Annons

Batterigrepp till minolta 7d värt det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har det inte men har känt på det & känslan är mycket fin! Huruvida det är värt pengarna får någon annan svara för. Det kostar en del men kvalitetskänslan & ergonomin är på topp.

En bild har jag dock.

//Larsa
 

Bilagor

  • dynax7d_verticalgrip fs.jpg
    dynax7d_verticalgrip fs.jpg
    40.9 KB · Visningar: 688
Vertikalgreppet ger dig möjlighet till att köra en eller två NP-400 samtidigt. Skulle dom vara urladdade så är det bara att kila iväg till närmaste butik och köpa 6st AA batterier, smidigt. Batterierna går att byta även om kameran är monterad på ett stativ.

7D's härliga egonomi vinner ytterligare på v-greppet tycker jag. Kameran ligger skönt i handen och har en bra ballans speciellt med lite tyngre objektiv. På V-greppet sitter: 2 inmatnings hjul (tumme & pek), AF/MF knapp, AEL & SlowSync knapp, AF area knapp och naturligtvis en avtryckar knapp.

Jag köpte V-greppet samtidigt med min 7D. Jag har skruvat av den en gång bara för att kolla upp en sak. Den sitter på konstant helt enkelt... så för mig var det helt klart värt pengarna.

Hoppas att detta kan hjälpa dig lite på vägen
MVH
P
 
Det kanske beror på hur man fotograferar?
Jag har greppet, men använder det stort sett aldrig. Kanske mest för att det inte får plats i väskan, vilket däremot nåra extra ackar gör. Men skulle jag fota bröllop eller något annat 'intensivt' skulle jag nog skruva på det.

-men helt klart är det skön känsla i greppet! (åtminstone jämfört med 20D's kloss)

/Per
 

Bilagor

  • bg-e2.jpg
    bg-e2.jpg
    45.9 KB · Visningar: 654
Stoppa inte i 6 st alkaline!

padster skrev:
Vertikalgreppet ger dig möjlighet till att köra en eller två NP-400 samtidigt. Skulle dom vara urladdade så är det bara att kila iväg till närmaste butik och köpa 6st AA batterier, smidigt. Batterierna går att byta även om kameran är monterad på ett stativ.

Tyvärr så är greppet gjort för 6 st NI-MH batterier. Greppet till bl.a Dynax 800SI var gjort för 4 st vanliga AA batterier, ej 4 st uppladdningsbara.

KM varnar för att använda annat än uppladdningsbara batterier i vertikalgreppet.

Borde inte vara något problem egentligen, men det känns som om elektroniken inte klarar av de 6 x 1,5 = 9 V som 6 st alkaline ger. 6 st uppladdningsbara NI-MH ger 6 x 1,2 V = 7,2 V. Låter inte som någon stor skillnad, men det kan överhetta elektroniken om den inte är dimensionerad för detta.

Greppet ger annars en mycket bra känsla, Lägger inte på så mycket vikt heller, det ser mycket tngre ut än vad det är.

Jag har dock märket att det verkar knycka lite spänning för kameran, vilket minskar användbar batterikapacitet. Ett batteri instoppat direkt kameran ger alltså lite fler bilder än samma batteri ger i greppet. Kanske kan ses som ett marginellt bekymmer, men ändock.

Det är lika lätt att ha ett extra batteri i fickan om man är ute efter längre drifttid.


/Jörgen
 
Re: Stoppa inte i 6 st alkaline!

jorgen.hubner skrev:
Det är lika lätt att ha ett extra batteri i fickan om man är ute efter längre drifttid.
/Jörgen

Ja t.o.m. bättre när man är ute i minusgrader.

Har själv funderat på greppet men enbart då för ergonomins skull då jag tycker att greppet gör allt för höjdformatsbilder.

Jag har dock ett större behov av en vidvinkel vilket gör att jag prioriterar det & avvaktar med greppet som jag kan klara mig utan.

Michael: Fundera på prioriteringar, kikade in på din profil & om du inte har fler objektiv än det som står där så borde kanske optik prioriteras först. Men det är ju upp till dig själv att bedömma.

//Larsa
 
Jag har ett v.grepp till min 7D och jag det sittar nästan alltid på. Har märkt att jag fotar betdligt mer med höjd-format jmf med min A1 där jag inte hade nått. Nackdelen är att den blir så stor att den inte går ner i väskan...men kameran ska man väl ha framme å fota med eller? =)
Om man har två batterier på kan man ha det ena "bakvänt" för att få koll på när man har gjort åt halva sin batteritid. När det första är slut vänder man bara på båda och kör på.

Så, köp ett om du vill ta fler "porträtt"-bilder men inte för att förvara batterier i.

/b
 
Du har nog rätt. Men greppet skulle jag ev få som en present så det var därför...Vidvinkel och tele är på väg så småningom. Vad jag tycker om denna kamera...350d är som en leksak i jämförelse...och as...grymt!
 
Re: Stoppa inte i 6 st alkaline!

jorgen.hubner skrev:
Tyvärr så är greppet gjort för 6 st NI-MH batterier. Greppet till bl.a Dynax 800SI var gjort för 4 st vanliga AA batterier, ej 4 st uppladdningsbara.

KM varnar för att använda annat än uppladdningsbara batterier i vertikalgreppet.

Borde inte vara något problem egentligen, men det känns som om elektroniken inte klarar av de 6 x 1,5 = 9 V som 6 st alkaline ger. 6 st uppladdningsbara NI-MH ger 6 x 1,2 V = 7,2 V. Låter inte som någon stor skillnad, men det kan överhetta elektroniken om den inte är dimensionerad för detta.

Greppet ger annars en mycket bra känsla, Lägger inte på så mycket vikt heller, det ser mycket tngre ut än vad det är.

Jag har dock märket att det verkar knycka lite spänning för kameran, vilket minskar användbar batterikapacitet. Ett batteri instoppat direkt kameran ger alltså lite fler bilder än samma batteri ger i greppet. Kanske kan ses som ett marginellt bekymmer, men ändock.

Det är lika lätt att ha ett extra batteri i fickan om man är ute efter längre drifttid.


/Jörgen



Det står 9V i botten på min 7D... jag har undrat varför eftersom medföljande ack är på 7,2v och den externa strömkällan på 6v...

Kan inte det vara specat för batterigreppet då?
 
Re: Re: Stoppa inte i 6 st alkaline!

thomas_back skrev:
Det står 9V i botten på min 7D... jag har undrat varför eftersom medföljande ack är på 7,2v och den externa strömkällan på 6v...

Kan inte det vara specat för batterigreppet då?

Hej, läste också på etiketten i botten på kameran, att det står 9V, skumt. Har inte noterat detta förut, då jag oftast använder kameran med vertikalgreppet.

Det står dock 6V på anslutningen för eliminatorn.

KM själva skriver på batterigreppet:

Only use NP-400 or AA Ni-MH batteries.

På min 800Si så var det tvärt om använd 4 st Alkaline (1,5V) istället för uppladdningsbara (1,2V).

Har ej provat med vanliga 1,5V batterier, troligen går det bra, en stund i alla fall. Överhettning uppstår ju inte på en gång.

Minolta har ju friskrivit sig och jag törs inte rekommendera någon annan att prova.

Släng iväg en fråga till KM och be dem kommentera.

/Jörgen
 
Går det att montera kamera på stativ med vertikalgreppet på?
Annars så blir det riktigt bökigt eftersom jag säkert använder stativ till 25% av bilderna, 50 Handhållet normalt ursnitt och 25 vertikalt utsnitt. Känner faktiskt inget större behov av vertikalgrepp, men har å andra sidan aldrig provat ett, så vad vet jag egentligen?
 
Stativ javisst!

Nome Nescio skrev:
Går det att montera kamera på stativ med vertikalgreppet på?
Annars så blir det riktigt bökigt eftersom jag säkert använder stativ till 25% av bilderna, 50 Handhållet normalt ursnitt och 25 vertikalt utsnitt. Känner faktiskt inget större behov av vertikalgrepp, men har å andra sidan aldrig provat ett, så vad vet jag egentligen?

Det går alldeles utmärkt att använda stativ med vertikalgreppet. Tyvärr blir kameran lite mera vinglig eftersom man skjuter tyngdpunkten uppåt.

Batterier går annars, som Patrik påpekar, att byta även om greppet sitter monterat på ett stativ.

Jörgen
 
Re: Re: Stoppa inte i 6 st alkaline!

thomas_back skrev:
Det står 9V i botten på min 7D... jag har undrat varför eftersom medföljande ack är på 7,2v och den externa strömkällan på 6v...

Kan inte det vara specat för batterigreppet då?

Har sett följande på KMs FAQ:

Dynax 7D
Operation: Battery


Can the other AA size batteries than Ni-MH battery be used for the VC-7D (optional accessory)?

Unusable battery:
Alkaline battery, Manganese battery, Oxyride dry cell battery, Nickel dry battery (Toshiba Giga Energy etc.), Lithium battery. When using these batteries, the camera may stop abnormally, and the image cannot be recorded when recording the images. Therefore the use of these batteries is not supported.


/Jörgen
 
har greppet och köpte det med kameran slängde på det direkt och har inte tagit av det sen dess ca 4 mån.
rekomenderas om ekonomin tillåter.
kände på lite andra kameror med vert-grepp innan jag köpte min d7d då jag visste att jag skulle ha ett vert grepp.
kan bara säga att minoltas grepp är ljus år från dom jag testade.
 
Jag köpte greppet i samma veva som kameran och det sitter jämt på. Jag upptäckte med min förra kamera (en 800si) att jag tar fler vertikala bilder med vertikalgrepp monterat.

Visst är KM VC7d bra mycket skönare än de flesta grepp på marknaden men det är inte perfekt. Greppet är lite för tjockt enligt mig. Det kan jag dock ha överseende med då batterierna naturligtvis måste få plats men placeringen av knapparna är rent ut sagt klantig. Avtryckarknappen sitter alldeles för långt ut och de övriga knapparna och inmatningshjulen känns inte heller helt rätt placerade. Jag tycker det är helt obegripligt då det helt klart finns plats för en mer ergonomisk placering av knapparna.

Att ett vertikalgrepp känns plastigare och mindre ergonomiskt än kameran det ska sitta på verkar vara branschnorm. Varför?

Slutligen så ska jag motsäga mig själv rätt ordenligt med att säga att jag inte tycker ergonomin, alltså hur kameran känns i handen, är av någon enorm betydelse för fotograferandet i sig. Det är bara när man jämför kameror eller sitter i soffan och fingrar som man eventuellt retar sig på småsaker. Vad som är viktigt är handhavandet, att man hittar knapparna och reglagen utan att flytta ögat från sökaren.

Vad tycker panelen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.