzBass] Jag har aldrig tänkt på saken, så sååå illa kan det inte ser ut i så fall. Men även om det skulle se förjävligt ut så prioriterar jag det mycket förbättrade handhavandet.

Jo... Komfort prioriteras kanske före estetiken på kameran...

Tack!
Men ett som jag har tittat på har en avtryckare fast det står att den inte kan fokusera på halvtryck, betyder det att kameran tar kortet direkt utan att fokusera? Finns det något till d40x som kan fokusera?

Hittade du någonting sen? har funderat på samma sak att köpa ett batterigrepp. Dock kan jag inte hitta något med en avtryckare. Eller det kanske inte äns finns i den prisklassen/modell?

Tack på förhand!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar