Annons

batterigrepp D3100

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog inte tänkt att komma något grepp till 3100.

Såvittjagvet så är ju inte ens batteriluckan avtagbar på 3100, och det saknas kontakter i batterihuset för att överföra kommunikation från avtryckare och liknande.
 
Det enda sätt jag ser som det skulle kunna göras på är att sätta en IR-sändare i greppet. Men, om man inte dessutom kan få ner inmatningshjulen till greppet så ser jag inte vitsen med det.

3000/3100 är (hittils) de enda DSLR som Nikon byggt där de inte ens byggt in möjligheterna till batterigrepp.
 
Det enda sätt jag ser som det skulle kunna göras på är att sätta en IR-sändare i greppet. Men, om man inte dessutom kan få ner inmatningshjulen till greppet så ser jag inte vitsen med det.

3000/3100 är (hittils) de enda DSLR som Nikon byggt där de inte ens byggt in möjligheterna till batterigrepp.


D3100 har inte IR...

jag har en D3000 och jag är riktigt sur på Nikon att dom inte har gjort något batterigrepp till de "sämre" kamerorna. Jag skulle aldrig sätta ett plastig tredjeparts-grepp.

därför så får vi med instegsmodeller leva med "nakna" kameror.

Jag tänkte att jag skulle uppgradera mig till en D7000 i vår. jag längtar ;) ett batterigrepp kommer också att köpas in då, såklart :)
 
Det enda sätt jag ser som det skulle kunna göras på är att sätta en IR-sändare i greppet. Men, om man inte dessutom kan få ner inmatningshjulen till greppet så ser jag inte vitsen med det.

3000/3100 är (hittils) de enda DSLR som Nikon byggt där de inte ens byggt in möjligheterna till batterigrepp.

D70 och D50 hade väl inte det heller?
 
Det är fler av Nikons billigaste modeller som inte har möjlighet till batterigrepp med kontroller.

I själva verket är det väl bara D80 och uppåt/nyare som har det?

Här är ett från Hähnel till D5000, D3000, D40, D40x och D60 utan inbyggd avtryckare:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HN-HD40

En orsak till att använda det skulle ju kunna vara att man vill köra med AA-batterier och att man vill ha lite mer grepp för lillfingret. Hur som helst var det ju såpass dyrt att man lika gärna kan sälja sin kamera och köpa en bättre modell med batterigrepp om man verkligen villl ha det!
 
Det är fler av Nikons billigaste modeller som inte har möjlighet till batterigrepp med kontroller.

I själva verket är det väl bara D80 och uppåt/nyare som har det?

Här är ett från Hähnel till D5000, D3000, D40, D40x och D60 utan inbyggd avtryckare:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HN-HD40

En orsak till att använda det skulle ju kunna vara att man vill köra med AA-batterier och att man vill ha lite mer grepp för lillfingret. Hur som helst var det ju såpass dyrt att man lika gärna kan sälja sin kamera och köpa en bättre modell med batterigrepp om man verkligen villl ha det!

Borde inte det batterigreppet passa till D3100 också? Har hört att det inte är så stor skillnad när det gäller just det mellan D3000 och D3100 ..
 
Är det någon som slagit till på detta?
http://www.24.se/batterigrepp-till-nikon-d3100

Det är inget original men det gör inget för min del, bara det sitter bra och ser bra ut.
Och en annan fråga angående batteriet EN-EL14

Varför fungerar dessa billigare batterier som inte är Nikon original på P7000 men inte fungerar till D3100, fastän båda kamerorna använder samma batteri?
Är det något att Nikon förbjudit tredjepartstillverkare att marknadsföra batterierna som ersättningsbatterier till D3100 men att de får sälja dem som batterier till P7000?
Eller fungerar de helt enkelt inte till D3100?

Tråkigt att behöva punga ut med 1200+ kr för att fylla batterigreppet i så fall :(
 
Varför fungerar dessa billigare batterier som inte är Nikon original på P7000 men inte fungerar till D3100, fastän båda kamerorna använder samma batteri?

En vild gissning: Chippet i batteriet klarar inte av att handskaka med D3100, eftersom jag gissar att den kameran inte fanns tillgänglig när tredjepartnarna utvecklade batteriet.
 
Bumpar denna tråd då den försvunnit jättelångt bak.
Någon av alla besökande fotografer ska väl ha hållit i en D3100 med batterigreppet, eller känner någon som äger det? =)
 
D3100 har inte IR...

jag har en D3000 och jag är riktigt sur på Nikon att dom inte har gjort något batterigrepp till de "sämre" kamerorna. Jag skulle aldrig sätta ett plastig tredjeparts-grepp.

därför så får vi med instegsmodeller leva med "nakna" kameror.

:)

Man kan väl inte vara sur för något man kunde ta reda på innan man köpte kameran. Jag skulle i så fall vara sur för att min kamera inte har samma brusprestanda som D3s. ;-)
 
Jag tänkte att jag skulle hjälpa till att bumpa denna tråd eftersom jag också är nyfiken på om de batterigreppen som finns är något att ha. Har hittat en modell på tradera som har en kabel man kopplar in i gps-uttaget.

En sak jag tänkte på, går luckan verkligen att ta bort? Den verkar hänga på två piggar och ser ut som att den går att ta bort men jag vågade inte testa bryta i luckan.
 
Lucka går utmärkt att ta bort!

Jag tänkte att jag skulle hjälpa till att bumpa denna tråd eftersom jag också är nyfiken på om de batterigreppen som finns är något att ha. Har hittat en modell på tradera som har en kabel man kopplar in i gps-uttaget.

En sak jag tänkte på, går luckan verkligen att ta bort? Den verkar hänga på två piggar och ser ut som att den går att ta bort men jag vågade inte testa bryta i luckan.

Yes, det fungerar utmärkt att ta av luckan!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.