ANNONS
Annons

Batterigrepp till K-7

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Nu sitter det monterat på kameran. Känns väldigt stort, nästan klumpigt. Troligen därför att K-7 så liten och nätt. ISO och exp komp knappen sitter så man kan omöjligt nå dem utan att skifta grepp, åtminstone känns det så nu. I övrigt känns greppet lika rejält som kameran. Jag skall fota lite med greppet imorgon så får vi se hur det känns.

Batteri har jag inte fått tag på så det får bli lite brunstensbatterier till en början eller så kör jag tomt. Batterikapaciteten är inte det primära, det finns mer än nog i ett batteri, det handlar mer om balansen när man sätter på t.ex. DA300. Verikalgreppet har ju numera även AF, så även det kan ju vara en fördel vid porträttfoto.

Värt att notera är att insatsen för vanliga batterier inte rymmer något extra minneskort. Jag har iofs aldrig behövt använda reserven på K20, men det är skönt att veta att det sitter ett 2GB kort där ifall man råkat glömma sätta tillbaka kortet i kameran efter tömning.

Fjärrkontrollen ryms som nog de flesta vet nu inte längre i greppet.

Håller helt med dig om att greppet är gediget, för mig behövdes det för att inte K7an skulle kännas för liten. Nu är den perfekt.

Kan inte helt hålla med om att iso och exp sitter dåligt till, tycker att de funkar rätt bra. Dock så undrar jag vad de tänkte på när de placerade AF knappen - där måste jag verkligen skifta grepp. Är ju kul att den finns, men om sanningen ska fram så kommer jag nog även i fortsättningen använda AF-knappen på kameran vid vertikal foto - den andra sitter helt enkelt fel till för mig...

När jag testade igen nu tyckte jag ISO satt ok. AF tycker jag sitter bra, men hade önskat de gjort en upphöjning runt om så den känts som på kameran. Men jag får känna efter när jag fotat lite.

Jag vill ändå passa på och lyfta fram det nya greppets möjligheter när det gäller just batterikraft. Om några veckor ska jag ut på vandring i de Jämtländska fjällen och då är det perfekt att starta med två fulladdade li-jon batterier och sedan ha några paket IKEA-batterier med sig. Ingen risk att bli strömlös i alla fall.

Även om greppet inte längre tillåter plats för fjärrkontroll så kan man ju alltid plocka ur batteriet och nyttja utrymmet till förvaring istället om man inte behöver batterikraften.

Batterigreppens ergonomi i allmänhet skulle kunna förbättras avsevärt om man frångick den plana undersidan. Ett mer rundat grepp skulle inte vara fel.

Här skulle kameratillverkarna kunna satsa mer tycker jag. Varför inte utforma varianter av grepp till kamerahusen. Dels med olika ergonomi men också med inbyggda extra funktioner. Tillbehör säljer! Den tillverkare som når marknaden med SIM-kort plats för att kunna sända bilder direkt från kameran kommer att sälja som smör... Jag menar, nu finns det ju kameror med projektor - bara en sån sak.

Tog 770 bilder samt filmade flera minuter igår på ett batteri, utan att det flämtade. Hade vanliga batterier i batterigreppet, men så vitt jag kunde se behövde de inte rycka in och hjälpa till, så batterikapaciteten är det inget fel på. Jag skall fota med batteriet i greppet nästa gång så får vi se hur många bilder det räcker till, köpte upp mig på ett gäng batterier på biltema.

Jag har fått ut ca 150 exponeringar med alkaline i batterigreppet innan batterisymbolen började påpeka att det var dags att göra något. Dock återhämtar sig batterierna något när kameran vilar. Jag har stoppat ner ett sex-pack AA-litium i kameraväskan som reserv.

/Mats

:-/ hade nog hoppats på några bilder till med AA - Surt att det ska vara omöjligt att få tag på batterier

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar