Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

evaneva

Medlem
Batterier är ett ständigt problem, både i digitalkameran och i blixten.
Använder uppladdningsbara batterier i min Pentax 500 FTZ-blixt. Vid senaste användningen var de slut efter 5-6 bilder!
I kameran, Pentax ist DS, har jag ännu inte hittat bra batterier som räcker så länge som bruksanvisningen anger.
Vem kan tipsa om riktigt bra uppladdningsbara battier?
 
Starkare batterier?

Vad använder Du för batterier idag? Styrkan i mAh avgör kapaciteten tillsammans med kvalitén.

Batterier typ AA kan variera från 1200 mAh upp till 2500 mAh.

Kapaciteten i mAh anger hur mycket energi som ett batteri innehåller, siffran går direkt att jämföra, om spänningen är densamma, på två olika batterier. D.v.s ett 2400 mAh batteri håller teoretiskt dubbelt så länge som ett 1200 mAh innan det behöver laddas.

Batterier från Varta, GP och Vanson verkar väl OK. Clas Ohlson säljer Varta och Vanson, använder själv Vanson 2300 och 2400 mAh. Fungerar i mitt tycke bra, räcker till åtminstone melllan 50 och 100 blixtar, använder Minolta 5600 HS(D).

Länk till Vartaladdare med batterier

Länk till Vansonladdare med batterier



Jörgen
 
Vad du än gör köp absolut inga "Sanyo" batterier från ett företag som heter Framtidsdata. Då kommer batterierna garanterat inte räcka länge eftersom de säljer piratkopior.

Det är en riktig jungel detta med uppladdningsbara batterier och ju mer man läser desto mer krävande blir man ;-)

Jag själv har en Vanson laddare, artnr 32-6319 på Clas Ohlson. Och den fungerar mycket bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.