Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp eller 85/1.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Är precis på G att skaffa en 30D, och står nu i valet mellan att skaffa ett batterigrepp samt kanske nått Pol-filter och att skaffa ett Canon EF 85/1.8 USM....

Jag kommer till kameran ha ett 17-40/4 L och ett 70-200/4 L redo....så 85:an är ju isf för sin skärpa på fullöppet, och det grymt fina skärpedjupet. Batterigrepp vet ju alla att det är mest för skönare balans och grepp....

Men vad säger ni....jag kan helt enkelt inte välja, så alla tips tar jag emot tacksamt. =)

Du måste alltså välja mellan objektiv eller ett batterigrepp?

Ja du.... om jag säger som så:

Ett batterigrepp är oersättligt om du tar mer än 50-60% av dina bilder på högkant... tar man inte så många sådana bilder så går det ju utan... Balansen och allmänna känslan brukr också höjas med ett sådant, dock tycker jag dom är lite fula när det inte är integrerat med huset, så om du köper ett för syns skull så blir du nog besviken.. ;)

Ett objektiv är aldrig fel, men inte roligt att fotografera om det inte känns skönt... och brännvidden täcker du ju in med 70-200 sålänge, även om ljusstyrkan inte är den samma.

Nädu... du får nog fundra lite till... men om du tar många bilder på höjden hade nog valet varit enkelt för mig :) lycka till

Jag tror nog egentligen inte att jag så ofta fotar bilder stående....batterigreppet är nog mest isf för skönare grepp och balans...

Och med enbart 17-40/4 samt 70-200/4 kommer jag ju inte ha något ljusstarkt val att använda om jag behöver....det är detta som gör det så svårt.

=/

Strunta i batterigreppet! Jag tar massor med bilder i högkant och det går hur bra som helst, utan batterigrepp. Det gör dessutom kameran stor, tung och klumpig att bära på länge.

En 85/1.8 är ett utomordentligt bra objektiv, skarpt, ljusskarpt och kompakt. Det blir ett utmärkt komplement till de två objektiven du redan har.

Jag hade inte tvekat en sekund utan köpt 85:an.

Tack Camilla....jag lovar att överväga vad du skriver. =)

Men det känns ändå inte som ett enkelt val faktiskt...kanske för att min 300D som jag nu sålt inte är så värst skön utan batterigrepp...med ett sådant däremot är det helt ok att hålla i.

Jag kan hålla med Camilla på visa saker, viss kan du ta 20 000 bilder/år på högkant utan batterigrepp (viss överdrift) men jag skulle nog inte njuta lika mkt och troligtvis få kameraarm (musarm) efter några hundra bilder...men visst det går.

Ang objektivet så är ju 1,8 skitbra... men detta med ljusstyrka kan man ju aldrig få för mycket av.. själv har jag 2 st f2,8 gluggar och nr man står i ett rum utan belysning så önskade man att man hade ljusstarkare gluggar...men det får ju liksom inte bli ett självändamål att köra med sådana objektiv...
Nu säger jag inte att det är fel på något sätt med ljusstarka objektiv, men i valet efter en komfortgrej som kan höja hela den totala fotograferingskänslan för en bra tid framöver så kan man nog kompromissa med sina gluggar man redan har...Höja ISO lite tex.

Det ena behöver inte heller utesluta det andra, varför inte köpa gluggen om 2 månader efter lite sparande..? alltså gluggen är det inget fel på, men det är enbart ljusstyrkan du betalar för, eftersom du redan ahr ett 70-200. Så brännvidden är ju skitsamma, enbart ljusstyrkan du får.

Därmed föreslår jag, skaffa BG nu, och spara lite och skaffa gluggen senare om du fortfarande vill ha den :)

Hmm.

Lite beror det ju på hur man fotograferar förstås,men själv tycker jag att batterigreppet är ovärderligt (jag köpte ett innan jag ens fått min 20D) och du har ju två bra objektiv redan.Själv tycker jag att det är odugligt att Canon inte kan släppa ordentliga hus med integrerat vertikalt grepp UTAN att man ska behöva köpa ett svindyrt hus i 1-serien,men det är ju min synpunkt bara.

85:an är väl ett typiskt porträtt-objektiv (inte enbart så klart) och då plåtar man ju kanske oftast i vertikalt läge.Du slipper ju att hålla kameran så dumt om du har ett batterigrepp på i sådana fall.

Så,om det hade varit jag så hade jag köpt batterigreppet och sedan sparat lite och köpt 85:an senare.

Lycka till och fundera lite mer. =)

Fotar du mycket människor och porträtt så är batteri greppet beroende framkallande, jag kan inte tänka mig att köpa en ny kamera utan att köpa ett batterigrepp samtidigt..

Men 85an är en grymt bra lins också. Köp från tyskland eller B&H photo så kanske pengarna räcker till bägge?

Svårt att välja mellan grepp och optik. Men jag hade nog personligen funderat mer på en 50/1.4 snarare än 85/1.8.

Batterigrepp är bra. Jag ångrar ofta och bittert att jag inte skaffade ett från början till min 10D. I dagsläget kan man ju i princip glömma att hitta ett utan att skaffa en kamera till. Objektiven däremot lever längre... Det är alltså mer sannolikt att du om två, tre år kan skaffa objektivet, men det kan vara betydligt svårare att få tag på ett grepp till din 30D då.

Tja, det är ju en smaksak det där, så det går ju inte att svara riktigt på. Men för egen del plåtar jag med en Nikon F100 som jag ibland har batterigrepp på. Fördelen är mest att det blir lite stadigare överlag. Däremot händer det då och då att jag glömmer bort det extra avtrycket och plåtar som utan, men med en massa extra vikt. Jag tycker inte det är ett jätteviktigt tillbehör, och skulle jag välja mellan 85an och greppet skulle jag absolut välja 85an.

Ett batterigrepp ger inte bättre bilder eller fler bildmöjligheter.

85:an är dessutom en grymt bra glugg.

Jag har inget battergrepp till min 5D och saknar det inte heller.

Har nu haft min 30D ett tag, utan batterigrepp. Iofs så är det min andrakamera men den har blivit en smidig kamera som alltid är med och med 85/1.8 på till 80% av tiden.Det är den som hänger med även när jag inte jobbar. Lätt och smidig, fungerar helfint utan grepp.

Tror du förstår hur mitt val är, optiken i första hand :)

/Karin

Det är skönt med ett batterigrepp men 85 1.8 är bland de skönaste objektiven jag vet. Har räddat mig ett par gånger med ljusstyrkan.

Jag skulle ha övervägt båda :)
Får jag bara en tar jag 85an.

Nerevarine skrev:
Är precis på G att skaffa en 30D, och står nu i valet mellan att skaffa ett batterigrepp samt kanske nått Pol-filter och att skaffa ett Canon EF 85/1.8 USM....

Jag kommer till kameran ha ett 17-40/4 L och ett 70-200/4 L redo....så 85:an är ju isf för sin skärpa på fullöppet, och det grymt fina skärpedjupet. Batterigrepp vet ju alla att det är mest för skönare balans och grepp....

Men vad säger ni....jag kan helt enkelt inte välja, så alla tips tar jag emot tacksamt. =)
Ett batterigrepp har du mest nytta av om du tar bilder på högkant som kräver att du måste kunna ställa om bildvinkeln snabbt eller motiv som kräver att du följer med innan bilden tas. Själva normalfotograferandet på högkant är nog mest en teknikfråga som egentligen inte nödvändigtvis kräver ett batteripack även om det naturligtvis blir bekvämast. Dessutom så kan du oavsett batterigrepp eller inte fortfarande ta bilder med 85 1,8 på högkant om du väljer att köpa just den gluggen, men om du väljer batterigreppet så får du klara dig utan 1,8.

Objektivet absolut. Ljusstyrka men ffa skärpedjupet är omöjligt att ersätta med de andra iofs utmärkta objektiven. Men - fundera ordentligt om det inte är 50 1.4 du ska köpa. Den är perfekt för porträtt.

Tibor
som har alla fyra 17-40, 70-200, 50 och 85...

Tibor skrev:
Objektivet absolut. Ljusstyrka men ffa skärpedjupet är omöjligt att ersätta med de andra iofs utmärkta objektiven. Men - fundera ordentligt om det inte är 50 1.4 du ska köpa. Den är perfekt för porträtt.

Tibor
som har alla fyra 17-40, 70-200, 50 och 85...

Håller med. Objektivet absolut!

Säger också som Magnus Fröderberg, objektivet ger möjlighet till bilder som ett batterigrepp aldrig kan göra. Men jag säger också som flera andra att du ska nog också fundera på 50/1.4. 85:an kan ibland bli lite lång på en 1.6 crop kamera.

50/1.4 är tex underbar för porträtt inomhus i befintligt ljus.

Anders
som inte har batterigrepp, men istället 17-40, 28-70, 70-200, 50, 85, 135

Batterigreppet kommer bäst till sin rätt (tycker jag) med riktigt tunga objektiv, t ex 70-200/2.8.
Man kan definitivt behöva ett komplement till f/4 objektiven med lite bättre ljusstyrka så jag skulle prioritera ett ljusstarkt objektiv framför greppet. Däremot tycker jag liksom andra att du kanske ska fundera på 50/1.4 istället. 85 blir väl långt på en 1.6x kamera för t ex porträtt. 50'an ger dej också bättre täckning då den hamnar mellan 40 och 70. Jag har samma uppsättning brännvidder som Tibor till en 1.6x kamera och jag skulle nog, om jag var tvungen, välja bort 85'an hellre än 50'an.

Skulle definitivt börja med ett batterigrepp + 50/1,8. Greppet är riktigt skönt att ha och 50/1,8 räcker långt!

/micke

Välj objektivet!

Objektivets ljusstyrka & (brist) på skärpedjup gör att du kan ta bilder som du inte KAN ta med de övriga objektiven.

Det finns ingen bild som du är FÖRHINDRAD att ta pga avsaknad av batterigrepp.

Jag köpte grepp till min gamla 300a för att få bättre balans, men valde bort det till min 350D av ekonomiska skäl, för att prioritera kitgluggen istället, eftersom jag annars inte skulle ha något vidvinkelläge.

Det finns bara en riktigt bra lösning på ditt dilemma - köp både greppet och gluggen.
Visst, det svider en del i plånboken men du kanske inte behöver köpa båda på stubinen? Med tanke på att du har ett par bra objektiv redan skulle jag kanske prioritera greppet nu och köpa gluggen till sommaren :)
85/1.8 är helt underbar, och kameran blir 100% mer underbar med greppet...
Canon xxD+grepp+17-40/4L är en sanslöst skön kombination.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar