Annons

Batterifråga, slå på/av eller lämna standby

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Har en liten fundering på vad det gäller batterikapacitet. Hur gör ni när ni tex är ute å fotograferar. Har ni kameran påslagen hela tiden eller slår ni på/av kameran för varje tillfälle ni tar en bild?

Det jag funderar på är alltså om kameran drar mer ström för varje gång man slår på/av den än om man låter den stå i "standbyläge" (tex att ljusmätaren slår av efter 6 sek)

Hoppas jag varit tillräckligt tydlig i min frågeställning.
 
Enda tillfället jag stänger av kameran är när jag tar ur (eller sätter i) minneskortet. Annars är den alltid på.

//Anders
 
Det kan nog skilja mellan modellerna, men min D70s förefaller som den sparar sig effektivt mellan avtryckningarna. Har man för vana att tassa på avtryckaren blir det säkert strömåtgång, men kameran drar ström avslagen också. Jag slår av min då den skall ner i väskan eller om jag lägger den åt sidan. När jag har den framme och fotograferar är den mest tillslagen. Den startar ju också mycket snabbt, så det stör inte så mycket att slå av.

Ett annat svar på din fråga är : reservbatteri...
 
Det beror på hur länge du är ute.
Ska du vara ute hela dagen utan reservbatteri så stäng av mellan bilderna, är du ute någon timma så kan den vara på.

Störst batterivinst gör du om du håller batteriet uppvärmt i fickan eller hela kameran innanför jackan.
 
Om jag minns rätt så står det i Thom Hogans bok om D70 att kameran drar 2mAh när den är avstängd och 3mAh när den är på (utan att skärm, mätare mm är igång naturligtvis). Så det är ju ingen större mening med att slå av kameran under ett fotopass, för att spara batterier. Däremot är det kanske befogat att stänga av kameran för att få ett extra skydd mot oavsiktliga knapptryckningar när man bär omkring på den, eller transporterar den. Det har hänt att jag packat ner en fulladdad kamera i en väska, bara för att upptäcka att den är heldöd när jag plockar upp den några timmar senare, för att någonting tryckt på playbackknappen antagligen. Därför har jag lärt mig att alltid säkerställa att kameran är av när den är nerpackad i väskan.

/E
 
Min D40 stänger jag bara av när den ligger i väskan och inte används.
När jag är ute med kameran får den vara påslagen hela tiden, stänger inte av den på hela dan om det skulle vara så.
Batteriet räcker för en hel dags intensivplåtande, mätaren visar fortfarande fullt efter 12- timmar och 500 bilder.

Har ställt in i menyn att den skall visa senast tagna bild i några sekunder, sedan släcka ned displayen.
När jag är inne i menyn så lyser den betydligt längre (går att difrentiera tiderna enligt eget önskemål).

Tittar OFTA och mycket på de bilder jag tagit, för att se resultatet, men inte att batteriet visar tecken på utmattning efter en låååång dag.

Att kameran drar ström även avstängd låter underligt, då skall ju alla funktioner vara avstängda, eller ?

/Mats
 
Ja, milliampere, inte milliamperetimmar.. my bad..

Att kameran drar ström när den är avstängd beror nog på att den inte är avstängd, bara i ett slags standby, Om man tittar i sökaren på en D70 så ser man, på en avstängd kamera, fortfarande fokusområdena. Tar man ut batteriet så försvinner de, då de är en form av LCD-skärm. Andra saker som drar ström även på en avstängd kamera är kamerans minne, där inställningar mm lagras, samt den interna klockan. Det finns ytterligare ett batteri i kameran, som håller klockan mm vid liv även om man tar ut batteriet, men detta batteri tar ju sin laddning någonstans ifrån..

/E
 
Ja just det ja, det finns ett internt batteri som laddas upp av det vanliga, det stämmer. Jag läste det någonstans i manualen... hihi
Det är klart att den ligger och "tullar" av batteriet. Skall testa och plocka ut batteriet och se om AF-områdena försvinner, Mycket intressant. Återkommer !

/Mats
 
Provade att ta ur batteriet, men AF-områdena försvinner INTE på min D40.
De ligger kvar, åtminstone den minuten som batteriet var ur kameran...

/Mats
 
Fokuspunkterna försvinner nog först när det interna batteriet är dött, vilket antagligen blir rätt jobbigt om det händer. Klocka, datum, inställningar får då ställas om när du väl får igång kameran igen.

Lite som en dator. Den har ett litet batteri på moderkortet som håller sånna saker vid liv. Tar man ut det så nollställer man BIOS.



/petter
 
Tack Petter för den intressanta jämförelsen...

Det var därför jag inte märkte något på den minuten som jag hade kopplat bort batteriet.

/Mats
 
petter olsson skrev:
Fokuspunkterna försvinner nog först när det interna batteriet är dött,

Jag kan intyga att på D70, så försvinner de när man tar ut batteriet, men på andra kameror kan det ju vara löst på annat sätt. På en gammal Canon jag har, där är ju fokuspunkterna mm "påmålade" på mattskivan (eller var de nu kan tänkas vara), således är de kvar hur strömlös kameran än är.
 
Att kameran drar batteri när den är avstängd, ja bland annat så går klockan och datumvisningen. Batteriet förlorar någon % per dygn när kameran ligger oanvänd avslagen, även ett uppladdat urtaget batteri förlorar någon % per dygn.
 
Jag har min normalt påslagen hela tiden när jag är ute och fotar, jag har lite olika inställningar beroende vilken bank jag använder, på min så kallade stativbank så är exponeringsmätaren och display belysningen påslagen hela tiden, då jag använder den banken slår jag utav kameran i mellan bilderna.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.