Annons

batteriförbrukning med IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle www.andno1.se

Aktiv medlem
Är det nån dom vet hur batteritiden för kameran ändras ...om den ändras...med IS-optik..och IS aktiverat? Trodde länge att det var optisk bildstabilisering som Canon kör i sina Videokameror, men så verkar det inte vara.

Canon har både och i sina videokameror.
Det finns några olika typer, i deras dyrare modeller har dom objektiv med bildstabilisering, dessa kameror kan också ta EF objektiv med en adapter.

Andra kameror använder en teknik där sensorn är större än den fångade bilden, och efterföljande bilder jämförs mot varandra och utsnittet förflyttas efter vad den kan hitta för detaljer.

För elektronisk stabiliserinen lär batteriåtgången vara försumbar, för optiskt skulle jag tro på kanske 5-10% färre bilder per batteriladdning, kanske en aning högre om du hänger och fokuserar på avtryckaren mycket men inte plåtar.

Jag kör med IS på två av mina canongluggar och visst är det märkbar skillnad på batteritiden. Man brukar prata om att IS slukar c:a 20% i snitt. Håller man på och fokuserar väldigt mycket och rör sig hela tiden med kameran. (t.ex fotografering under sportevenemang) så känns det som om det drar ännu mer ström.

Men det är det värt!! Alla gånger!! =o)

Mvh //Peter

Tack för svaren...20% ..det är så alltså..det är ändå rätt mycket.
Jag kommer fota mycket vintertid och rörliga bilder..kanske dags att tänka om lite. Har som sagt inte testat IS men funderar starkt på ett 70-200 2,8...kyla + IS (inte fruset vatten)kommer mog märkbart trötta mina batterier...men det är det kanske värt.

Det smartaste i min mening man kan göra om man ska fota när det är riktigt kallt, är att på nått sätt fixa en anordning så att man har batterierna under alla vinterkläder där det är varmt och skönt, och sen en sladd till kameran.

Det knepigaste är att faktiskt hitta fakta från tillverkare om exact hur mycket ström IS drar. Jag har nyligen letat efter det, men detaljer är det ofta lite knapert om.

Eveningstar skrev:
Det smartaste i min mening man kan göra om man ska fota när det är riktigt kallt, är att på nått sätt fixa en anordning så att man har batterierna under alla vinterkläder där det är varmt och skönt, och sen en sladd till kameran.

...Eller dubbel uppsättning av batterier. Då kan man ha den ena uppsättningen innanför jackan och sedan växla dem med de kalla i kameran när de börjar vekna.

Jag skulle nog aldrig välja bort IS för att det drar för mycket batteri.

Mvh //Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar